Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73692
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorเขมกร ไชยประสิทธิ์-
dc.contributor.authorญภอาภา โซ่จินดามณีen_US
dc.date.accessioned2022-07-21T11:19:48Z-
dc.date.available2022-07-21T11:19:48Z-
dc.date.issued2020-11-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73692-
dc.description.abstractThis independent study aimed to examine factors influencing college students towards decision to buy uniforms in Chiang Mai province. Questionnaires were used as the tool to gather data from 400 samples. Data obtained were, then, analyzed by using the statistics frequency, percentage, means, t-test and ANOVA. The findings indicated that the majority of samples were female students of Chiang Mai University, studying in the 1st year. In each purchase, they spent 501-1,000 Baht for the uniforms, consisting of 4-6 pieces. Prices of shirt, skirt, and trousers that attracted their buying decision were between 151-300 Baht. Places where they purchased the uniforms the most were uniform shops in front of a college and uniform shops in a market or department store. Frequency of buying uniforms was 1-2 times per year. Person influencing their buying decision towards the uniform was the respondents themselves. Results of the study on marketing mix factors influencing the college students towards decision to buy the uniforms were presented as follows. The marketing mix factors influencing their decision to buy the uniforms at the highest level were product (at the mean value of 4.24), price (at the mean value of 4.23), and process (at the mean value of 4.23), respectively. In the meanwhile, the marketing mix factors influencing their decision to buy the uniforms at high level were people (at the mean value of 4.07), promotion (at the mean value of 4.00), physical evidence (at the mean value of 3.93), and place (at the mean value of 3.91), respectively. In each factor, the top factor influencing their decision to buy the uniform was listed hereafter. In product factor, it was the good pattern of a cloth making those who wore a good shape. In price factor, it was the reasonable price. In process factor, it was the product-checking prior to deliver to a customer. In people factor, it was the attention of sale staff. In promotion factor, it was the quantity discount. In physical evidence factor, it was the availability of fitting room and in place factor, it was the convenient location to access.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleปัจจัยที่มีผลต่อนักศึกษาในการตัดสินใจซื้อชุดนักศึกษาในจังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeFactors influencing college students towards decision to buy uniforms in Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashมหาวิทยาลัยเชียงใหม่ -- นักศึกษา-
thailis.controlvocab.thashนักศึกษา -- เครื่องแบบ -- การจัดซื้อ-
thailis.controlvocab.thashนักศึกษา -- เครื่องแบบ -- ความพอใจของผู้บริโภค-
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อนักศึกษาในการ ตัดสินใจซื้อชุดนักศึกษาในจังหวัดเชียงใหม่ โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวม ข้อมูลจากกลุ่มเป้าหมาย จำนวน 400 ราย และวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณา ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และใช้สถิติอ้างอิง ได้แก่ t-test และ One way ANOVA ซึ่งสรุปผลการศึกษาได้ดังนี้ ผลการศึกษาพบว่ากลุ่มเป้าหมายที่ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง สังกัด มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ ศึกษาอยู่ชั้นปี ที่ 1 และมีค่าใช้จ่ายเฉลี่ยต่อครั้งในการซื้อชุดนักศึกษาอยู่ที่ 501- 1,000 บาทต่อครั้ง จำนวนที่ซื้อชุดนักศึกษาแต่ละครั้งอยู่ที่ 4-6 ชิ้น ราคาเสื้อต่อชิ้นที่สนใจซื้ออยู่ที่ 151-300 บาท ราคากระโปรงต่อชิ้นที่สนใจซื้อ 151-300 บาท ราคากางเกงต่อชิ้นที่สนใจซื้อ 151-300 บาท ช่องทางที่ผู้ตอบแบบสอบถามซื้อชุดนักศึกษามากที่สุด คือ ร้านชุดนักศึกษาบริเวณมหาวิทยาลัย และร้านชุดนักศีกษาในตลาด/ห้างสรรพสินค้า ความถี่ในการซื้อชุดนักศึกษา ปี ละ 1-2 ครั้ง คนที่มี อิทธิพลมากที่สุดในการตัดสินใจซื้อชุดนักศึกษา คือ ผู้ตอบแบบสอบถามเอง ผลการศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อชุดนักศึกษาที่มี ผลอยู่ในระดับสำคัญมากที่สุด ได้แก่ ด้านผลิตภัณฑ์ (ค่าเฉลี่ย 4.24) ด้านราคา (ค่าเฉลี่ย 4.23) ด้าน กระบวนการให้บริการ (ค่าเฉลี่ย 4.23) ตามลำดับ ส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อ ชุดนักศึกษาที่มีผลอยู่ในระดับสำคัญมาก ได้แก่ ด้านบุคลากร (ค่าเฉลี่ย 4.07) ด้านส่งเสริมการตลาด (ค่าเฉลี่ย 4.00) ด้านลักษณะทางกายภาพ (ค่าเฉลี่ย 3.93) และด้านช่องทางการจัดจำหน่าย (ค่าเฉลี่ย 3.91) ตามลำดับ โดยปัจจัยย่อยของส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อชุดนักศึกษา มี ค่าเฉลี่ยสูงสุดในแต่ละด้านมีดังนี้ ด้านผลิตภัณฑ์ คือรูปทรงสวย ใส่แล้วทำให้ดูรูปร่างดี ด้านราคา คือ ราคาเหมาะสม ด้านกระยวนการให้บริการ คือ มีการตรวจสอบสินค้าให้ถูกต้อง ครบถ้วนก่อนส่งมอบ ด้านบุคลากร คือ มีความเอาใจใส่ ด้านการส่งเสริมการตลาดคือ มีส่วนลดให้ถ้าซื้อจำนวนมาก ด้าน ลักษณะทางกายภาพ คือ มีห้องสำหรับลองชุด และด้านช่องทางการจัดจำหน่าย คือ สะดวกต่อการ เดินทางen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
611532005 ญภอาภา โซ่จินดามณี.pdf2.09 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.