Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79232
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวรัท วินิจ-
dc.contributor.authorอรไท เขียวชอุ่มen_US
dc.date.accessioned2023-12-02T04:11:08Z-
dc.date.available2023-12-02T04:11:08Z-
dc.date.issued2566-08-25-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79232-
dc.description.abstractThe Independent research aims to explore the factor that influencing perception of differentiation of Instant Seasoning Mix Products Towards the Purchase Intention Amongst Thai Consumers. With questionnaires as a tool to collect data, from a sample who have purchased and used of Instant Seasoning Mix Products. The statistics used in preliminary data analysis were percentage and mean. And the statistic used to measure the level of perceived outstanding characteristics and used in hypothesis testing at the statical level 0.05 were the factor analysis technique and the multiple regression analysis. The results showed that the majority of respondents were female, aged between 32-36 years old, single, with the highest level of education being a bachelor's degree, and an average monthly income of 10,001-20,000 baht. The Instant Seasoning Mix Products were used more than 3 times a week due to their convenience in cooking. Family and relatives have a significant influence on the Purchase Intention, and respondents often receive or follow the news through social media. With Factor Analysis, a total of 6 factors can be composed, but 2of them were deemed unsuitable for analysis. The researcher then ruled it out. Subsequently, Multiple Regression Analysis was employed to determine the relationship between factors influencing purchase intention, revealing that only the remaining 2 factors, namely “Price Characteristics Factors” “Product Characteristics and Main Benefit” have a significant influence on purchase intention.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectเครื่องปรุงรสสำเร็จรูปen_US
dc.titleอิทธิพลของการรับรู้ลักษณะเด่นของผลิตภัณฑ์เครื่องปรุงรสสำเร็จรูปต่อความตั้งใจซื้อของผู้บริโภคชาวไทยen_US
dc.title.alternativeInfluence of perceived differentiation of instant seasoning mix products towards the purchase intention amongst Thai consumersen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashการปรุงอาหาร-
thailis.controlvocab.thashสารให้กลิ่นรส-
thailis.controlvocab.thashการเลือกซื้อสินค้า-
thailis.controlvocab.thashผู้บริโภค -- ไทย-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าอิสระมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลของการรับรู้ลักษณะเด่นของผลิตภัณฑ์เครื่องปรุงรสสำเร็จรูปต่อความตั้งใจซื้อของผู้บริโภคชาวไทย โดยการใช้แบบสอบถามกับกลุ่มตัวอย่างผู้บริโภคในประเทศไทยที่เคยซื้อและใช้ผลิตภัณฑ์เครื่องปรุงรสสำเร็จรูป จำนวน 400 ราย สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้น คือ สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และสถิติที่ใช้ในการวัดระดับการรับรู้ลักษณะเด่นและใช้ในการทดสอบสมมติฐานที่ระดับนัยยะสำคัญทางสถิติ 0.05 คือ เทคนิคการวิเคราะห์องค์ประกอบ และการวิเคราะห์ถดถอยแบบพหุคูณ ผลการศึกษา พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุระหว่าง 32-36 ปี สถานภาพโสด มีระดับการศึกษาสูงสุดปริญญาตรี รายได้เฉลี่ยต่อเดือนอยู่ที่ 10,001 – 20,000 บาท ประกอบอาชีพเป็นพนักงานเอกชน โดยให้เหตุผลการเลือกใช้ผลิตภัณฑ์เครื่องปรุงรสสำเร็จรูป ชนิดผง ประเภทแกง ยี่ห้อรสดีบ่อยที่สุด และให้เหตุผลในการเลือกใช้ คือ ความสะดวกต่อการประกอบอาหาร มากกว่า 3 ครั้งต่อสัปดาห์ ซึ่งครอบครัว/ญาติมีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้ และมักจะได้รับหรือติดตามข่าวสารผ่านสื่อสังคมออนไลน์ จากการวิเคราะห์ปัจจัย สามารถจัดองค์ประกอบได้ทั้งหมด 6 ปัจจัย แต่ทั้งนี้ พบว่ามี 2 ปัจจัยที่ไม่เหมาะสมแก่การนำไปวิเคราะห์ต่อ ผู้วิจัยจึงตัดออก และใช้วิธีการวิเคราะห์การถดถอยเชิงพหุคูณเพื่อหาความสัมพันธ์ของปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความตั้งใจซื้อ และพบว่ามีเพียง 2 ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความตั้งใจซื้อ ได้แก่ ปัจจัยลักษณะเด่นด้านราคา ปัจจัยลักษณะเด่นด้านลักษณะผลิตภัณฑ์และประโยชน์หลักen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
641532169-อรไท เขียวชอุ่ม.pdf1.96 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.