Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78939
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorนิยตา กาวีวงศ์-
dc.contributor.authorมัลลิกา แต้มรุ่งเรืองen_US
dc.date.accessioned2023-10-05T18:09:22Z-
dc.date.available2023-10-05T18:09:22Z-
dc.date.issued2565-02-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78939-
dc.description.abstractThis research objectives were to study the relationship between E-Lifestyle and motive to play online games and relationship between E-Lifestyle and types of online game. The four hundred samples were selected by Accidental Sampling by using online questionnaires as a tool to collect data. The data were analyzed using frequency, percentage, mean, Pearson's Correlation Coefficient, and Multiple Regression Analysis. The results of the study showed that 2 of the 7 E-Lifestyles was significantly correlated to motive to play online games and that 4 of the 7 E-Lifestyles was significantly correlated to types of online game. From the test at the statistical significance level of 0.05, it was found that the Entertainment-driven and Uninterested or concern-driven E-lifestyle have correlated to motivation to play online games for Achievement and Immersion. ang Mai University Furthermore, the results showed that Interest-driven, Entertainment-driven, and Uninterested or concern-driven E-lifestyle have correlated to RTS: Real-Time Strategy, type of online game. Perceived importance-driven E-lifestyle has correlated to Fighting Game and Uninterested or concern-driven E-lifestyle has correlated to RPG: Role-Playing Game, Fighting Game, RTS: Real- Time Strategy and Adventure Game.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectเกมออนไลน์en_US
dc.titleความสัมพันธ์ระหว่างวิถีชีวิตบนอินเทอร์เน็ตและแรงจูงใจในการเล่นเกมออนไลน์en_US
dc.title.alternativeRelationship between e-lifestyle and motive to play online gamesen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashเกมวิดีโอ-
thailis.controlvocab.thashผู้ใช้อินเทอร์เน็ต-
thailis.controlvocab.thashการจูงใจ (จิตวิทยา)-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลของวิถีชีวิตบนอินเทอร์เน็ตที่มีต่อแรงจูงใจใน การเล่นเกมออนไลน์ และ อิทธิพลของวิถีชีวิตบนอินเทอร์เน็ตที่มีต่อประเภทของเกมออนไลน์ที่เลือก เล่น กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยนี้ทั้งหมด 400 คน โดยสุ่มตัวอย่างแบบบังเอิญ โดยใช้แบบสอบถาม ออนไลน์เป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล โดยการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย การ วิเคราะห์สหพันธ์ โดยการหาค่าสหสัมพันธ์แบบเพียร์สันและโดยใช้สมการการถดถอย พหุคุณ ผลการวิจัยพบว่ามี 2 วิถีชีวิตบนอินเทอร์เน็ต จาก 7 วิถีชีวิตบนอินเทอร์เน็ตมีความสัมพันธ์กับ แรงจูงใจในการเล่นเกมออนไลน์ และพบว่า 4 วิถีชีวิตบนอินเทอร์เน็ตจาก 7 วิถีชีวิตบนอินเทอร์เน็ตมี ความสัมพันธ์กับประเภทของเกมออนไลน์ที่เลือกเล่น โคยจากการทคสอบที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 พบว่าวิถีชีวิตบนอินเทอร์เน็ตที่ใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อเติมเต็มความบันเทิงของตนและ ใช้ อินเทอร์เน็ตแต่ไม่สนใจมากนัก มีผลต่อแรงจูงใจในการเล่นเกมออนไลน์เพื่อต้องการความสำเร็จหรือ ชัยชนะและ เล่นเกมเพื่อการมีใจจดใจจ่อ วิถีชีวิตบนอินเทอร์เน็ตที่เป็นการใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อเติมเต็มความสนใจของตน เพื่อเติมเต็ม ความบันเทิงของตน และ ใช้อินเทอร์เน็ตแต่ไม่สนใจมากนัก มีผลต่อการเลือกเล่นเกมประเภทเกมวาง แผนการรบ วิถีชีวิตการใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อเติมเต็มผลประโยชน์ของตนมีผลต่อการเลือกเล่นเกม ประเภทเกมต่อสู้ และ การใช้อินเทอร์เน็ตแต่ไม่สนใจมากนักมีผลต่อการเลือกเล่นเกมประเภทเกม สวมบทบาทของตัวละคร เกมต่อสู้ และเกมผจญภัยen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
621532121 มัลลิกา แต้มรุ่งเรือง.pdf1.72 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.