Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79773
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสายนที เฉินบำรุง-
dc.contributor.authorสิทธิพร เกษรมาลาen_US
dc.date.accessioned2024-07-16T01:37:48Z-
dc.date.available2024-07-16T01:37:48Z-
dc.date.issued2024-06-14-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79773-
dc.description.abstractThis research aims to study the commitment of dairy farmers towards Chiang Mai Fresh Milk Company Limited. Data were collected using a questionnaire administered to a population of dairy farmers affiliated with Chiang Mai Fresh Milk Co., Ltd. in the upper northern region of Thailand, specifically in Chiang Mai and Lamphun provinces, totaling 164 respondents. The data were analyzed using descriptive statistics, including frequency, percentage, mean, and standard deviation. Inferential statistics, such as Independent t-test and ANOVA F-test with Scheffe's Method for pairwise comparisons, were employed to determine differences in individual factors affecting the farmers' organizational commitment. Multiple Regression Analysis (MRA) was used to identify the driving factors influencing the organizational commitment of the company's member farmers. The results revealed that farmers engaged solely in dairy farming and those with other occupations, as well as those with or without successors in dairy farming, exhibited significantly different levels of organizational commitment at the 0.05 significance level. The driving factors influencing the commitment of dairy farmers to Chiang Mai Fresh Milk Co., Ltd. included work processes, quality of life and values of the farmers, and the roles of management and employees. In contrast, factors related to compensation, job characteristics, personal development, and advancement opportunities did not significantly impact the farmers' commitment at the 0.05 significance level. en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleความผูกพันของเกษตรกรผู้เลี้ยงโคนมที่มีต่อบริษัท เชียงใหม่เฟรชมิลค์ จำกัดen_US
dc.title.alternativeEngagement of dairy farmers towards Chiang Mai Fresh Milk Company Limiteden_US
dc.typeIndependent Study (IS)-
thailis.controlvocab.thashบริษัท เชียงใหม่เฟรชมิลค์ จำกัด-
thailis.controlvocab.thashโคนม -- การเลี้ยง-
thailis.controlvocab.thashเกษตรกร-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractงานวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความผูกพันของเกษตรกรผู้เลี้ยงโคนมที่มีต่อบริษัท เชียงใหม่เฟรชมิลค์ จำกัด เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม เพื่อสอบถามจากประชากรซึ่งเป็นเกษตรกรผู้เลี้ยงโคนมของบริษัทเชียงใหม่เฟรชมิลค์ จำกัด ในเขตภาคเหนือตอนบน ได้แก่ จังหวัดเชียงใหม่ และจังหวัดลำพูน รวม 164 ราย ใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ Independent t-test และ ANOVA F-test เปรียบเทียบความแตกต่างของค่าเฉลี่ยรายคู่ด้วย Scheffe's Method เพื่อทราบความแตกต่างของปัจจัยส่วนบุคคลที่ส่งผลต่อต่อความผูกพันต่อองค์กรของสมาชิกเกษตรกรในสังกัดของบริษัทฯ และวิเคราะห์การถดถอยเชิงพหุคูณ (Multiple Regression Analysis; MRA) เพื่อทราบถึงปัจจัยขับเคลื่อนที่มีผลต่อความผูกพันต่อองค์กรของสมาชิกเกษตรกรในสังกัดของบริษัทฯ ผลการศึกษา พบว่าสมาชิกเกษตรกรฯ ที่มีการประกอบอาชีพการเลี้ยงโคนมอย่างเดียวกับประกอบอาชีพอื่นด้วย มีผู้สืบทอดและไม่มีผู้สืบทอดการประกอบอาชีพการเลี้ยงโคนม มีความผูกพันต่อองค์กรต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05 ปัจจัยขับเคลื่อนที่มีผลต่อความผูกพันของเกษตรกรผู้เลี้ยงโคนมในสังกัดบริษัท เชียงใหม่ เฟรชมิลค์ จำกัด ประกอบด้วย ปัจจัยด้านกระบวนการทำงาน คุณภาพชีวิตและคุณค่าของเกษตรกร และผู้บริหาร พนักงานบริษัทฯ ในขณะที่ ปัจจัยขับเคลื่อนด้านผลตอบแทน ลักษณะงาน รวมทั้งการพัฒนาตนเองและโอกาสก้าวหน้า ไม่ส่งผลต่อความผูกพันของสมาชิกเกษตรกรฯ เมื่อทดสอบที่ระดับนัยสำคัญ 0.05en_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
651532020 สิทธิพร เกษรมาลา.pdf2.46 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.