Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79685
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorธารณ์ ทองงอก-
dc.contributor.authorนายพิสิฐศักดิ์ ดวงพรมen_US
dc.date.accessioned2024-07-09T11:08:30Z-
dc.date.available2024-07-09T11:08:30Z-
dc.date.issued2024-05-22-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79685-
dc.description.abstractThis study aims to : Synthesize the standards of positions and job characteristics performed by civil service teachers and educational personnel aimed at learning outcomes and educational quality assurance. Develop a manual for implementing the work of developing teachers' work agreements aimed at learning outcomes and educational quality assurance. Evaluate the manual for implementing the work of developing teachers' work agreements aimed at learning outcomes and educational quality assurance. The study consists of three steps : Step 1 : Synthesis of standards of positions and job characteristics performed by civil service teachers and educational personnel. The target group consists of 7 individuals. The tools used in the study are (1) meeting agenda forms and (2) synthesis forms for linking position standards and job characteristics. Data analysis is conducted through deductive summarization. Step 2 : Development of a manual for implementing the work of developing teachers' work agreements aimed at learning outcomes and educational quality assurance. The target group consists of 9 individuals. The tools used in the study are (1) meeting agenda forms and (2) draft manuals for Handbook for Operating Teacher Performance Agreement Focusing on Learning Outcomes and Educational Quality Assurance. Data analysis is conducted through deductive summarization. Step 3: Evaluation of the manual for implementing the work of developing teachers' work agreements aimed at learning outcomes and educational quality assurance. The target group consists of 9 individuals. The tools used in the study are (1) meeting agenda forms, (2) feasibility, accuracy, and appropriateness checklists for the manual, with participants certifying the meeting outcomes upon completion, and (3) assessment of strategy quality in three dimensions: correctness, appropriateness, and feasibility, using a consensus-based rating system during the meeting. The study findings can be summarized as follows : Synthesis of position standards and job characteristics of civil service teachers and educational personnel revealed that the linkage between the teacher position standards and the teacher professional standards is correlated with the Basic Education Core Standards of 2018, with every indicator except for Standard 2 - Management and Administration Process Indicator 2.1, which relates to the clear definition of school vision and mission. Additionally, it is correlated with the external quality assurance framework of basic education. All indicators except for Standard 2 School Management Quality Development Standards, consisting of 4 indicators, namely Indicator 2.1 - Vision, Mission, and Values of the School; Indicator 2.2 - Policies, Directions, Strategies, and Plans Consistent with Vision and Mission; Indicator 2.3 - School Administrators Demonstrate Academic Leadership and Management Based on Ethical Principles; and Indicator 2.8 -Welfare, Well-being, Disease Prevention, Disaster Prevention, and Emergency Guidelines. The development of a manual for implementing the work of developing teachers' work agreements aimed at learning outcomes and educational quality assurance revealed that the manual comprises four parts, including three components: Part 1 - Introduction, Part 2 - Development Guidelines According to the Agreement, Part 3 - Conditions for Success, and Appendices. Evaluation of the manual for implementing the work of developing teachers' work agreements aimed at learning outcomes and educational quality assurance, and the inspection of the components of the manual revealed that all components passed the consensus-based rating.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการพัฒนาคู่มือปฏิบัติงานการจัดทำข้อตกลงในการพัฒนางานของครู ที่มุ่งผลลัพธ์ของการเรียนรู้เเละการประกันคุณภาพการศึกษาen_US
