Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79959
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorพิชญลักษณ์ พิชญกุล-
dc.contributor.authorปรางค์ ทองคำกูลen_US
dc.date.accessioned2024-08-10T15:40:26Z-
dc.date.available2024-08-10T15:40:26Z-
dc.date.issued2024-06-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79959-
dc.description.abstractThis independent study aims to study behavior of generation Y consumers in Thailand towards buying fashion clothing and accessories on TikTok Shops. This study is a quantitative research, Data was collected through an online questionnaire with 385 samples using frequency, mean and crosstab to clarify descriptive statistics of various variables in the research such as consumer behaviors. Furthermore, t-test and one-way ANOVA were applied for analyzing the mean difference in the importance scores of the online marketing mix by gender and average monthly income. The result revealed that most of the respondents were single female with the highest education level in bachelor’s degree. They were employees of private companies and had an average monthly income of 15,001 – 30,000 Baht. They often purchased the product during special promotions or discount. Their purchasing decisions depends on themselves. They had an unpredictable shopping pattern, purchasing between 8:01 PM and 12:00 AM. They had started purchasing through TikTok Shops for the first time in over a year. They learned about the sales channel through TikTok. They purchased the product 1-2 times per month, spending 41-50 minutes per purchase and purchasing 2-3 items at a time. The average spending per purchase was 1,001 - 1,500 baht. They preferred to pay by mobile banking. They often purchased at shops that were having special promotions or discounts. When satisfied with the product or purchase, they did nothing. When dissatisfied with the product or there was a problem with the purchase, they did nothing. Demographic factors, such as gender, affected consumer behavior differently in some sub-factors in the time period in which consumers purchased the product, and in the characteristics of consumer purchases of the product. Average monthly income affected consumer behavior differently in some sub-factors in the reasons why consumers decided to purchase the product and in the characteristics of consumer purchases of the product. This study found that in term of product, consumers valued a variety of fashion clothing and accessories available for purchase through TikTok Shops. In term of price, consumers valued fashion clothing and accessories available for purchase through TikTok Shops that were priced fairly for the quality of the product. Regarding place, consumers valued shops that allow them to pay for products through multiple channels. On the promotion side, consumers valued reviews of products by previous purchasers of fashion clothing and accessories. Concerning privacy, consumers valued protecting the personal information of customers who used the service. In term of personal service, consumers valued shops where they could talk to or ask questions of shop administrator through TikTok Shops conveniently and quickly, and where they could be provided with comprehensive information about the product. Regarding demographic factors, such as gender, affected the importance of online marketing mix factors differently in the overall areas of promotion and personal service at the 0.05 significance level. However average monthly income did not affect the importance of online marketing mix factors differently in the overall picture at the 0.05 significance level.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleพฤติกรรมของผู้บริโภคเจเนอเรชันวายในประเทศไทยต่อการซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นและเครื่องประดับผ่านติ๊กต๊อก ช็อปen_US
