Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78106
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorพิชญลักษณ์ พิชญกุล-
dc.contributor.authorปริตต์ ทีฆภาคย์วิศิษฎ์en_US
dc.date.accessioned2023-06-22T00:50:43Z-
dc.date.available2023-06-22T00:50:43Z-
dc.date.issued2023-03-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78106-
dc.description.abstractThis study examines the impact of the marketing mix on the choices of customers from generation X and generation Y towards coffee shops in Chiang Mai that sell specialty coffee. The research investigates whether there are any variations in the service marketing mixes that influence the decision-making process of these two generational groups. By analyzing the preferences and behaviors of these customers, this study aims to provide insights into how coffee shops can adjust their marketing strategies to better cater to different customer segments. The results of this study may assist coffee shop owners and marketers in enhancing their marketing mix to attract and retain customers from different age groups. The study hypothesizes that consumers of different generation groups, add different importance to various service marketing mixes. The variables analysed were coffee history, speciality history, quality characteristic of speciality coffee, and the consumer behaviour, by using the 5-Step Buying Behaviour Model (6 W 1 H), and the Service of Marketing Mix. The population consists of generation X and generation Y coffee consumers between 43 and 57 years old (born between 1965 and 1979), and between the ages of 25 and 42 years old (born between 1980 and 1997) respectively, and who are buying customers at a speciality coffee shop in Chiang Mai. The sample of 400 customers, sharing the characteristics of the population, were selected using the random quota method. The sample were made up of 200 generation X and 200 generation Y customers. Descriptive statistics, Including percentage, means and standard deviation were used. The data were also analysed using independent t-test analysis to analyse the importance of the Service Marketing Mix on customer decision making, when comparing generation X to generation Y consumers. The majority of the generation X informants were male, married, held a bachelor’s degree and were working as company employees with an average monthly income between 30,001 and 40,000 Thai Baht. Most of the generation Y informants were female, married, held a bachelor’s degree, and were working as a company employee with an average monthly income of 20,001 and 30,000 Thai Baht. The results of the hypothesis test showed that when the service marketing mix was compared between the generation X and the generation Y groups in choosing a coffee shop in Chiang Mai that sells speciality coffee, the results were the same, but that relative importance of each variable vary between each group. There was statistical significance of 0.05 when analysing the following issues; the price of speciality coffee is suitable for the taste and quality of the coffee, the shop has a convenient location to travel to, the shops that sell speciality coffee promote and help farmers, employees are enthusiastic and willing to serve, the shop assistants are quick to serve customers when ordering products in the shop, there is adequate information about speciality coffee to learn, and the property is well ventilated.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectส่วนประสมการตลาดen_US
dc.subjectเจเนอเรชันเอ็กซ์และเจเนอเรชันวายen_US
dc.subjectการเลือกร้านกาแฟen_US
dc.subjectจำหน่ายกาแฟพิเศษen_US
dc.titleส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อเจเนอเรชันเอ็กซ์และเจเนอเรชันวายในการเลือกร้านกาแฟในจังหวัดเชียงใหม่ที่จำหน่ายกาแฟพิเศษen_US
dc.title.alternativeMarketing mix affecting generation X and generation Y towards choosing coffee shops selling specialty coffee in Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashร้านกาแฟ -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashเจนเนอเรชันเอ็กซ์-
thailis.controlvocab.thashเจนเนอเรชันวาย-
thailis.controlvocab.thashความพอใจของผู้ใช้บริการ -- เชียงใหม่-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษานี้ศึกษาเรื่องส่วนประสมการตลาดบริการที่มีผลต่อเจเนอเรชันเอ็กซ์และเจเนอเรชันวายในการเลือกร้านกาแฟในจังหวัดเชียงใหม่ที่จำหน่ายกาแฟพิเศษ โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาส่วนประสมการตลาดบริการที่มีผลต่อเจเนอเรชันเอ็กซ์และเจเนอเรชันวายในการเลือกร้านกาแฟในจังหวัดเชียงใหม่ที่จำหน่ายกาแฟพิเศษ และเพื่อศึกษาความแตกต่างโดยมีสมมติฐานการศึกษา คือ ผู้ตอบแบบสอบถามที่มีเจเนอเรชันต่างกันให้ระดับความสำคัญกับส่วนประสมการตลาดบริการด้านต่างๆแตกต่างกัน แนวคิดและทฤษฎีที่ใช้ ได้แก่ ข้อมูลความเป็นมาของกาแฟ ข้อมูลเกี่ยวกับกาแฟพิเศษ ข้อมูลคุณลักษณะคุณภาพของกาแฟพิเศษ แนวคิดพฤติกรรมการซื้อของผู้บริโภค โดยใช้แบบจำลองพฤติกรรมการซื้อ 5 ขั้นตอน และ 6 W 1 H และส่วนประสมการตลาดบริการ ซึ่งกลุ่มตัวอย่างเป็นบุคคลเจเนอเรชันเอ็กซ์ อายุระหว่าง 43 – 57 ปี (เกิดในช่วงปี พ.ศ. 2508 – พ.ศ. 2522) และบุคคลเจเนอเรชันวาย อายุระหว่าง 25 – 42 ปี (เกิดในช่วงปี พ.ศ. 2523 – พ.ศ. 2540) ที่เคยใช้บริการร้านที่จำหน่ายกาแฟพิเศษในจังหวัดเชียงใหม่ จำนวน 400 ราย โดยใช้วิธีการสุ่มแบบโควตาแบ่งเป็นกลุ่มเจเนอเรชันเอ็กซ์ 200 ราย และกลุ่มเจเนอเรชันวาย 200 ราย สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ คือ สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ส่วนสถิติเชิงอนุมานใช้การทดสอบ Independent t – test เพื่อวิเคราะห์ระดับความสำคัญกับส่วนประสมการตลาดบริการเทียบกับตัวแปรกลุ่มเจเนอเรชันเอ็กซ์ และกลุ่มเจเนอเรชันวาย ผลการศึกษาพบว่ากลุ่มเจเนอเรชันเอ็กซ์ส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มีสถานภาพสมรส มีระดับการศึกษาปริญญาตรี ประกอบอาชีพเป็นพนักงานบริษัท และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 30,001 – 40,000 บาท ส่วนเจเนอเรชันวายส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีสถานภาพสมรส มีระดับการศึกษาปริญญาตรี ประกอบอาชีพเป็นพนักงานบริษัท และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 20,001 – 30,000 บาท และผลการทดสอบสมมุติฐานพบว่าส่วนประสมการตลาดบริการเทียบกับตัวแปรกลุ่มเจเนอเรชันเอ็กซ์ และกลุ่มเจเนอเรชันวายในการเลือกร้านกาแฟในจังหวัดเชียงใหม่ที่จำหน่ายกาแฟพิเศษ ทั้งสองกลุ่มมีระดับความสำคัญกับส่วนประสมการตลาดบริการที่มีความแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ในประเด็นต่อไปนี้ คือ รสชาติของกาแฟพิเศษมีรสชาติที่เป็นเอกลักษณ์ มีรูปแบบการชงที่หลากหลาย ร้านกาแฟมีการส่งเสริมการขายดึงดูดลูกค้า เจ้าของร้านเป็นผู้ดูแลร้านเองและในร้านกาแฟสามารถให้ข้อมูลเกี่ยวกับกาแฟพิเศษen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)



Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.