Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73580
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorนิตยา เจรียงประเสริฐ-
dc.contributor.authorศิริโสภา ฮอฟแมนen_US
dc.date.accessioned2022-07-08T10:35:05Z-
dc.date.available2022-07-08T10:35:05Z-
dc.date.issued2021-05-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73580-
dc.description.abstractThis Independent Study aimed to study the influence of information from beauty blogger's cosmetic reviews on the decision-making process of generation Y consumers in Thailand. The data were collected by online questionnaires of 400 people and analyzed using descriptive statistics consisting of frequency, percentage and mean. Analyzed using inferential statistics include analysis of the difference between the mean of the two sample groups: generation Y groups with different age ranges, using an Independent sample t-test and analysis of the difference between the mean of more than 2 sample groups: generation Y group with different average monthly income, using one-way ANOVA. The study found that the majority of the respondents were females, aged 20 - 29 with average income lower than 15,000 baht per month and average cosmetics purchase 501-1000 baht per visit. The most often used social media is Facebook with average beauty blogger reviews received 4 - 6 times per week, ever decided to buy cosmetics after consuming information from beauty bloggers' reviews with the utmost importance of reviews that offer product information. They chose to receive information most often when there is a need to find out more about a particular product to help make purchasing decisions. The type of cosmetics reviews that has received information the most and play a big part in decision-making after consumed reviews are makeup. The respondents are aware that bloggers' cosmetic reviews are presented by both a advertising. customer review and a sponsored review. As well as, agreed that both forms of reviews have a large influence on making decisions. The Beauty Blogger product review that influences the consumer decision-making process found that: 1) Media stimulation, the respondents were most interested in purchasing cosmetics when they saw good results from other consumers, so they wanted to buy as well. They are highly interested in details presented by cosmetics reviewers, which those who have extremely received the most attention are beauty bloggers. 2) Information search, the participants tend to search for results after using a product, most often in video format. They often want to find details about cosmetics by watching the beauty blogger reviews the most before making a purchase, which also has the highest level of desire to find out more about products by watching beauty blogger reviews after seeing certain products on online platforms. The main reason is to find reviews before buying a product is to know the pros and cons of the product. 3) Evaluation of alternatives, the overall average level of cosmetic goods review characteristics/concepts by beauty bloggers is high. By clearly comparing the before and after results, using the product is at the most effective level. 4) Products and services purchasing readiness, most of the respondents use beauty blogger's cosmetic reviews to help them make their purchasing decisions. The most important reason is that reviews from beauty bloggers are reliable and unbiased, giving the impression of real users. In contrast, the main reason they did not decide on reviews is exaggerated latency 5) Evaluation after using products and services, respondents were highly satisfied with the cosmetics they purchased according to beauty blogger reviews.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleอิทธิพลของข้อมูลจากการรีวิวเครื่องสำอางของบิวตี้บล็อกเกอร์ต่อกระบวนการตัดสินใจของผู้บริโภคเจเนอเรชันวายในประเทศไทยen_US
