Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78261
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorก้องภู นิมานันท์-
dc.contributor.authorพักตร์พิไล ชัยชนะวงศ์en_US
dc.date.accessioned2023-07-02T08:31:29Z-
dc.date.available2023-07-02T08:31:29Z-
dc.date.issued2022-05-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78261-
dc.description.abstractThis study aims to study factors affecting e-commerce entrepreneurs in Chiang Mai province in choosing a parcel delivery company it consists of service marketing mix (7P’s) in aspects: product, price, place, promotion, people, process andphysical evidence. Collect data using questionnaires from e-commerce operators in Chiang Mai province who use parcel delivery companies for 200 samples. The statistics used in the data analysis consisted of descriptive statistics, these are frequency, percentage, mean, and standard deviation, and inferential statistics, i.e. testing the difference between two groups of the mean (Independent Sample t-test) classified by occupation (main occupation and supplementary occupation) and One-way ANOVA analysis classified by frequency shipping quantity and value of the delivered goods. The results of the study found that 200 samples mostly females aged between 31 -40 years old, highest educational level and bachelor's degrees have additional occupations. It is located in Mueang Chiang Mai District. Product type consumer goods the duration of the business is 1 - 5 years. The average frequency of using the service is more than 20 times/month. Selected service time 2.01 -4.00 pm. average delivery quantity 1 - 5 pieces/time average value of goods delivered less than 1,000 baht/time average service cost, not more than 500 baht/time mobile banking payment methods are available, most modes of transport are express. The reason for choosing this service is the speed of delivery and on time. The participant in the decision making is me. Using the service of a transport company that post office most often. The results of the study of factors affecting e-commerce entrepreneurs in Chiang Mai province in choosing a parcel delivery company found that service marketing mix (7P’s) there was an average level of influence on the overall service selection at a high level. When considering each factor, it was found that the average level of influence on service selection at the highest level was distribution channel and the average level of influence on service selection was at a high level in order of the average level of influence on the service selection from highest to lowest. Including people, process, product, price, physical evidence and promotion, respectively. The results of comparison of the difference between the average level of effectiveness of factors affecting e-commerce entrepreneurs in Chiang Mai province in choosing a parcel delivery company, it was found that the difference was at the statistically significant level of 0.05 in some factors, by the service marketing mix (7P’s) they differed at the level of statistical significance level of 0.05 when classified by occupation is promotion, when classified by the frequency of service usage, they were place, peopleand physical evidence, when classified by thevolume of delivery, it is placeand physical evidence, and when classified by the value of the delivered goods, it is price, place and physical evidence.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleปัจจัยที่มีผลต่อผู้ประกอบการธุรกิจพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ จังหวัดเชียงใหม่ในการเลือกบริษัทขนส่งพัสดุen_US
dc.title.alternativeFactors affecting e-commerce entrepreneurs in Chiang Mai province towards selecting parcel delivery companiesen_US
dc.typeIndependent Study (IS)-
thailis.controlvocab.thashการขนส่งสินค้า-
thailis.controlvocab.thashบริการจัดส่งสินค้า-
thailis.controlvocab.thashการพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์-
thailis.controlvocab.thashการเลือกของผู้บริโภค -- เชียงใหม่-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อผู้ประกอบการธุรกิจพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ จังหวัดเชียงใหม่ในการเลือกบริษัทขนส่งพัสดุ ประกอบด้วย ส่วนประสมการตลาดบริการ (7P's) ได้แก่ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านบุคลากร ด้านกระบวนการ และด้านลักษณะทางกายภาพ เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม จาก ผู้ประกอบการพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์จังหวัดเชียงใหม่ที่ใช้บริการบริษัทขนส่งพัสดุ จำนวน 200 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลประกอบด้วย สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ การทดสอบความแตกต่างระหว่างค่าเฉลี่ยสอง กลุ่ม (Independent Sample t-test) จำแนกตามอาชีพ (อาชีพหลัก และอาชีพเสริม) และการวิเคราะห์ ความแปรปรวนทางเดียว (One-way ANOVA) จำแนกตามความถี่ในการ ใช้บริการ ปริมาณการส่ง สินค้า และมูลค่าของสินค้าที่ส่ง มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถาม จำนวน 200 คน ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 31 - 40 ปี ระดับการศึกษาสูงสุด ปริญญาตรี เป็นผู้ประกอบการ E-Commerce ในลักษณะอาชีพเสริม มีที่ตั้งอยู่ในอำเภอเมืองเชียงใหม่ ประเภทสินค้าที่ส่งสินค้าอุปโภคบริโภค มีระยะเวลาในการดำเนิน ธุรกิจ 1 - 5 ปี ความถี่ในการใช้บริการเฉลี่ย มากกว่า 20 ครั้ง/เดือน ช่วงเวลาที่เลือกใช้บริการ 14.01 - 16.00 น. ปริมาณการส่งสินค้าเฉลี่ย 1 - 5 ชิ้น/ครั้ง มูลค่าของสินค้าที่ส่งเฉลี่ย น้อยกว่า 1,000 บาท/ครั้ง ค่าใช้จ่ายในการใช้บริการเฉลี่ย ไม่เกิน 500 บาท/ครั้ง มีวิธีการชำระเงิน Mobile Banking รูปแบบการ ขนส่งส่วนใหญ่คือ ด่วนพิเศษ เหตุผลที่เลือกใช้บริการ คือ ความรวดเร็วในการขนส่งและตรงตามเวลา ผู้มีส่วนร่วมในการตัดสินใจ คือ ตัวเอง ใช้บริการบริษัทขนส่งไปรษณีย์ไทยบ่อยที่สุด ผลการศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อผู้ประกอบการธุรกิจพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์จังหวัดเชียงใหม่ในการ เลือกบริษัทขนส่งพัสดุ พบว่า ส่วนประสมการตลาดบริการ (7P's) มีค่าเฉลี่ยระดับการมีผลต่อการ เลือกใช้บริการโดยรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายปัจจัย พบว่า ค่าเฉลี่ยระดับการมีผลต่อการ เลือกใช้บริการในระดับมากที่สุด คือ ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และค่าเฉลี่ยระดับการมีผลต่อการ เลือกใช้บริการอยู่ในระดับมาก โดยเรียงลำดับค่าเฉลี่ยระดับการมีผลต่อการเลือกใช้บริการจากมากไป น้อย ได้แก่ ด้านบุคลากร ด้านกระบวนการ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านลักษณะทางกายภาพ และ ด้านการส่งเสริมการตลาด ตามลำดับ ผลการเปรียบเทียบความแตกต่างระหว่างค่าเฉลี่ยระดับการมีผลของปัจจัยที่มีผลต่อ ผู้ประกอบการธุรกิจพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์จังหวัดเชียงใหม่ในการเลือกบริษัทขนส่งพัสดุ พบว่า มี ความแตกต่างกันที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 ในบางปัจจัย โดยส่วนประสมการตลาดบริการ (7P's) มีความแตกต่างกันที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 เมื่อจำแนกตามอาชีพ คือ ด้านการส่งเสริม การตลาด เมื่อจำแนกตามความถี่ในการใช้บริการ คือ ด้านช่องทางการจัดจำหน่ายด้านบุคลากร และ ด้านลักษณะทางกายภาพ เมื่อจำแนกตามปริมาณการส่งสินค้า คือ ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และ ด้านลักษณะทางกายภาพ และเมื่อจำแนกตามมูลค่าของสินค้าที่ส่ง คือ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัด จำหน่าย และด้านลักษณะทางกายภาพen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
621532112 พักตร์พิไล ชัยชนะวงศ์.pdf14.39 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.