Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78864
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorเขมกร ไชยประสิทธิ์-
dc.contributor.authorบุษยาภรณ์ แสนอินทร์en_US
dc.date.accessioned2023-09-14T01:04:26Z-
dc.date.available2023-09-14T01:04:26Z-
dc.date.issued2566-07-21-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78864-
dc.description.abstractThe objective of this study is cold chain logistics service design of Thailand Post company limited in four upper northern province routes. The study population consists of 9 business owners who currently use cold chain logistics in the province of Chiang Rai, Phayao, Phrae, and Uttaradit, and a operation management from Thailand Post company limited. Data was collected through in-depth interviews to assess the satisfaction of business owners with the current logistics service company and their additional requirements for cold chain logistic services. Interviews were also conducted with a operation management from Thailand Post Limited to evaluate their ability to provide cold chain logistics service to meet the needs and satisfactions to business owners. The collected data was used to design a service blueprint, starting from the process of receiving goods at customer address to the process of completely receiving goods. The study found that business owners were satisfied with the services provided by other companies which included friendly and informative staff, on-site goods collection, punctual delivery, well-maintained vehicles, and convenient payment options through QR code payment. The areas for improvement identified were expanding the coverage of destination areas nationwide, providing equipment to control temperature during transportation, and ensuring delivery within 3 days (excluding the day of deposit). The study also recommended compensating for any damages that occur during transportation. Based on the study findings, researcher has used the service blueprint to design a cold chain logistics service that aims to meet the needs and ensure the satisfaction of business owners. With seven business owners have confirmed their intention to use cold chain logistics service by Thailand Post company limited, while the remaining two are still considering and comparing the service quality with other logistic companies they currently use.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการออกแบบบริการขนส่งแบบควบคุมอุณหภูมิของบริษัทไปรษณีย์ไทย จำกัด ในเส้นทาง 4 จังหวัดภาคเหนือตอนบนen_US
dc.title.alternativeCold chain logistics service design of Thailand Post Company Limited in four upper Northern Province routesen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashบริษัทไปรษณีย์ จำกัด-
thailis.controlvocab.thashการส่งกำลังบำรุง-
thailis.controlvocab.thashการขนส่ง -- ไทย (ภาคเหนือ)-
thailis.controlvocab.thashการขนส่ง -- ปัจจัยภูมิอากาศ-
thailis.controlvocab.thashการควบคุมอุณหภูมิ-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อออกแบบบริการขนส่งแบบควบคุมอุณหภูมิของบริษัทไปรษณีย์ จำกัด ในเส้นทาง 4 จังหวัดภาคเหนือตอนบน ประชากรในการศึกษาครั้งนี้คือผู้ประกอบการที่ใช้บริการขนส่งแบบควบคุมอุณหภูมิในพื้นที่จังหวัดเชียงราย จังหวัดพะเยา จังหวัดแพร่ และจังหวัดอุตรดิตถ์ จำนวน 9 ราย และผู้บริหารฝ่ายปฏิบัติการของบริษัท ไปรษณีย์ไทย จำกัด จำนวน 1 ราย เก็บข้อมูลโดยการสัมภาษณ์เชิงลึกถึงความพึงพอใจของผู้ประกอบการต่อบริษัทขนส่งที่ใช้อยู่ในปัจจุบันและความต้องการเพิ่มเติมสำหรับบริการขนส่งแบบควบคุมอุณหภูมิ รวมทั้งการสัมภาษณ์ผู้บริหารฝ่ายปฏิบัติการของบริษัท ไปรษณีย์ไทย จำกัด ถึงความสามารถในการให้บริการขนส่งแบบควบคุมอุณหภูมิเพื่อสร้างความพึงพอใจและตอบสนองความต้องการของผู้ประกอบการ และนำข้อมูลมาออกแบบพิมพ์เขียวบริการ (Service Blueprint) ตั้งแต่กระบวนการที่ลูกค้าต้องการให้เข้าไปรับสินค้า ณ ที่อยู่ จนถึงกระบวนการรับฝากสินค้าเสร็จสิ้น ผลการศึกษา พบว่าผู้ประกอบการมีความพึงพอใจบริษัทขนส่งที่ใช้อยู่ในปัจจุบัน ได้แก่ เจ้าหน้าที่มีอัธยาศัยดี ให้คำแนะนำเกี่ยวกับบริการได้ครบถ้วน มีบริการรับสินค้า ณ ที่อยู่ และเข้ารับสินค้าตรงเวลา ยานพาหนะมีสภาพใหม่ ช่องทางการชำระเงินสะดวกสบาย โดยชำระผ่าน QR Code Payment สำหรับสิ่งที่ต้องการเพิ่มเติมคือ เพิ่มพื้นที่ปลายทางให้ครอบคลุมทั่วประเทศ มีอุปกรณ์ที่ช่วยในการควบคุมอุณหภูมิและใช้รถขนส่งที่สามารถควบคุมอุณหภูมิได้ตลอดการขนส่ง ระยะเวลาขนส่งไม่เกิน 3 วัน (ไม่นับรวมวันฝากส่ง) พร้อมชดใช้ค่าเสียหายหากสินค้าเสียหายระหว่างการขนส่ง ผู้ศึกษาได้นำผลการศึกษามาประกอบการออกแบบบริการขนส่งแบบควบคุมอุณหภูมิของบริษัท ไปรษณีย์ไทย จำกัด ผ่านพิมพ์เขียวบริการ (Service Blueprint) เพื่อสามารถตอบสนองความต้องการและสร้างความพึงพอใจให้แก่ผู้ประกอบการได้มากที่สุด โดยผู้ประกอบการจำนวน 7 ราย ยืนยันจะใช้บริการขนส่งแบบควบคุมอุณหภูมิกับ บริษัท ไปรษณีย์ไทย จำกัด ในขณะที่ผู้ประกอบการอีก 2 ราย อยู่ระหว่างการพิจารณาเปรียบเทียบคุณภาพบริการกับบริษัทขนส่งอื่นที่ใช้ในปัจจุบันen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
641532036-บุษยาภรณ์ แสนอินทร์.pdf6.33 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.