Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74088
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวิชญา ผิวคำ-
dc.contributor.authorชุติลัค ชุ่มเย็นen_US
dc.date.accessioned2022-09-10T07:43:16Z-
dc.date.available2022-09-10T07:43:16Z-
dc.date.issued2565-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74088-
dc.description.abstractThe objectives of this research were to develop learning activities by using Creativity – Based Learning Approach for grade 5 students and to compare the creative writing ability of grade 5 students before and after implementing the Creativity – Based Learning Approach. The sample of this research were students in grade 5 level of one classroom in the second semester of academic year 2021 at Benjama 2 Bannamroo School, Srisangwan Educational Quality Development Center, Mueang Na Sub-district, under the Chiang Mai Primary Educational Service Area Office 3, which was obtained based on a purposive sampling. The research instruments consisted of 1) Learning activities by using Creativity – Based Learning Approach, 2) Assessment of learning activities by using Creativity – Based Learning Approach, and 3) Creative writing ability test. The data were analyzed using descriptive statistics to determine percentage and mode. The results of this research indicated as follows: 1) The developed learning activities by using Creativity – Based Learning Approach were student-oriented for encouraging students to be alert in learning, giving them opportunities to think and find problems, present results, and measure results together. The developed learning activities consists of a 5-stage process: Stimulating, Problem setting and grouping, Research and think, Presenting and Monitoring and evaluating. The activities were verified by experts and the suitability was at a very good level. They could be practically used for developing students' creative writing abilities. 2) After implementing learning activities by using Creativity – Based Learning Approach, the creative writing ability of students was at a good level.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการพัฒนาความสามารถการเขียนเชิงสร้างสรรค์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โดยใช้แนวคิดการเรียนรู้แบบสร้างสรรค์เป็นฐานen_US
dc.title.alternativeDevelopment of creative writing ability of Grade 5 students by using creativity – based learning approachen_US
dc.typeThesis-
thailis.controlvocab.thashโรงเรียนเบญจม 2 บ้านน้ำรู-
thailis.controlvocab.thashภาษาไทย -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา)-
thailis.controlvocab.thashภาษาไทย -- การเขียน-
thailis.controlvocab.thashภาษาไทย -- การใช้ภาษา-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้แนวคิดการเรียนรู้แบบสร้างสรรค์เป็นฐานสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 และเพื่อศึกษาความสามารถการเขียน เชิงสร้างสรรค์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 หลังการใช้กิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้แนวคิด การเรียนรู้แบบสร้างสรรค์เป็นฐาน ตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนเบญจม 2 บ้านน้ำรู ศูนย์พัฒนาคุณภาพการศึกษาศรีสังวาลย์ ตำบลเมืองนะ สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเชียงใหม่ เขต 3 ที่กำลังศึกษาอยู่ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2564 จำนวน 1 ห้องเรียน ซึ่งได้มาจากการเลือกตัวอย่างแบบเจาะจง (Purposive sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1. กิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้แนวคิดการเรียนรู้แบบสร้างสรรค์เป็นฐาน 2. แบบประเมินกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้แนวคิดการเรียนรู้แบบสร้างสรรค์เป็นฐาน 3. แบบทดสอบวัดความสามารถการเขียนเชิงสร้างสรรค์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยวิธีการบรรยาย การหาค่าร้อยละ (Percentage) และ ฐานนิยม (Mode) ผลการวิจัยพบว่า 1. กิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้แนวคิดการเรียนรู้แบบสร้างสรรค์เป็นฐานที่พัฒนาขึ้น มีหลักการที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญ กระตุ้นให้นักเรียนเกิดการตื่นตัวในการเรียนรู้ เปิดโอกาสให้คิดและค้นหาปัญหา นำเสนอผลงาน และวัดผลประเมินผลร่วมกัน ซึ่งประกอบด้วยกระบวนการ 5 ขั้นตอน คือ ขั้นกระตุ้นความสนใจ ขั้นตั้งปัญหาและแบ่งกลุ่ม ขั้นการค้นและคิด ขั้นการนำเสนอ และขั้นวัดและประเมินผล โดยกิจกรรมผ่านการตรวจสอบจากผู้เชี่ยวชาญ มีความเหมาะสมระดับ ดีมาก สามารถใช้สำหรับพัฒนาความสามารถการเขียนเชิงสร้างสรรค์ของนักเรียน 2. นักเรียนมีความสามารถการเขียนเชิงสร้างสรรค์หลังการใช้กิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้แนวคิดการเรียนรู้แบบสร้างสรรค์เป็นฐาน อยู่ในระดับดีen_US
Appears in Collections:EDU: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
610232007 ชุติลัค ชุ่มเย็น.pdf42.71 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.