dc.title.alternativeBehavior of generation Y consumers in Thailand towards buying fashion clothing and accessories on TikTok Shopsen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค-
thailis.controlvocab.thashเจนเนอเรชันวาย-
thailis.controlvocab.thashสื่อสังคมออนไลน์-
thailis.controlvocab.thashการตลาดอินเทอร์เน็ต-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาค้นคว้าอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมของผู้บริโภคเจเนอเรชันวายในประเทศไทยในการซื้อสินค้าแฟชั่นผ่านติ๊กต๊อก ช็อป เป็นการศึกษาเชิงปริมาณและรวบรวมข้อมูล โดยการใช้แบบสอบถามออนไลน์ สุ่มตัวอย่างกลุ่มผู้บริโภคเจเนอเรชันวายในประเทศไทยที่เคยซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นและเครื่องประดับผ่านติ๊กต๊อก ช็อป จำนวนทั้งสิ้น 385 ตัวอย่าง โดยใช้ค่าความถี่ ร้อยละ และการแจกแจงความถี่แบบตารางไขว้ อธิบายข้อมูลเชิงพรรณนาของตัวแปรต่าง ๆ ในการศึกษาพฤติกรรมผู้บริโภค รวมถึงใช้การทดสอบที (t-test) และสถิติความแปรปรวนทางเดียว (One-way ANOVA) วิเคราะห์ความแตกต่างของค่าเฉลี่ยของระดับความสำคัญของส่วนประสมการตลาดออนไลน์ จำแนกตามเพศและรายได้เฉลี่ยต่อเดือน ผลการศึกษาค้นคว้าอิสระในด้านพฤติกรรมของผู้บริโภค พบว่า ผู้แบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง สถานภาพโสด มีการศึกษาในระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพพนักงาน/ลูกจ้างบริษัทเอกชน และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,001 – 30,000 บาท เลือกซื้อเสื้อผ้าเป็นหลัก มักซื้อเมื่ออยู่ในช่วงโปรโมชันพิเศษหรือมีการลดราคาอยู่ ซึ่งผู้ที่มีอิทธิพลต่อการซื้อสินค้า คือ ตนเอง มีช่วงการซื้อที่ไม่แน่นอน ซื้อในช่วงเวลา 20:01 – 00:00 น. และเริ่มซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นและเครื่องประดับผ่านติ๊กต๊อก ช็อปครั้งแรกในช่วงเวลามากกว่า 1 ปีที่ผ่านมา ทราบแหล่งหรือช่องทางการขายผ่านทาง TikTok ซื้อ 1-2 วันต่อเดือน ใช้เวลาซื้อ 41 – 50 นาทีต่อครั้ง ซื้อครั้งละ 2 – 3 ชิ้น มีค่าใช้จ่ายเฉลี่ยในการซื้อครั้งละ 1,001 – 1,500 บาท เลือกชำระเงินผ่านการชำระเงินออนไลน์ ซื้อที่ร้านค้าที่กำลังมีโปรโมชันพิเศษหรือลดราคา เมื่อพึงพอใจจะไม่ทำอะไรเลย และเมื่อไม่พึงพอใจจะไม่ทำอะไรเลยเช่นกัน และปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ ได้แก่ เพศที่แตกต่างกันส่งผลต่อพฤติกรรมผู้บริโภคแตกต่างกันในบางปัจจัยย่อยในปัจจัยด้านช่วงเวลาที่ผู้บริโภคซื้อสินค้า และด้านลักษณะการซื้อสินค้าของผู้บริโภค รายได้เฉลี่ยต่อเดือนที่แตกต่างกัน ส่งผลต่อพฤติกรรมผู้บริโภคแตกต่างกันในบางปัจจัยย่อยในปัจจัยด้านเหตุผลที่ผู้บริโภคตัดสินใจซื้อสินค้า และลักษณะการซื้อสินค้าของผู้บริโภค ผลการศึกษาค้นคว้าอิสระในด้านส่วนประสมการตลาดออนไลน์ พบว่า ด้านผลิตภัณฑ์ให้ความสำคัญกับเสื้อผ้าแฟชั่นและเครื่องประดับที่จำหน่ายผ่านติ๊กต๊อก ช็อปมีให้เลือกหลากหลายรูปแบบ ด้านราคาให้ความสำคัญกับเสื้อผ้าแฟชั่นและเครื่องประดับที่จำหน่ายผ่านติ๊กต๊อก ช็อปมีราคาเหมาะสมกับคุณภาพของสินค้า ด้านช่องทางการจัดจำหน่ายให้ความสำคัญกับร้านที่สามารถชำระค่าสินค้าได้หลายช่องทาง ด้านส่งเสริมการตลาดให้ความสำคัญกับการมีการรีวิวสินค้าของผู้เคยซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นและเครื่องประดับ ด้านการรักษาความเป็นส่วนตัวให้ความสำคัญกับรักษาข้อมูลเกี่ยวกับความเป็นส่วนตัวของ ลูกค้าที่ใช้บริการ เช่น หมายเลขโทรศัพท์ ที่อยู่ หมายเลขบัตรเครดิต หมายเลขบัญชี และด้านการให้บริการส่วนบุคคลให้ความสำคัญกับร้านที่สามารถพูดคุยหรือสอบถามรายละเอียด กับผู้ดูแลร้านค้าผ่านติ๊กต๊อก ช็อปได้อย่างสะดวกและรวดเร็ว และอำนวยความสะดวกและให้ข้อมูลเกี่ยวกับเสื้อผ้าแฟชั่นและเครื่องประดับกับลูกค้าได้อย่างครบถ้วน และปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ ได้แก่ เพศที่แตกต่างกันส่งผลต่อการให้ความสำคัญต่อปัจจัยส่วนประสมการตลาดออนไลน์แตกต่างกันในภาพรวมของด้านการส่งเสริมการตลาดและด้านการให้บริการส่วนบุคคลที่ระดับนัยสำคัญ 0.05 และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนที่แตกต่างกันส่งผลต่อการให้ความสำคัญต่อปัจจัยส่วนประสมการตลาดออนไลน์ไม่แตกต่างกันในภาพรวมที่ระดับนัยสำคัญ 0.05en_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
651532044-ปรางค์ ทองคำกูล.pdf11.13 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.