Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78270
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorพิชญลักษณ์ พิชญกุล-
dc.contributor.authorทัตพงศ์ ทวีประศาสน์en_US
dc.date.accessioned2023-07-02T10:41:56Z-
dc.date.available2023-07-02T10:41:56Z-
dc.date.issued2022-10-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78270-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to study the Marketing Mix factors that affecting the demand of consumers in Mueang District, Chiang Mai Province to purchase electric cars. Using Marketing Mix concept (7Ps), consisting of Product, Price, Place, Promotion, People. Process, and Physical Evidence. The questionnaire was used as a tool to ask 405 consumers in Mueang District, Chiang Mai Province in purchasing the electric vehicles. By using Quota Sampling method and divided the consumers into 3 groups: Hybrid Electric Vehicles (HEV), Plug-in Hybrid Electric Vehicles (PHEV) and Battery Electric Vehicles (BEV), each group of 135 consumers equally for appropriateness in comparative data analysis. The data were analyzed by using Descriptive Statistics consisting of Frequency, Percentage, Mean and Inferential Statistics. And analyzing the variance (Analysis of Variance: ANOVA) among the 7 Marketing Mix factors. The study found that the participants who were interested and wanted to buy Hybrid Electric Vehicle (HEV), Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) or Battery Electric Vehicle (BEV) were mostly male, aged 35 - 49 years old with Bachelor's degree or equivalent. Working as company employees/employed, earned between 30,001-50,000 baht a month. The study also found that most participants who were interested in electric vehicles because of the savings in fuel costs. The price that the participants were interested in and wanted to buy was between 1,000,001 – 1,500,000 baht. In addition, most of the participants had a plan to buy an electric car but do not have exact schedule. For the method of payment when buying an electric car, they preferred 60 installments plan or 5 years plan and expected the price to be paid per installment between 15,001 – 18,000 baht. The results of the study of Marketing Mix factors affecting the demand of consumers in Mueang District Chiang Mai Province to purchase electric cars were different at the significance level of 0.05. All 7 aspects were ranked in descending order of average as follows: Product, Place, Price, Process, People, Physical Evidence and Promotion, respectively. As comparing the average of the importance of the Marketing Mix that affects the needs of consumers in Mueang District, Chiang Mai Province, by analyzing the variance, the average difference between the three electric vehicle groups was different with a statistical significance of 0.05. It was also found that the participants who were interested or wanted to buy Battery Electric Vehicles (BEV) focused on Product, Price, Place, Promotion, and Process more than the participants who were interested or wanted to buy Hybrid Electric Vehicle (HEV) and Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV). It also found that the participants who were interested or wanted to buy Battery Electric Vehicle (BEV) and Plug-in Hybrid Electric Vehicles (PHEVs) focused on Staff and Physical Evident aspects more than the participants who were interested or wanted to buy Hybrid Electric Vehicle (HEV).en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectส่วนประสมการตลาดen_US
dc.subjectความต้องการของผู้บริโภคen_US
dc.subjectซื้อรถยนต์ไฟฟ้าen_US
