Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79383
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวรรณัย สายประเสริฐ-
dc.contributor.authorกฤชณภัทร วงค์จักรen_US
dc.date.accessioned2024-01-08T01:16:46Z-
dc.date.available2024-01-08T01:16:46Z-
dc.date.issued2566-11-09-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79383-
dc.description.abstractThis independent study aims to examine the tourism image of Chiang Mai Province from the perspective of Thai tourists. The concept of tourism image is divided into 5 aspects, consisting of Experience, Memorable, Environment, General Structure and the Variety of tourist Attractions. A questionnaire was used as a tool to collect the data from 400 Thai tourists traveling to Chiang Mai Province. The data were analyzed by using descriptive statistics namely, Frequencies, Percentages and Means. Also using Inferential Statistics to compared the differences between the image of tourism in Chiang Mai Province in all 5 aspects classified by age group, hometown, and information sources used in tourism planning. The results of the study showed that most respondents were female, aged between 31 and 40 years old and hold a bachelor's degree. Occupational status was employee of a private companies, average monthly income was 20,001 - 31,000 baht, single and resided in the northern region. They have been traveled to Chiang Mai Province 3 times or more. Travelling period was on weekends (Saturday-Sunday) with a family. The traveling method to Chiang Mai was by private car. They used motorcycles as transportation during their stay in Chiang Mai. Chose to stay in hotels as accommodation. The average cost per trip to Chiang Mai was 5,0001 baht or more. Reserved hotels in advance before traveling. Received information on tourist attractions by using reviews on various websites/pages as information for researching to plan the trip to Chiang Mai Province. Respondents had opinions on the tourism image of Chiang Mai Province was at high level. The level of opinions can be sorted by aspects as follows: the Variety of tourist Attractions, Experience, Environment, Memorable, and General structure, respectively. When testing the hypothesis by classifying by age range, hometown, and information sources used to research for travel planning, it was found that respondents had different opinions on the image of Chiang Mai tourism in some sub-factors. In term of age different in some sub-factors at the statistical significance level of 0.05. Respondents whose domicile was in the northern region and whose domicile was in other regions had opinions on the image of Chiang Mai tourism in terms of Experience, General structure and the Variety of tourist Attraction different in some sub-factors at the statistical significance level of 0.05. Respondents who planned their travel using information from their friends and experiences, used information from advertisements, public relations and reviews on various websites/pages had opinions on the image of Chiang Mai tourism, in terms of Remembering. They differ in some sub-factors at the statistical significance level of 0.05.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectภาพลักษณ์การท่องเที่ยวของจังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.subjectมุมมองของนักท่องเที่ยวชาวไทยen_US
