Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74091
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorศรัญญา กันตะบุตร-
dc.contributor.authorสุกฤตา คำจิ่งen_US
dc.date.accessioned2022-09-14T00:52:10Z-
dc.date.available2022-09-14T00:52:10Z-
dc.date.issued2022-08-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74091-
dc.description.abstractThe objective of this study was to study behavior of consumer by collect data using questionnaires from buyers of roasted coffee beans from coffee shops in Chiang Mai for home consumption. Within a period of 1 year, a total of 385 cases were analyzed using descriptive statistics such as frequency, percentage, mean, and inferential statistics using t-test The study found that most of the respondents drank 2 cups of coffee per day, bought Arabica roasted coffee beans. Roasted coffee beans have a unique flavor, sour, fruit, and it must have consistent quality at medium roasting level. They tend to buy the beans that are grown in the country. The reason is because they already have coffee maker device at home and prefer to brew coffee by themselves rather than buy from the store. Each purchase of roasted coffee beans is around 250-500 grams in the price range of 301-500 baht. They buy less than 1 time per month. Roasted coffee beans are aged for about 1-2 weeks after roasting. They preferably buy roasted coffee beans at coffee shops or cafes in Chiangmai. The respondents were always wanting to try new kind of beans. The results of the study found that the respondents gave the most importance to products, followed by price, distribution channels, and marketing promotion respectively. When considering the highest averages factors, in terms of product, the factor is the variety of roasted coffee beans. In terms of price, the factor is there should have various payment methods, both cash and online. In terms of distribution channels, the factors are they have online shop, and in terms of marketing, the factor is they give advice or consult how to use the product. When considering the average importance level of the marketing mix, classified by gender, it was found that there are differences in some factors of the product and distribution channels but not differ in other aspect of price and marketing.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectพฤติกรรมผู้บริโภคen_US
dc.subjectConsumer Behavioren_US
dc.subjectเมล็ดกาแฟคั่วen_US
dc.subjectRoasted Coffee Beansen_US
dc.titleพฤติกรรมผู้บริโภคในการซื้อเมล็ดกาแฟคั่วในจังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeConsumer behavior towards purchasing roasted coffee beans in Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashกาแฟ -- เมล็ด-
thailis.controlvocab.thashกาแฟ -- การตลาด-
thailis.controlvocab.thashกาแฟ -- เชียงใหม่-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าอิสระนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมผู้บริโภคในการซื้อเมล็ดกาแฟคั่วในจังหวัดเชียงใหม่ เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม จากผู้ซื้อเมล็ดกาแฟคั่วจากร้านกาแฟในจังหวัดเชียงใหม่เพื่อใช้บริโภคในครัวเรือน ภายในระยะเวลาไม่เกิน 1 ปี จำนวน 385 ราย วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ การทดสอบความแตกต่างของค่าเฉลี่ย (t-test) ผลการศึกษาพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ดื่มกาแฟจำนวน 2 แก้วต่อวัน ซื้อเมล็ดกาแฟคั่วอาราบิกา เมล็ดกาแฟคั่วมีรสชาติเอกลักษณ์เปรี้ยวผลไม้และเมล็ดกาแฟคั่วจะต้องมีคุณภาพสม่ำเสมอ ที่ระดับการคั่วกลาง นิยมซื้อเมล็ดที่มีแหล่งเพาะปลูกในประเทศ เหตุผลที่ซื้อเพราะมีเครื่องชงอุปกรณ์อยู่แล้ว และชื่นชอบการชงกาแฟดื่มด้วยตนเองมากกว่าซื้อจากร้าน การซื้อเมล็ดกาแฟคั่วแต่ละครั้งมีปริมาณ 250-500 กรัม ในช่วงราคา 301-500 บาท ซื้อน้อยกว่า 1 ครั้งต่อเดือน เมล็ดกาแฟคั่วที่ซื้อมีอายุหลังการคั่วเสร็จประมาณ 1-2 สัปดาห์ นิยมซื้อที่ร้านกาแฟหรือคาเฟ่ในจังหวัดเชียงใหม่ และผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่มีพฤติกรรมมักลองเมล็ดกาแฟแบบใหม่ๆอยู่เสมอ ผลการศึกษาส่วนประสมการตลาดพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามให้ความสำคัญกับด้านผลิตภัณฑ์มากที่สุด รองลงมาคือ ด้านราคา ด้านช่องทางจัดจำหน่าย และด้านส่งเสริมการตลาด ตามลำดับ เมื่อพิจารณาปัจจัยย่อยที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดพบว่า ด้านผลิตภัณฑ์ ปัจจัยย่อยคือสายพันธ์ของเมล็ดกาแฟคั่ว ด้านราคา ปัจจัยย่อยคือ มีช่องทางการชำระเงินที่หลากหลายทั้งเงินสดและช่องทางออนไลน์ ด้านช่องทางจัดจำหน่ายปัจจัยย่อยคือ สามารถติดต่อสั่งซื้อทางช่องทางออนไลน์ และด้านส่งเสริมการตลาด ปัจจัยย่อยคือ เลือกซื้อสินค้าเพราะมีบริการให้คำแนะนำและปรึกษาการใช้สินค้า เมื่อพิจารณาค่าเฉลี่ยระดับความสำคัญของส่วนประสมการตลาด จำแนกตามเพศพบว่า มีความแตกต่างกันในบางปัจจัยย่อยของด้านผลิตภัณฑ์ และด้านช่องทางจัดจำหน่าย แต่ไม่แตกต่างกันในทุกปัจจัยย่อยของด้านราคา และด้านส่งเสริมการตลาดen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
621532140_Sukritta Kamjing.pdf1.43 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.