dc.title.alternativeThe Development of a handbook for operating teacher performance agreement focusing on learning outcomes and educational quality assuranceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashครู -- คู่มือ-
thailis.controlvocab.thashการบริหารการศึกษา -- คู่มือ-
thailis.controlvocab.thashการประกันคุณภาพการศึกษา-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อสังเคราะห์มาตรฐานตำแหน่งและลักษณะงานที่ปฏิบัติของข้าราชการครูและบุคลากรทางการศึกษาที่มุ่งผลลัพธ์ของการเรียนรู้เเละการประกันคุณภาพการศึกษา 2) เพื่อจัดทำคู่มือปฏิบัติงานการจัดทำข้อตกลงในการพัฒนางานของครูที่มุ่งผลลัพธ์ของ การเรียนรู้เเละการประกันคุณภาพการศึกษา 3) เพื่อประเมินคู่มือปฏิบัติงานการจัดทำข้อตกลงในการพัฒนางานของครูที่มุ่งผลลัพธ์ของการเรียนรู้เเละการประกันคุณภาพการศึกษา ซึ่งมีขั้นตอนการศึกษา 3 ขั้นตอน คือ ขั้นตอนที่ 1 เพื่อสังเคราะห์มาตรฐานตำแหน่งและลักษณะงานที่ปฏิบัติของข้าราชการครูและบุคลากรทางการศึกษา กลุ่มเป้าหมายที่ใช้ในการศึกษา จำนวน 7 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา คือ (1) แบบบันทึกการประชุมระดมความคิดโดยผู้เชี่ยวชาญ (2) แบบสังเคราะห์ความเชื่อมโยงมาตรฐานตำแหน่งและลักษณะงานที่ปฏิบัติ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการสรุปแบบอุปนัย ขั้นตอนที่ 2 จัดทำคู่มือปฏิบัติงานการจัดทำข้อตกลงในการพัฒนางานของครูที่มุ่งผลลัพธ์ของการเรียนรู้เเละการประกันคุณภาพการศึกษา กลุ่มเป้าหมายที่ใช้ในการศึกษา จำนวน 9 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา คือ (1) แบบบันทึกการประชุมสัมมนาอิงผู้เชี่ยวชาญ (2) ร่างคู่มือปฏิบัติงานการจัดทำข้อตกลงในการพัฒนางานของครูที่มุ่งผลลัพธ์ของการเรียนรู้เเละการประกันคุณภาพการศึกษา โดยผู้ศึกษาวิเคราะห์ข้อมูลโดยการสรุปแบบอุปนัย ขั้นตอนที่ 3 การประเมินคู่มือปฏิบัติงานการจัดทำข้อตกลงในการพัฒนางานของครูที่มุ่งผลลัพธ์ของการเรียนรู้เเละการประกันคุณภาพการศึกษา กลุ่มเป้าหมาย ที่ใช้ในการศึกษา จำนวน 9 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา คือ (1) แบบวาระการประชุมเพื่อแสวงหาฉันทามติ แบบตรวจสอบความเป็นไปได้ ความถูกต้อง และความเหมาะสมของคู่มือโดยให้ผู้เข้าร่วมประชุมได้รับรองผลการประชุมหลังเสร็จสิ้นการประชุม และตรวจสอบคุณภาพของคู่มือ 3 ด้าน ได้แก่ ด้านความถูกต้อง ด้านความเหมาะสม ด้านความเป็นไปได้ ใช้การลงคะแนนฉันทามติตามที่ประชุม ผลการศึกษาสรุปได้ดังนี้ 1) การสังเคราะห์มาตรฐานตำแหน่งและลักษณะงานที่ปฏิบัติของข้าราชการครูและบุคลากรทางการศึกษา พบว่าความเชื่อมโยงของมาตรฐานตำแหน่งครูและวิทยฐานะครู มีความเชื่อมโยงกับมาตรฐานการศึกษาระดับการศึกษาขั้นพื้นฐาน 2561 ทุกตัวชี้วัดยกเว้น มาตรฐานที่ 2 กระบวนการบริหารและการจัดการ ตัวชี้วัดที่ 2.1 มีเป้าหมายวิสัยทัศน์และพันธกิจที่สถานศึกษากำหนดชัดเจน และมีความเชื่อมโยงกับกรอบแนวทางการประกันคุณภาพภายนอกสถานศึกษา ระดับการศึกษาขั้นพื้นฐาน ทุกตัวชี้วัดยกเว้น มาตรฐานที่ 2 การพัฒนาคุณภาพการบริหารจัดการสถานศึกษา จำนวน 4 ตัวชี้วัด ได้แก่ ตัวชี้วัดที่ 2.1 วิสัยทัศน์ พันธกิจ และค่านิยมของสถานศึกษา ตัวชี้วัดที่ 2.2 นโยบาย ทิศทาง กลยุทธ์และแผนงานสอดคล้องกับวิสัยทัศน์และพันธกิจ ตัวชี้วัดที่ 2.3 ผู้บริหารสถานศึกษามีภาวะผู้นำทางวิชาการและบริหารจัดการด้วยหลักธรรมาภิบาล และ และตัวชี้วัดที่ 2.8 สวัสดิการ สวัสดิภาพ แนวทางป้องกันโรค อุบัติภัย ภัยพิบัติ 2) การจัดทำคู่มือปฏิบัติงานการจัดทำข้อตกลงในการพัฒนางานของครูที่มุ่งผลลัพธ์ของการเรียนรู้เเละการประกันคุณภาพการศึกษา พบว่ามีองค์ประกอบของคู่มือ 4 ส่วน ได้แก่ บทนำ เเนวทางการพัฒนางานตามข้อตกลง เงื่อนไขความสำเร็จ และภาคผนวก 3) การประเมินคู่มือปฏิบัติงานการจัดทำข้อตกลงในการพัฒนางานของครูที่มุ่งผลลัพธ์ของการเรียนรู้เเละการประกันคุณภาพการศึกษา และผลการตรวจสอบองค์ประกอบของคู่มือพบว่าทุกองค์ประกอบผ่านฉันทามติen_US
Appears in Collections:EDU: Independent Study (IS)



Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.