dc.titleภาพลักษณ์การท่องเที่ยวของจังหวัดเชียงใหม่ในมุมมองของนักท่องเที่ยวชาวไทยen_US
dc.title.alternativeDestination image towards Chiang Mai province of Thai tourists perceptionen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashเชียงใหม่ -- ภูมิประเทศและการท่องเที่ยว-
thailis.controlvocab.thashนักท่องเที่ยว -- ไทย-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาภาพลักษณ์การท่องเที่ยวของจังหวัดเชียงใหม่ในมุมมองของนักท่องเที่ยวชาวไทย โดยใช้แนวคิดเกี่ยวกับภาพลักษณ์การท่องเที่ยว 5 ด้าน ประกอบด้วย ด้านประสบการณ์ ด้านการจดจำ ด้านสภาพแวดล้อม ด้านโครงสร้างทั่วไป และด้านความหลากหลายของแหล่งท่องเที่ยว โดยใช้แบบสอบถาม สอบถามความคิดเห็นจากนักท่องเที่ยวชาวไทยที่เดินทางมาท่องเที่ยวจังหวัดเชียงใหม่ จำนวน 400 ราย ข้อมูลที่ได้นำมาวิเคราะห์โดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และสถิติอนุมาน ได้แก่ การเปรียบเทียบความแตกต่างระหว่างค่าเฉลี่ยความคิดเห็นต่อภาพลักษณ์การท่องเที่ยวจังหวัดเชียงใหม่ทั้ง 5 ด้าน จําแนกตามช่วงอายุ ภูมิลำเนา และแหล่งข้อมูลที่ใช้ในการวางแผนการท่องเที่ยว ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามเป็นเพศหญิง มีช่วงอายุ 31 - 40 ปี สำเร็จการศึกษาระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 20,001 - 31,000 บาท สถานภาพโสด มีภูมิลำเนาอยู่ในภาคเหนือ เคยเดินทางมาจังหวัดเชียงใหม่ 3 ครั้งขึ้นไป เดินทางท่องเที่ยวจังหวัดเชียงใหม่ในช่วงวันหยุดสุดสัปดาห์(เสาร์-อาทิตย์) โดยมีผู้ร่วมเดินทางเป็นครอบครัว เดินทางมายังจังหวัดเชียงใหม่ด้วยรถยนต์ส่วนตัว ใช้จักรยานยนต์เป็นพาหนะในการเดินท่องเที่ยวในจังหวัดเชียวใหม่ เลือกโรงแรมเป็นที่พัก โดยมีค่าใช้จ่ายในการท่องเที่ยวจังหวัดเชียงใหม่เฉลี่ย 5,0001 บาท ขึ้นไป ก่อนการเดินทางจะมีการวางแผนล่วงหน้าในการจองที่พัก หาข้อมูลแหล่งท่องเที่ยว โดยใช้รีวิว ตามเว็ปไซต์ / เพจต่าง ๆ เป็นข้อมูลในการค้นคว้าเพื่อวางแผนการท่องเที่ยวจังหวัดเชียงใหม่ ผู้ตอบแบบสอบถามมีความคิดเห็นต่อภาพลักษณ์การท่องเที่ยวของจังหวัดเชียงใหม่ เฉลี่ยอยู่ในระดับเห็นด้วยมาก โดยเรียงลำดับค่าเฉลี่ยระดับความคิดเห็นได้ดังนี้ คือ ด้านความหลากหลายของแหล่งท่องเที่ยว ด้านประสบการณ์ ด้านสภาพแวดล้อม ด้านการจดจำ และด้านโครงสร้างทั่วไป ตามลำดับ เมื่อทดสอบสมมติฐานจำแนกผู้ตอบแบบสอบถามตามช่วงอายุ ภูมิลำเนา และแหล่งข้อมูลที่ใช้ค้นคว้าเพื่อวางแผนการท่องเที่ยว พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามมีความคิดเห็นต่อภาพลักษณ์การท่องเที่ยวจังหวัดเชียงใหม่แตกต่างกันในบางปัจจัยย่อย เมื่อจำแนกตามช่วงอายุ แตกต่างกันในบางปัจจัยย่อย ที่ระดับนัยสำคัญ 0.05 ผู้ตอบแบบสอบถามที่มีภูมิลำเนาอยู่ในภาคเหนือและมีภูมิลำเนาในภาคอื่นๆ มีความคิดเห็นต่อภาพลักษณ์การท่องเที่ยวจังหวัดเชียงใหม่ ในด้านประสบการณ์ ด้านโครงสร้างทั่วไป และด้านความหลากหลายของแหล่งท่องเที่ยว แตกต่างกันในบางปัจจัยย่อย ที่ระดับนัยสำคัญ 0.05 ผู้ตอบแบบสอบถามที่มีการวางแผนการท่องเที่ยวโดยใช้ข้อมูลจากเพื่อและประสบการณ์ของตนเอง และใช้ข้อมูลจากโฆษณา ประชาสัมพันธ์ และรีวิวตามเวปไซต์/เพจต่างๆ มีความคิดเห็นต่อภาพลักษณ์การท่องเที่ยวจังหวัดเชียงใหม่ ในด้านการจดจำ แตกต่างกันในบางปัจจัยย่อยที่ระดับ นัยสำคัญ 0.05en_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
621532074_นายกฤชณภัทร วงค์จักร์.pdf2.18 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.