Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79384
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorพัชรา ตันติประภา-
dc.contributor.authorนางสาวทักษพร ศรีสุวรรณ์en_US
dc.date.accessioned2024-01-08T01:18:55Z-
dc.date.available2024-01-08T01:18:55Z-
dc.date.issued2566-10-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79384-
dc.description.abstractThis study investigates the millennials’ behaviors (also known as Generation Y) towards investing in cryptocurrency. The sample group comprises 300 millennials who have invested in cryptocurrency in the last six months. The sample group is selected by quota sampling, with 150 people born between 1981 and 1987 and 150 people born between 1990 and 1996. Data were collected through online questionnaires and analyzed using statistics, including frequency, percentage, mean, Chi-square, and t-test. Results indicated that most respondents are male. The highest level of education is a bachelor’s degree in business administration and work as a private company employee. An average monthly income is more than 45,000 baht, which is mainly earned from the salary. Prior to investing in cryptocurrency, they have invested in equities and been able to accept a loss from the investment of around 21 - 40% of their capital. Currently, the sample group has a moderate level of understanding of cryptocurrency. Using their savings to invest, they invested less than 10% of the total portfolio value in cryptocurrency with a portfolio value of 1,000 - 10,000 Baht. They have mostly invested in the Exchange market form in the Spot market. On the other hand, the respondents who have invested in the Future market use Leverage 1X - 20X. Additionally, those who invest in BTC have held for more than one month. The main reason to start investing in cryptocurrency is because of the high returns. The main objective of investing in cryptocurrency is profit speculation. Social media influence the initiation and the decision for cryptocurrency investment the most. Investment is usually conducted when having free time. The frequency of investment is less than once a month through Binance because this application is easy to use. Before investing, they usually search for information from social media by themselves, use technical analysis, or consider graph dynamics before making decisions. Also, they evaluate investment alternatives due to the rate of returns. According to cryptocurrency investment, most of them feel moderately satisfied due to the loss of principle during investment. In comparison, the highest and highly satisfied people perceived that cryptocurrency investment could provide high returns. They may also recommend other people to invest in cryptocurrency. The marketing mix factors influencing investors the most comprise factors related to the product (information security), price (fee/GAS), communication channel (credibility), and promotion (reduction of transaction fee).en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectพฤติกรรม เจเนอเรชันวาย คริปโทเคอร์เรนซี การลงทุน Behavior Generation Y Cryptocurrency Investmenten_US
dc.titleพฤติกรรมของเจเนอเรชันวายต่อการลงทุนในคริปโทเคอร์เรนซีen_US
dc.title.alternativeBehavior of generation Y towards cryptocurrency investmenten_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashคริปโทเคอร์เรนซี-
thailis.controlvocab.thashการลงทุน-
thailis.controlvocab.thashเจนเนอเรชันวาย-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมของเจเนอเรชันวายต่อการลงทุนในคริปโทเคอร์เรนซี โดยมีกลุ่มตัวอย่างคือเจเนอเรชันวายที่มีการลงทุนในคริปโทเคอร์เรนซีในช่วง 6 เดือนที่ผ่านมา จำนวน 300 คน เลือกตัวอย่างแบบโควต้า โดยเป็นผู้ที่เกิดระหว่างปี พ.ศ. 2524 – 2530 จำนวน 150 คน และผู้ที่เกิดระหว่างปี พ.ศ. 2531 – 2539 จำนวน 150 คน เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามออนไลน์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลประกอบไปด้วยความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย Chi-square และ t-test ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มีระดับการศึกษาสูงสุดระดับปริญญาตรี ในกลุ่มสาขาวิชาบริหารธุรกิจ อาชีพพนักงานบริษัทเอกชน รายได้เฉลี่ยต่อเดือนมากกว่า 45,000 บาท มีแหล่งที่มาของรายได้จากเงินเดือน ก่อนลงทุนในคริปโทเคอร์เรนซีเคยมีการลงทุนในตราสารทุน สามารถยอมรับผลขาดทุนจากการลงทุนในขณะใดขณะหนึ่งได้ 21 - 40% ของเงินทุน มีความรู้เกี่ยวกับคริปโทเคอร์เรนซีในระดับเข้าใจปานกลาง มีการลงทุนในคริปโทเคอร์เรนซีน้อยกว่า 10% ของมูลค่าพอร์ตทั้งหมด โดยพอร์ตการลงทุนในคริปโทเคอร์เรนซีมีมูลค่า 1,000 - 10,000 บาท ใช้เงินออมของตัวเองในการลงทุน ส่วนใหญ่ลงทุนในรูปแบบ Exchange ในตลาด Spot ส่วนกรณีที่ลงทุนในตลาด Future ใช้ Leverage 1X - 20X นอกจากนี้ พบว่ามีการลงทุนในเหรียญ BTC และมีการถือครองมากกว่า 1 เดือน สาเหตุที่เริ่มลงทุนในคริปโทเคอร์เรนซีเพราะให้ผลตอบแทนสูง วัตถุประสงค์หลักในการลงทุนเพื่อเก็งกำไร สื่อสังคมออนไลน์มีอิทธิพลต่อการเริ่มลงทุนในคริปโทเคอร์เรนซีและยังมีผลต่อการตัดสินใจลงทุนในคริปโทเคอร์เรนซีมากที่สุด โดยจะลงทุนเมื่อมีเวลาว่าง ในวันที่มีเวลาว่าง ความถี่ในการลงทุนน้อยกว่า 1 ครั้ง/เดือน ผ่านช่องทาง Binance เพราะใช้งานง่าย โดยก่อนลงทุนจะมีการหาข้อมูลด้วยการศึกษาด้วยตนเอง ใช้การวิเคราะห์ทางเทคนิค (Technical Analysis) หรือใช้การพิจารณาจากกราฟในการตัดสินใจลงทุน มีแหล่งที่ใช้ในการหาข้อมูลจากกลุ่มใน Social Media มีเกณฑ์ในประเมินทางเลือกเพื่อลงทุนจากอัตราผลตอบแทน ส่วนใหญ่มีความรู้สึกพึงพอใจในการลงทุนในคริปโทเคอร์เรนซีในระดับปานกลาง เพราะสูญเสียเงินต้นจากการลงทุน ส่วนผู้ที่พึงพอใจในระดับมากและมากที่สุดเพราะได้ผลตอบแทนมาก ทั้งนี้อาจมีการแนะนำผู้อื่นให้ลงทุนในคริปโทเคอร์เรนซี โดยปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการลงทุนในคริปโทเคอร์เรนซี ประกอบไปด้วยปัจจัยย่อยดังนี้ ด้านผลิตภัณฑ์ อันดับแรกคือการรักษาความปลอดภัยของข้อมูล ด้านราคา อันดับแรกคือค่าธรรมเนียม / ค่า GAS ด้านช่องทาง อันดับแรกคือแพลตฟอร์มมีความน่าเชื่อถือ และด้านการส่งเสริมการตลาด อันดับแรกคือ แพลตฟอร์มมีการลดค่าธรรมเนียมในการทำธุรกรรมen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
641532152 ทักษพร ศรีสุวรรณ์.pdf2.44 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.