Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/39391
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.ชัยวุฒิ ตั้งสมชัย-
dc.contributor.authorนรินทร์กานต์ ประเสริฐคงแก้วen_US
dc.date.accessioned2016-07-12T09:23:46Z-
dc.date.available2016-07-12T09:23:46Z-
dc.date.issued2558-12-
dc.identifier.urihttp://repository.cmu.ac.th/handle/6653943832/39391-
dc.description.abstractThis independent study aimed at conducting the feasibility study on the investment in growing pesticide free strawberries in Chiang Rai province. The study was divided into 4 aspects which were marketing analysis, technical analysis, management analysis and financial analysis. The primary data were collected from using interviewing four business entrepreneurs and questionnaire given to 200 end consumers. From the result of the marketing analysis, the demand of pesticide free strawberries had increased because of health concern consumers, high nutrition and its lusciously appearance. There was not enough product for market. The product was sold as fresh pesticide free strawberries. Consumers considered the quality of freshness, safety and taste. The price was set by using the average market price of pesticide free strawberries in the market and by the quality of product. The distribution was selling at the plantation as visiting consumers could trust the products by seeing the growing process through their own eyes. In term of marketing communication, sale promotion was discount for consumers who bought a large amount, using personal selling, advertising through social media and magazines and television advertisment. From the result of the technical analysis, the location was in Tambol Huay Sak, Mueang Chiang Rai District. The land was of 3 rai including the plantation area of 2 rai and building area of 1 rai. Cultivation was pesticide free. Strawberry is No.80 (Praratchatan 80) of amount 20,000 seedlings for 1 rai. The growing was on October and cultivated could be between December to April. The production capacity was 3,000 kilograms per cycle. The eighty percent of products was sold as fresh strawberries and the other twenty percent was sold for processing. From the result of management analysis, this project was set up in the company limited format. There was an organization chart which organized by the responsibility. There were one general manager, one marketing staff, one head production and three production staffs. Most of employees came from local area. The benefits for the employees were uniform and personal training. From the result of financial analysis, the total project investment was 2,000,000 baht which 50% from owner and 50% from bank loans. The project life was 5 years. The payback period was 4 years 1 month and 21 days. The net present value was 639,078.59 baht at 8.30% discount rate. The internal rate of return of this project was 15.88%. Thus this project was feasible for investment.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการศึกษาความเป็นไปได้ในการลงทุนปลูกสตรอว์เบอร์รีปลอดสารเคมี ในจังหวัดเชียงรายen_US
