Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/77848
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวิสุทธร จิตอารี-
dc.contributor.authorธัญญ์พัทธ์ อำนวยกิตติพรen_US
dc.date.accessioned2022-11-10T10:33:36Z-
dc.date.available2022-11-10T10:33:36Z-
dc.date.issued2022-09-14-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/77848-
dc.description.abstractThis study aimed to 1) investigate service marketing mix affecting customer loyalty towards services at the Thai traditional medicine service centers, and 2) examine level of customer loyalty towards using services at the Thai traditional medicine service centers in Bangkok metropolitan region. The study was conducted by the comparison of data which were classified by the personal factor. Population was specified, according to convenient sampling method, to 200 customers of the certified Thai traditional medicine (medical) service centers with the Medical Facility Performance License for Thai Traditional Medicine or Applied Thai Traditional Medicine in Bangkok metropolitan region. Questionnaires were used as the tool to collect data. Data obtained were, then, analyzed by the descriptive statistics i.e frequency, percentage, mean, and standard deviation; the Pearson Product Moment Correlation; the t-test for independent samples; and the One-way ANOVA. The findings showed that most samples were female in the age range of 31-40 years old and earned monthly income at 10,001-30,000 Baht in average. Their education background was the bachelor’s degree, and their marital status was married. They worked as an employee for a private company. They were pleased to use Thai traditional medicine services in combination with the conventional medical treatments to heal and remedy their illnesses. They generally came to use the services on weekend or on public holiday at the frequency of less than once in a month. They used the services at the certain center because they impressed with its services and convenient facilities. Person influencing their decision making was relative or family member. According to the study on level of customer loyalty towards using services at the Thai traditional medicine service centers, the results indicated that the word-of-mouth and the purchasing intention approaches were rated at high level, while the price sensitivity and the consumer complaint behavior approaches were rated at moderate level. The findings also revealed that the service marketing mix factors correlated to the customer loyalty towards using services at the Thai traditional medicine service centers. According to the comparison of customer loyalty towards using services at the Thai traditional medicine service centers between different groups of samples, as classified by the personal factor: gender, age, education background, career, average monthly income, and marital status, the results suggested that at the statistical significance, the difference among these groups were not observed.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleส่วนประสมการตลาดบริการที่ส่งผลต่อความภักดีของลูกค้าต่อการใช้บริการสถานบริการแพทย์แผนไทยในกรุงเทพมหานครและปริมณฑลen_US
dc.title.alternativeService marketing mix affecting customer loyalty towards using Thai traditional medicine service providers in Bangkok metropolitan regionen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashความภักดีของลูกค้า-
thailis.controlvocab.thashความพอใจของผู้บริโภค-
thailis.controlvocab.thashแพทย์แผนโบราณ -- การตลาด-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาส่วนประสมการตลาดบริการที่ส่งผลต่อความภักดีของลูกค้าต่อการใช้บริการสถานบริการแพทย์แผนไทย และ 2) เพื่อศึกษาระดับความภักดีของลูกค้าต่อการใช้บริการสถานบริการแพทย์แผนไทยในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล เปรียบเทียบจำแนกตามปัจจัยส่วนบุคคล ประชากร คือ ลูกค้าในกรุงเทพมหานครและปริมณฑลที่เคยใช้บริการสถานบริการแพทย์แผนไทย ที่ได้รับใบอนุญาตให้ประกอบกิจการสถานพยาบาล สาขา การแพทย์แผนไทยหรือการแพทย์แผนไทยประยุกต์ สุ่มตัวอย่างตามความสะดวก จำนวน 200 คน ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูล วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ค่าสหสัมพันธ์เพียร์สัน การเปรียบเทียบค่าเฉลี่ยด้วย t-test for Independent Samples และการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-way ANOVA) ผลการศึกษา พบว่ากลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุอยู่ในช่วง 31-40 ปี รายได้เฉลี่ยต่อเดือน 10,001-30,000 บาท การศึกษาระดับปริญญาตรี สถานภาพสมรส และประกอบอาชีพเป็นพนักงานบริษัทเอกชน นิยมมาใช้บริการสาขาเวชกรรมไทย ร่วมกับการแพทย์แผนปัจจุบันในการบำบัดหรือรักษาการเจ็บป่วย โดยมาใช้บริการช่วงเวลาวันหยุด เสาร์-อาทิตย์หรือวันหยุดราชการ ความถี่ในการใช้บริการน้อยกว่า 1 ครั้งต่อเดือน มาใช้บริการ เนื่องจากประทับใจในการบริการและสะดวก โดยผู้ที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจ เป็น ญาติ หรือสมาชิกในครอบครัว ผลการศึกษาระดับความภักดีของลูกค้าต่อการใช้บริการสถานพยาบาลแพทย์แผนไทย ฯ อยู่ในระดับมากในด้านการบอกต่อ ด้านความตั้งใจซื้อ ส่วนในด้านความอ่อนไหวต่อราคา และพฤติกรรมการร้องเรียนอยู่ในระดับปานกลาง และพบว่าส่วนประสมการตลาดบริการมีความสัมพันธ์กับความภักดีของลูกค้าต่อการใช้บริการสถานบริการแพทย์แผนไทย ผลเปรียบเทียบระดับความภักดีของลูกค้าต่อการใช้บริการสถานบริการแพทย์แผนไทย จำแนกตามปัจจัยส่วนบุคคล ได้แก่ เพศ อายุ การศึกษา อาชีพ รายได้เฉลี่ยต่อเดือนและสถานสมรส ไม่พบความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญ ทางสถิติen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)



Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.