Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78839
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorดุรยา สุขถมยา-
dc.contributor.authorเบญจวรรณ จันทร์วงค์en_US
dc.date.accessioned2023-09-10T07:07:59Z-
dc.date.available2023-09-10T07:07:59Z-
dc.date.issued2566-06-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78839-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to investigate the factors that influence the decision of entrepreneurs in Chiang Mai province towards continuously using accounting firms. The data for this study were collected through questionnaires distributed to 385 enterprises in Chiang Mai that used accounting services from accounting service firms. The data were analyzed using descriptive statistics (frequency, percentage, and mean) and cross tabulation. The findings showed that the majority of the respondents were female, aged 30 - 40 years old, and had a bachelor’s degree. They held managerial positions in limited partnership businesses in the merchandising sector, with registered capital of less than 5 million Baht. Their businesses had been operating for 6 - 10 years, earning a gross income of 1 – 5 million Baht per year, and had used services from an accounting service firm for 1 - 5 years. Most of them indicated that they had changed their accounting service firm at least once. The services they received from the account service firm were bookkeeping and financial statements preparations. Overall, the respondents perceived that service quality, reliability, tangibility, client satisfaction and trustworthy were important factors influencing their decision to use continuous account services from a firm in Chiang Mai. The analysis revealed that personal factors such as age, education background, previous year-gross income of an enterprise, and data searching did not have a significant effect on the opinion levels of the enterprises regarding their decision to select an accounting service firm. However, the length of using service had a significant effect on their opinion levels. The enterprises that had used service from a certain accounting service firm for more than 10 years had different opinion levels on two factors: service quality and reliability, compared to those who had used service for 1 - 5 years or 6 - 10 years. The differences in opinion levels were as follows: 1) Service quality factor: The enterprises with more than 10 years of service usage had the highest mean opinion level of 4.53. The enterprises with 1 - 5 years of service usage had a mean opinion level of 4.04, indicating a high level of satisfaction. The enterprises with 6 - 10 years of service usage had a mean opinion level of 4.01, also indicating a high level of satisfaction. 2) Reliability factor: The enterprises with more than 10 years of service usage had the highest mean opinion level of 4.52. The enterprises with 1 - 5 years of service usage had a mean opinion level of 4.00, indicating a high level of satisfaction. The enterprises with 6 - 10 years of service usage had a mean opinion level of 4.02, also indicating a high level of satisfaction.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจของผู้ประกอบการในจังหวัดเชียงใหม่ในการเลือกใช้บริการสำนักงานบัญชีอย่างต่อเนื่องen_US
