Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79186
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorNahum Brown-
dc.contributor.authorAthip Duangthipen_US
dc.date.accessioned2023-11-15T00:41:33Z-
dc.date.available2023-11-15T00:41:33Z-
dc.date.issued2023-10-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79186-
dc.description.abstractYuriko Saito is a thinker in the early twentieth century, who is one of the most participants in the development of everyday aesthetics – aesthetics inquiry of the broader world which includes all possibilities of aesthetics experience. Saito has direct criticism of Kant’s concept of the beautiful whether it leads to limited scope of aesthetic sense and reject Kant’s concept of the beautiful. It would be helpful to illustrate the difference between Kant and Saito by comparing their concepts. This would be helpful to understand the reason that Saito, one of the most participated in development of everyday aesthetics reject Kant’s conception of the beautiful. The writing structure would follow Kant’s sections, there are concepts of quality, quantity, and relation. Anyway, Kant’s concept of modality relates to Saito’s discussion of ethics. So, the concept of modality will not be included. Thus, this thesis is going to be the explication of Kant’s concept of the beautiful and Saito’s criticisms of Kant. And compare explications of Kant and Saito togetheren_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.titleYuriko Saito’s criticism of Kant’s conception of the beautifulen_US
dc.title.alternativeข้อวิจารณ์ของยูริโกะ ไซโตะ ว่าด้วยทรรศนะเกี่ยวกับความงามของคานท์en_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.lcshSaito, Yuriko-
thailis.controlvocab.lcshKant, Immanuel, 1724-1804-
thailis.controlvocab.lcshAesthetics-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractยูริโกะ ไซโตะเป็นนักคิดในช่วงต้นของศตวรรษที่ 20 ที่มีส่วนร่วมอย่างมากในพัฒนาแนวคิดสุนทรียศาสตร์ทุกวัน – สุนทรียศาสตร์ที่สำรวจทุกความเป็นไปได้ของประสบการณ์สุนทรียะ ไซโตะได้ปฏิเสธและวิจารณ์แนวคิดสุนทรียศาสตร์ของคานท์ว่านำไปสู่การจำกัดขอบเขตการตระหนักรู้ทางสุนทรียศาสตร์ภายใต้กรอบของศิลปะ จะเป็นประโยชน์หากแสดงความต่างระหว่างคานท์กับไซโตะ ซึ่งช่วยให้เข้าใจเหตุผลที่ไซโตะ หนึ่งในนักคิดที่มีส่วนร่วมในการพัฒนาสุนทรียศาสตร์ทุกวันปฏิเสธทรรศนะความงามของคานท์ โดยโครงสร้างการเขียนเป็นไปตามการแบ่งส่วนข้อเสนอของคานท์ ได้แก่ คุณภาพ (quality), ปริมาณ (quantity), และความสัมพันธ์ (relation) อย่างไรก็ตามแนวคิดว่าด้วยทัศนภาวะ (modality) ของคานท์นั้นสัมพันธ์กับการถกเถียงเรื่อจริยศาสตร์ของไซโตะ ดังนั้นงานวิจัยนี้จึงไม่รวมเรื่องดังกล่าวด้วย ในงานวิจัยนี้เป็นการวิเคราะห์อธิบายกรอบคิดเกี่ยวกับความงามของคานท์และคำวิจารณ์ต่อคานท์ของไซโตะ ซึ่งในส่วนสุดท้ายเป็นการเปรียบเทียบทรรศนะของนักคิดทั้งสองท่านตามที่ได้อธิบายไว้en_US
Appears in Collections:HUMAN: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
640131002-ATHIP DUANGTHIP.pdf969.37 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.