Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79275
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorปิยพรรณ กลั่นกลิ่น-
dc.contributor.authorชิษณุพงศ์ ตันตระกูลen_US
dc.date.accessioned2023-12-09T04:44:46Z-
dc.date.available2023-12-09T04:44:46Z-
dc.date.issued2023-10-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79275-
dc.description.abstractThe objective of this independent study was to study the behavior of Generation Y towards using subscription-based video streaming services. The respondents of 400 people in generation Y who have used at least one paid video streaming service from the market leader, Netflix, Viu, Iflix, or Wetv, sample. selecting by quota technique. Information gathered from questionnaires was analyzed using descriptive statistics consisting of frequency, percentage, mean, and inferential statistics which were chi-square and t - test. I was found that most of the respondents were of marital status. Highest education at the bachelor's degree level; work as an employee in a private company. The average monthly income was 20,001–30,000 Baht. Use Netflix, which collects a shared membership fee with other members. By using video streaming services in the category of movies via smart TV devices, 4–6 days a week. The duration of use is 2–3 hours per time during 06.00 – 08.00 P.M. Apply for a video streaming service when there is interesting content on the platform, with friends being the people who influence the use of video streaming services and searching for resources through social media. The results of analyzing the relationship using chi-square statistics, it was found that behaviors related to the use of subscription-based video streaming services were classified by gender. Significantly, these include platforms that use video streaming services. Types of streaming video, Equipment used, packages that use video streaming services, monthly expenses, For the behaviors related to the use of subscription-based video streaming services, significant include the devices used for the service, the period of use of the service, and the payment method. The online marketing mix factor, which has a level of opinion on the use of subscription-based video streaming services, At the highest level were products. For the high levels of opinions, including price and place promotion, privacy, and personalization. When analyzing the differences between male-female and age groups, it was found that all main factors were not different. But there were significant differences in sub-factors, including the reputation of the platform being well-known, The platform had interesting content that could be watched continuously. The platform could be viewed on more than one other device at the same time, and it had clearly priced details for various packages. Do not use customer purchase history for business benefits. And there were individual offers that did not cause customers whose privacy was violated.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleพฤติกรรมของเจเนอเรชันวายในการใช้บริการวิดีโอสตรีมมิงที่เก็บค่าสมาชิกen_US
dc.title.alternativeBehavior of generation Y towards using subscription-based video streaming serviceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค-
thailis.controlvocab.thashสตรีมมิงวิดีโอ-
thailis.controlvocab.thashการเลือกของผู้บริโภค-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมของเจเนอเรชันวายในการใช้บริการวิดีโอสตรีมมิงที่เก็บค่าสมาชิก ศึกษาจากกลุ่มบุคคลที่อยู่ในเจนเนอเรชันจำนวน 400 ราย ที่เคยใช้บริการวิดีโอสตรีมมิงที่เก็บค่าสมาชิกอย่างน้อย 1 แพลตฟอร์ม จากแพลตฟอร์มผู้นำตลาด คือ เน็ตฟลิกซ์ (Netflix), วิว (Viu), ไอฟิกส์ (Iflix)/วีทีวี (Wetv) โดยทำการเลือกตัวอย่างแบบโควตา (Quota Sampling) วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ประกอบด้วย ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และสถิติเชิงอนุมาน เพื่อทดสอบหาความสัมพันธ์ ไคสแควร์ และวิเคราะห์ความแตกต่างระหว่างกลุ่ม ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่มีสถานภาพสมรส การศึกษาสูงสุดในระดับปริญญาตรี อาชีพพนักงานบริษัทเอกชน รายได้เฉลี่ยต่อเดือน 20,001 – 30,000 บาท ใช้บริการวิดีโอสตรีมมิง แพลตฟอร์ม Netflix (เน็ตฟลิกซ์) ที่เก็บค่าสมาชิกแบบแชร์ร่วมกับสมาชิกท่านอื่น โดยใช้บริการวิดีโอสตรีมมิงประเภท ภาพยนตร์ ผ่านอุปกรณ์ Smart TV รับชม 4 – 6 วันต่อสัปดาห์ ระยะเวลาในการใช้บริการ 2 – 3 ชั่วโมงต่อครั้ง ในช่วงเวลา 18.01 – 20.00 น. และ สมัครใช้บริการวิดีโอสตรีมมิง เมื่อมีเนื้อหารายการประเภทที่สนใจ เข้ามาในแพลตฟอร์ม โดยมีเพื่อนเป็นบุคคลที่มีอิทธิพลต่อการใช้บริการวิดีโอสตรีมมิงและค้นหาแหล่งข้อมูลผ่านทางสังคมออนไลน์ ผลการวิเคราะห์ความสัมพันธ์ด้วยสถิติไคสแควร์ พบว่าพฤติกรรมที่มีความสัมพันธ์กับการใช้บริการวิดีโอสตรีมมิงที่เก็บค่าสมาชิกจำแนกตามเพศ อย่างมีนัยสำคัญ ได้แก่ แพลตฟอร์มที่ใช้บริการวิดีโอสตรีมมิง ประเภทของวิดีโอสตรีมมิง อุปกรณ์ที่ใช้บริการ แพ็กเกจที่ใช้บริการวิดีโอ สตรีมมิง และค่าใช้จ่ายต่อเดือน สำหรับพฤติกรรมที่มีความสัมพันธ์ต่อการใช้บริการวิดีโอสตรีมมิงที่เก็บค่าสมาชิกจำแนกตามช่วงอายุ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ได้แก่ อุปกรณ์ที่ใช้บริการ ระยะเวลาในการใช้บริการ และวิธีการชำระเงิน สำหรับปัจจัยส่วนประสมการตลาดออนไลน์ที่มีระดับความคิดเห็นในการใช้บริการวิดีโอสตรีมมิงที่เก็บค่าสมาชิก อยู่ในระดับมากที่สุดได้แก่ ด้านผลิตภัณฑ์ และมีความคิดเห็นในระดับมาก ได้แก่ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านการรักษาความเป็นส่วนตัว และด้านการให้บริการส่วนบุคคล เมื่อวิเคราะห์ความแตกต่างระหว่างกลุ่มเพศชาย เพศหญิง และช่วงอายุ พบว่า ทุกปัจจัยหลักไม่มีความแตกต่างกัน แต่พบว่ามีปัจจัยย่อยที่มีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญ ได้แก่ ชื่อเสียงของแพลตฟอร์มเป็นที่รู้จัก แพลตฟอร์มมีเนื้อหาน่าสนใจ น่าติดตาม สามารถรับชมได้ต่อเนื่อง สามารถเล่น หยุดและรับชมต่อจากที่ค้างไว้ได้ แพลตฟอร์มสามารถรับชมผ่านอุปกรณ์อื่นๆ ได้มากกว่า 1 เครื่อง ในเวลาเดียวกัน มีรายละเอียดแสดงราคาสาหรับแพ็กเกจต่างๆชัดเจน ไม่นำประวัติการซื้อของลูกค้าไปใช้เพื่อประโยชน์ทางธุรกิจของธุรกิจอื่นๆ และมีการให้ข้อเสนอรายบุคคลที่ไม่ทำให้รู้สึกว่าถูกละเมิดความเป็นส่วนตัวen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
631532005 - ชิษณุพงศ์ ตันตระกูล.pdf5.37 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.