dc.title.alternativeA Feasibility Study on the Investment in Growing Pesticide Free Strawberries in Chiang Rai Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระเรื่อง การศึกษาความเป็นไปได้ในการลงทุนปลูกสตรอว์เบอร์รีปลอดสารเคมี ในจังหวัดเชียงราย มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความเป็นไปได้ในการลงทุนปลูกสตรอว์เบอร์รีปลอดสารเคมีในจังหวัดเชียงราย โดยศึกษาใน 4 ด้าน ได้แก่ ด้านการตลาด ด้านเทคนิค ด้านการจัดการ และด้านการเงิน โดยใช้วิธีรวบรวมข้อมูลปฐมภูมิจากการการสัมภาษณ์เชิงลึกผู้ประกอบการ ผู้เพาะปลูกสตรอว์เบอร์รีปลอดสารเคมีจำนวน 4 ราย และการเก็บแบบสอบถามผู้บริโภคคนสุดท้ายจำนวน 200 ราย ผลการศึกษาด้านการตลาดพบว่า ปัจจุบันมีความต้องการสตรอว์เบอร์รีปลอดสารเคมีเพิ่มมากขึ้น เนื่องจากกระแสรักสุขภาพ ประกอบกับคุณค่าทางอาหาร รูปลักษณ์และสีสันที่สวยงาม แต่ผลผลิตยังไม่เพียงพอต่อความต้องการ สตรอว์เบอร์รีที่จำหน่ายเป็นลักษณะการจำหน่ายผลสด โดยให้ความสำคัญด้านความสด ความปลอดสารเคมี และรสชาติ การตั้งราคาอ้างอิงจากราคาเฉลี่ยของ สตรอว์เบอร์รีปลอดสารเคมี ด้านช่องทางการจัดจำหน่ายได้เลือกแหล่งเพาะปลูกเป็นสถานที่จำหน่าย เนื่องจากสามารถสร้างความน่าเชื่อถือต่อคุณลักษณะของสินค้า ด้านการส่งเสริมการตลาดได้จัดโปรโมชั่นให้ส่วนลดสำหรับลูกค้าที่ซื้อในปริมาณมาก ใช้การขายโดยพนักงาน ด้านการโฆษณาจะทำการโฆษณาผ่านสื่อออนไลน์ ด้านการประชาสัมพันธ์จะใช้การให้ข่าวผ่านนิตยสารและโทรทัศน์ ผลการศึกษาด้านเทคนิคพบว่า การเลือกที่ตั้งโครงการพิจาณาตามความเหมาะสมในด้านต่างๆ โดยทำเลที่ตั้งอยู่ที่ตำบลห้วยสัก อำเภอเมือง จังหวัดเชียงราย พื้นที่ 3 ไร่ พื้นที่ประกอบด้วยพื้นที่ปลูก 2 ไร่ พื้นที่สำหรับอาคารและเครื่องมือทางการเกษตร 1 ไร่ ใช้วิธีการเพาะปลูกบนดินแบบปลอดสารเคมี สายพันธุ์ที่ใช้คือสตรอว์เบอร์รีพันธุ์พระราชทาน 80 จำนวน 20,000 ต้น โดยเริ่มเพาะปลูกในเดือนตุลาคมและให้ผลผลิตพร้อมจำหน่ายในช่วงเดือนธันวาคมถึงเดือนเมษายน กำลังการผลิตรวมอยู่ที่ 3,000 กิโลกรัมต่อรอบการผลิต แบ่งเป็นผลผลิตสำหรับขายสดร้อยละ 80 และผลผลิตที่ไม่ได้คุณภาพสำหรับขายเพื่อแปรรูปอีกร้อยละ 20 ผลการศึกษาด้านการจัดการ มีการจัดรูปแบบการจัดตั้งในรูปแบบบริษัท มีโครงสร้างองค์กรแบบแบ่งตามหน้าที่ความรับผิดชอบ ประกอบด้วย ผู้จัดการ 1 คน พนักงานการตลาด 1 คน หัวหน้าฝ่ายผลิต 1 คน และพนักงานฝ่ายผลิต 3 คน และมีการจ้างแรงงานภายนอกเพิ่มเติม แรงงานส่วนใหญ่เป็นแรงงานในท้องถิ่น พนักงานจะได้รับสวัสดิการยูนิฟอร์มและการอบรมอย่างต่อเนื่อง ผลการศึกษาด้านการเงินพบว่า เงินลงทุนโครงการเท่ากับ 2,000,000 บาท โครงสร้างการเงินในการลงทุนในส่วนของเจ้าของคิดแป็นร้อยละ 50 และจากการกู้ยืมคิดเป็นร้อยละ 50 ประมาณการผลการดำเนินงาน 5 ปี มีระยะเวลาคืนทุน 4 ปี 1 เดือน 21 วัน มีมูลค่าปัจจุบันสุทธิ 639,078.59 บาท อัตราผลตอบแทนภายในจากการลงทุน 15.88% โดยมีต้นทุนทางการเงิน 8.30% จึงสามารถสรุปได้ว่า มีความเป็นไปได้ในการลงทุนปลูกสตรอว์เบอร์รีปลอดสารเคมี ในจังหวัดเชียงรายen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2abstract.docxAbstract (words)200.41 kBMicrosoft Word XMLView/Open
ABSTRACT.pdfAbstract 173.14 kBAdobe PDFView/Open
FULL.pdfFull IS3.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.