dc.titleปัจจัยส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อความต้องการของผู้บริโภคในอำเภอเมืองเชียงใหม่ในการซื้อรถยนต์ไฟฟ้าen_US
dc.title.alternativeMarketing mix affecting need of consumers in Mueang Chiang Mai district towards purchasing electric vehicleen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashรถยนต์ไฟฟ้า-
thailis.controlvocab.thashรถยนต์ไฮบริด-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อความต้องการของผู้บริโภคในอำเภอเมืองเชียงใหม่ในการซื้อรถยนต์ไฟฟ้า โดยใช้แนวคิดโดยใช้แนวคิดส่วนประสมทางการตลาดบริการ (7Ps) ประกอบด้วย ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ปัจจัยด้านราคา ปัจจัยด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ปัจจัยด้านการส่งเสริมการตลาด ปัจจัยด้านบุคลากร ปัจจัยด้านกระบวนการให้บริการ และ ปัจจัยด้านสิ่งนำเสนอทางกายภาพ โดยใช้แบบสอบถามถามผู้บริโภคในอำเภอเมืองเชียงใหม่ในการซื้อรถยนต์ไฟฟ้า จำนวน 405 ราย โดยใช้วิธีการเลือกตัวอย่างแบบโควตา (Quota Sampling) แบ่งเป็น 3 กลุ่มคือ รถยนต์ไฟฟ้าระบบไฮบริด (HEV) รถยนต์ไฟฟ้าปลั๊กอินไฮบริด (PHEV) และ รถยนต์ไฟฟ้าแบตเตอรี่ (BEV) กลุ่ม 135 รายเท่ากัน เพื่อความเหมาะสมในการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงเปรียบเทียบ โดยวิเคราะห์ข้อมูลที่ได้ด้วยสถิติเชิงพรรณนา ประกอบด้วย ความถี่ ร้อยละ และค่าเฉลี่ย และสถิติเชิงอนุมาน โดยการวิเคราะห์ความแปรปรวน (Analysis of Variance: ANOVA) ระหว่างปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดบริการ 7 ด้าน ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามมีความสนใจและต้องการซื้อรถยนต์ไฟฟ้าระบบไฮบริด (HEV) รถยนต์พลังงานไฟฟ้าระบบปลั๊ก-อิน ไฮบริด (PHEV) และรถยนต์ไฟฟ้าแบตเตอรี่ (BEV) ส่วนใหญ่เป็นเพศชาย อายุ 35 - 49 ปี การศึกษาระดับปริญญาตรีหรือเทียบเท่า ประกอบอาชีพพนักงานเอกชน/ลูกจ้าง มีรายได้ต่อเดือนอยู่ระหว่าง 30,001-50,000 บาท ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่สนใจรถยนต์ไฟฟ้าเพราะการประหยัดค่าใช้จ่ายด้านเชื้อเพลิง ราคารถยนต์ไฟฟ้าที่ผู้ตอบแบบสอบถามมีความสนใจและต้องการซื้ออยู่ระหว่าง 1,000,001 – 1,500,000 บาท นอกจากนี้ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่มีแผนที่จะซื้อรถยนต์ไฟฟ้าแต่ยังไม่มีกำหนดการที่ชัดเจน สำหรับวิธีการชำระเงินเมื่อจะซื้อรถยนต์ไฟฟ้า คือ การผ่อนชำระ 60 งวด หรือ 5 ปี และคาดหวังราคาที่จะผ่อนชำระต่องวดอยู่ระหว่าง 15,001 – 18,000 บาท ผลการศึกษาปัจจัยส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อความต้องการของผู้บริโภคในอำเภอเมืองเชียงใหม่ในการซื้อรถยนต์ไฟฟ้าแตกต่างกันที่ระดับนัยสำคัญ 0.05 พบว่าค่าเฉลี่ยที่มีผลต่อความสนใจ/ต้องการซื้อระดับมากที่สุด ทั้ง 7 ด้าน เรียงตามลำดับจากค่าเฉลี่ยจากมากไปน้อยดังนี้ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านราคา ด้านกระบวนการ ด้านบุคลากร ด้านกายภาพ และ ด้านส่งเสริมการตลาด ตามลำดับ และเมื่อเปรียบเทียบค่าเฉลี่ยระดับความสำคัญของส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อความต้องการของผู้บริโภคในอำเภอเมืองเชียงใหม่ โดยการวิเคราะห์ความแปรปรวน ความแตกต่างของค่าเฉลี่ยระหว่างกลุ่มรถยนต์ไฟฟ้า ทั้ง 3 ชนิดแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 พบว่ากลุ่มตัวอย่างที่สนใจ/ต้องการซื้อรถยนต์ไฟฟ้าแบตเตอรี่ (BEV) ให้ความสำคัญกับ ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านส่งเสริมการตลาด ด้านกระบวนการ มากกว่า กลุ่มตัวอย่างที่สนใจ/ต้องการซื้อรถยนต์ไฟฟ้าระบบไฮบริด (HEV) และ รถยนต์ไฟฟ้าปลั๊กอินไฮบริด (PHEV) นอกจากนั้นยังพบว่ากลุ่มตัวอย่างที่สนใจ/ต้องการซื้อรถยนต์ไฟฟ้าแบตเตอรี่ (BEV) และ รถยนต์ไฟฟ้าปลั๊กอินไฮบริด (PHEV) ให้ความสำคัญกับ ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด ด้านบุคลากร ด้านกายภาพ มากกว่า กลุ่มตัวอย่างที่สนใจ/ต้องการซื้อรถยนต์ไฟฟ้าระบบไฮบริด (HEV)en_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
621532092-ทัตพงศ์ ทวีประศาสน์.pdf27.02 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.