dc.title.alternativeFactors affecting decisions of entrepreneurs in Chiang Mai province towards continuously using accounting firmsen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashสำนักงานบัญชี -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashผู้ประกอบการ -- เชียงใหม่-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจของผู้ประกอบการในจังหวัดเชียงใหม่ ในการเลือกใช้บริการสำนักงานบัญชีอย่างต่อเนื่อง ในการศึกษา ครั้งนี้ได้ใช้วิธีการเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสอบถามจากผู้ประกอบการในจังหวัดเชียงใหม่ ที่ใช้บริการจากสำนักงานบัญชี จำนวน 385 ราย ประมวลผลและวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ความถี่ (Frequency) ร้อยละ (Percentage) และค่าเฉลี่ย (Mean) นอกจากนี้มีการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ตารางแจกแจงความถี่แบบสองทาง (Cross Tabulation) จากการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 30 – 40 ปี สำเร็จการศึกษาในระดับปริญญาตรี มีตำแหน่งงานเป็นผู้จัดการ มีลักษณะกิจการเป็นห้างหุ้นส่วนจำกัด ประกอบกิจการประเภทพาณิชยกรรม (ซื้อมา ขายไป) มีทุนจดทะเบียนต่ำกว่า 5 ล้านบาท ดำเนินธุรกิจเป็นระยะเวลา 6 – 10 ปี มีรายได้รวมมากกว่า 1 ล้าน – 5 ล้านบาท ใช้บริการจากสำนักงานบัญชีเป็นระยะเวลาระหว่าง 1 – 5 ปี ส่วนใหญ่เคยเปลี่ยนสำนักงานบัญชี และลักษณะงานที่ใช้บริการจากสำนักงานบัญชีคือ การจัดทำบัญชีและออกงบการเงิน ในภาพรวมความเห็นของผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ พบว่าปัจจัยด้านคุณภาพการบริการ ปัจจัยด้านความน่าเชื่อถือและไว้วางใจได้ของสำนักงานบัญชี ปัจจัยด้านภาพลักษณ์ของสำนักงานบัญชี ปัจจัยด้านความพึงพอใจและปัจจัยด้านคุณค่าของลูกค้า มีผลต่อการตัดสินใจของผู้ประกอบการในจังหวัดเชียงใหม่ ในการเลือกใช้บริการสำนักงานบัญชีอย่างต่อเนื่อง ส่วนความแตกต่างด้านปัจจัยส่วนบุคคล อันได้แก่ อายุ ระดับการศึกษา รายได้รวมของกิจการสำหรับงวดบัญชีปีที่ผ่านมา และวิธีหาข้อมูลในการเลือกใช้บริการสำนักงานบัญชี ในภาพรวมไม่ส่งผลต่อระดับความเห็นต่อปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจของผู้ประกอบการ ส่วนระยะเวลาที่ใช้บริการสำนักงานบัญชีที่ใช้อยู่ในปัจจุบันที่แตกต่างกัน มีผลต่อระดับความเห็นต่อปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจของผู้ประกอบการ โดยผู้ประกอบกิจการที่มีระยะเวลาที่ใช้บริการสำนักงานบัญชีที่ใช้อยู่ในปัจจุบันมากกว่า 10 ปีขึ้นไป มีระดับความเห็นที่แตกต่างกับผู้ประกอบกิจการที่มีระยะเวลาที่ใช้บริการสำนักงานบัญชีที่ใช้อยู่ในปัจจุบันระหว่าง 1 – 5 ปี และระหว่าง 6 – 10 ปี อยู่ 2 ปัจจัยได้แก่ ปัจจัยด้านคุณภาพการบริการและปัจจัยด้านความน่าเชื่อถือและไว้วางใจได้ ซึ่งระดับความเห็นที่แตกต่างกันมีดังนี้ 1) ปัจจัยด้านคุณภาพการบริการ ผู้ประกอบกิจการที่มีระยะเวลาที่ใช้บริการสำนักงานบัญชีที่ใช้อยู่ในปัจจุบันมากกว่า 10 ปีขึ้นไป มีความเห็นในระดับมากที่สุด มีค่าเฉลี่ย 4.53 ส่วนผู้ประกอบกิจการที่มีระยะเวลาที่ใช้บริการสำนักงานบัญชีที่ใช้อยู่ในปัจจุบันระหว่าง 1 – 5 ปี มีความเห็นในระดับมาก มีค่าเฉลี่ย 4.04 และผู้ประกอบกิจการที่มีระยะเวลาที่ใช้บริการสำนักงานบัญชีที่ใช้อยู่ในปัจจุบันระหว่าง 6 – 10 ปี มีความเห็นในระดับมาก มีค่าเฉลี่ย 4.01 2) ปัจจัยด้านความน่าเชื่อถือและไว้วางใจได้ ผู้ประกอบกิจการที่มีระยะเวลาที่ใช้บริการสำนักงานบัญชีที่ใช้อยู่ในปัจจุบันมากกว่า 10 ปีขึ้นไป มีความเห็นในระดับมากที่สุด มีค่าเฉลี่ย 4.52 ส่วนผู้ประกอบกิจการที่มีระยะเวลาที่ใช้บริการสำนักงานบัญชีที่ใช้อยู่ในปัจจุบันระหว่าง 1 – 5 ปี มีความเห็นในระดับมาก มีค่าเฉลี่ย 4.00 และผู้ประกอบกิจการที่มีระยะเวลาที่ใช้บริการสำนักงานบัญชีที่ใช้อยู่ในปัจจุบันระหว่าง 6 – 10 ปี มีความเห็นในระดับมาก มีค่าเฉลี่ย 4.02en_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
601532187เบญจวรรณ จันทร์วงค์.pdf1.63 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.