Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78520
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorศิริรัตน์ ปานอุทัย-
dc.contributor.advisorเดชา ทำดี-
dc.contributor.authorจิรัชญา ดอนชัยen_US
dc.date.accessioned2023-07-20T00:53:09Z-
dc.date.available2023-07-20T00:53:09Z-
dc.date.issued2023-05-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78520-
dc.description.abstractAppropriate self-management among older persons with chronic obstructive pulmonary disease (COPD) requires health literacy enhancement. This experimental research aimed to study the effect of PITS-based education to enhance health literacy on self-management of older persons with chronic obstructive pulmonary disease. The sample consisted of older persons with chronic obstructive pulmonary disease (COPD) receiving services at the sub-district health promoting hospitals in Maelao district, Chiang Rai province. Fifty-four subjects were randomly selected, and 27 subjects were equally assigned into either the control or the experimental group. The experimental group was given group education 4 times, twice a week and one session for individual education resulting in a total education period of 5 times over 3 weeks. The control group was given routine care. The research instruments included a teaching plan, the health literacy manual for chronic obstructive pulmonary disease patients, teaching for health literacy enhancement in COPD patients video, an understanding personal perception scale, and a health literacy for COPD questionnaire. Data collection tools consisted of a personal and illness data recording form and the self-management behavior for older persons with COPD questionnaire. Data were analyzed using descriptive statistics, independent t-test and paired t-test. The results revealed that the mean score for self-management of older persons with chronic obstructive pulmonary disease receiving PITS-based education was higher than the score for those receiving routine care (p < .001), and higher than before, at a significant level (p < .001). The results indicate that PITS-based education can enhance health literacy and self-management among older persons with chronic obstructive pulmonary disease. Hence, healthcare personnel can apply PITS-based education as a guideline for enhancing the self-management among older persons with chronic obstructive pulmonary disease.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleผลของการสอนตามหลักของพิตส์เพื่อส่งเสริมความรอบรู้ด้านสุขภาพต่อการจัดการตนเองในผู้สูงอายุโรคปอดอุดกั้นเรื้อรังen_US
dc.title.alternativeEffect of PITS-based education to enhance health literacy on self-management among older persons with chronic obstructive pulmonary diseaseen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashผู้สูงอายุ -- การดูแล-
thailis.controlvocab.thashปอดอุดกั้น -- การรักษา-
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมสุขภาพ-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractผู้สูงอายุโรคปอดอุดกั้นเรื้อรังที่มีการจัดการตนเองที่เหมาะสมจะต้องได้รับการส่งเสริมความรอบรู้ด้านสุขภาพ การวิจัยเชิงทดลองนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการสอนตามหลักของพิตส์เพื่อส่งเสริมความรอบรู้ด้านสุขภาพต่อการจัดการตนเองในผู้สูงอายุโรคปอดอุดกั้นเรื้อรัง กลุ่มตัวอย่างคือ ผู้ที่อายุ 60 ปีขึ้นไปที่ได้รับการวินิจฉัยโรคปอดอุดกั้นเรื้อรังและมารับบริการที่โรงพยาบาลส่งเสริมสุขภาพตำบลในอำเภอแม่ลาว จังหวัดเชียงราย โดยการสุ่มอย่างง่าย จำนวนทั้งหมด 54 ราย สุ่มเข้ากลุ่มควบคุมและกลุ่มทดลอง กลุ่มละ 27 ราย กลุ่มทดลองได้รับการสอนตามหลักของพิตส์แบบกลุ่ม จำวน 4 ครั้ง สัปดาห์ละ 2 ครั้ง และให้ข้อมูลแบบรายบุคคลจำนวน 1 ครั้ง รวมระยะเวลาในการสอนทั้งหมด 5 ครั้ง ระยะเวลา 3 สัฤปดาห์ กลุ่มควบคุมได้รับการดูแลตามปกติ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย แผนการสอนตามหลักการสอนของพิตส์เพื่อการส่งเสริมความรอบรู้ด้านสุขภาพในผู้สูงอายุโรคปอดอุดกั้นเรื้อรัง คู่มือความรอบรู้ด้านสุขภาพเกี่ยวกับโรคปอดอุดกั้นเรื้อรัง สื่อวิดีทัศน์การสอนเกี่ยวกับความรอบรู้ด้านสุขภาพเกี่ยวกับโรคปอดอุดกั้นเรื้อรัง แบบประเมินความเข้าใจของบุคคล (Understanding person perception scale: UPP scale) และแบบสอบถามความรอบรู้ด้านสุขภาพของผู้สูงอายุโรคปอดอุดกั้น เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูล ได้แก่ แบบสัมภาษณ์ข้อมูลทั่วไปและข้อมูลการเจ็บป่วยและแบบสอบถามการปฏิบัติพฤติกรรมการจัดการตนเองของผู้สูงอายุโรคปอดอุดกั้นเรื้อรัง วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา สถิติทีแบบอิสระ (independent t-test) และสถิติทีแบบไม่เป็นอิสระ (paired t-test) ผลการวิจัยพบว่า ค่าเฉลี่ยคะแนนการจัดการตนเองในผู้สูงอายุโรคปอดอุดกั้นเรื้อรังที่ได้รับการสอนตามหลักของพิตส์มากกว่ากลุ่มที่ได้รับการสอนตามปกติอย่างมีนับสำคัญทางสถิติ (p < .001) และมากกว่าก่อนได้รับการให้ความรู้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p < .001) ผลการวิจัยแสดงให้เห็นว่า การสอนตามหลักของพิตส์ส่งผลให้ผู้สูงอายุโรคปอดอุดกั้นเรื้อรังมีความรอบรู้ด้านสุขภาพและการจัดการตนเองที่ดีขึ้น ดังนั้นบุคลากรสุขภาพสามารถนำหลักการสอนของพิตส์ไปใช้เป็นแนวทางเพื่อการส่งเสริมความรอบรู้ด้านสุขภาพและการจัดการตนเองในผู้สูงอายุโรคปอดอุดกั้นเรื้อรังen_US
Appears in Collections:NURSE: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
631231107 จิรัชญา ดอนชัย WM.pdf3.18 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.