dc.title.alternativeInfluence of information of cosmetic reviews by beauty bloggers towards decision making process of generation y consumers in Thailanden_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค-
thailis.controlvocab.thashเครื่องสำอาง -- การจัดซื้อ-
thailis.controlvocab.thashการเลือกซื้อสินค้า-
thailis.controlvocab.thashความพอใจของผู้บริโภค-
thailis.controlvocab.thashเจนเนอเรชันวาย-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลของข้อมูลจากการรีวิวเครื่องสำอางของบิวตี้บล็อกเกอร์ที่ส่งผลต่อกระบวนการตัดสินใจของผู้บริโภคเจเนอเรชั่นวายในประเทศไทย เก็บข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามออนไลน์จำนวน 400 คน และนำข้อมูลมาวิเคราะห์โดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ประกอบด้วย ความถี่ ร้อยละ และค่าเฉลี่ย และวิเคราะห์โดยใช้สถิติเชิงอนุมาน ประกอบด้วย การวิเคราะห์ความแตกต่างระหว่างค่าเฉลี่ยของตัวอย่าง 2 กลุ่ม ได้แก่ กลุ่มเจเนอเรชั่นวายที่มีช่วงอายุแตกต่างกัน โดยใช้การวิเคราะห์ Independent Sample t-test และการวิเคราะห์ความแตกต่างระหว่างค่าเฉลี่ยของตัวอย่างมากกว่า 2 กลุ่ม ได้แก่ กลุ่มเจเนอเรชั่นวายที่มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนแตกต่างกัน ใช้การวิเกราะห์ One-way ANOVA ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 20-29 ปี รายได้เฉลี่ยต่อเดือนไม่เกิน 15,000 บาท รายจ่ายเฉลี่ยในการซื้อเครื่องสำอางต่อครั้ง 501-1,000 บาท สื่อสังคมออนไลน์ที่ใช้บ่อยที่สุดคือ เฟซบุ๊ก เปิดรับข้อมูลการรีวิวเครื่องสำอางของบิวตี้บล็อกเกอร์เฉลี่ยอยู่ที่ 4-6 ครั้งต่อสัปดาห์ เคยตัดสินใจซื้อเครื่องสำอางหลังจากอ่านหรือดูรีวิวของบิวตี้บล็อกเกอร์ โดยให้ความสำคัญกับการรีวิวให้ข้อมูลผลิตภัณฑ์มากที่สุด เลือกรับข้อมูลบ่อยที่สุดเมื่อต้องการหาข้อมูลเพิ่มเติมเกี่ยวกับผลิตภัณฑ์นั้น ๆ เพื่อนำมาใช้ประกอบการตัดสินใจซื้อ ประเภทการรีวิวเครื่องสำอางที่มีการรับข้อมูลและมีการตัดสินใจซื้อหลังดูรีวิวมากที่สุดคือ ผลิตภัณฑ์ตกแต่งใบหน้า นอกจากนี้ยังพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามทราบว่าการรีวิวเครื่องสำอางของบล็อกเกอร์มีทั้งการนำเสนอจากการรีวิวด้วยตนเอง (Customer Review) และการนำเสนอการรีวิวแบบได้รับการสนับสนุนจากแบรนด์ต่างๆ (Sponsored Review) และมีความเห็นว่าข้อมูลจากการรีวิวทั้งสองรูปแบบมีผลต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องสำอางในระดับมากการรีวิวสินค้าประเภทเครื่องสำอางของบิวตี้บล็อกเกอร์ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจของผู้บริ โภค ตามขั้นตอนกระบวนการตัดสินใจพบว่า 1) การถูกกระตุ้นด้วยสื่อ ผู้ตอบแบบสอบถามเกิดความสนใจในการซื้อสินค้าประเภทเครื่องสำอางมากที่สุดเมื่อเห็นผู้อื่นใช้เครื่องสำอางนั้นแล้วผลลัพธ์ออกมาดีจึงอยากซื้อมาใช้บ้าง ให้ความสนใจข้อมูลเกี่ยวกับเครื่องสำอางที่นำเสนอจากกลุ่มบุคคลที่รีวิวเครื่องสำอางในระดับมากโดยบุคคลที่รีวิวเครื่องสำอางที่ได้รับระดับความสนใจมากที่สุดคือ บิวตี้บล็อกเกอร์ 2) การค้นหาข้อมูล มักมีการค้นหาผลลัพธ์หลังการใช้มากที่สุด โดยสืบค้นบ่อยที่สุดจากสื่อวีดีโอ มักต้องการสืบค้นข้อมูลเกี่ยวกับเครื่องสำอางโดยการรับชมรีวิวของบิวตี้บล็อกเกอร์ก่อนซื้อสินค้ามากที่สุด และมีระดับความต้องการสืบค้นข้อมูลเพิ่มเติมโดยการรับชมรีวิวของบิวตึ้บล็อกเกอร์ หลังจากพบเห็นข้อมูลเกี่ยวกับเครื่องสำอางในสื่อสังคมออนไลน์ในระดับมากที่สุด โดยเหตุผลสำคัญที่ต้องการหาข้อมูลการรีวิวก่อนซื้อสินค้าเพื่อให้ทราบข้อดีข้อเสียของสินค้า 3) การประเมินทางเลือก ลักษณะการรีวิวสินค้าประเภทเครื่องสำอางของบิวตี้บล็อกเกอร์ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อในภาพรวมมีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก โดยข้อการเปรียบเทียบผลลัพธ์ก่อนและหลังใช้ผลิตภัณฑ์อย่างชัดเจน อยู่ในระดับมีผลมากที่สุด 4) ความพร้อมในการซื้อสินค้าและบริการ ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่มีการนำข้อมูลการรีวิวเครื่องสำอางของบิวตี้บล็อกเกอร์มาช่วยในการตัดสินใจซื้อเครื่องสำอางบางครั้ง โดยเหตุผลสำคัญที่สุดที่ทำให้นำข้อมูลจากการรีวิวมาช่วยในการตัดสินใจ คือ บิวตี้บล็อกเกอร์ที่รีวิวผลิตภัณฑ์นั้น ๆ มีความน่าเชื่อถือ นำเสนอแบบเป็นกลางทำให้ได้รับข้อมูลที่เป็นความรู้สึกจากผู้ใช้งานจริง และเหตุผลสำคัญ 5) ด้านการประเมินผลหลังใช้สินค้าและบริการ ผู้ตอบแบบสอบถามพึงพอใจกับเครื่องสำอางที่ได้ซื้อตามจากการรีวิวของบิวตี้บล็อกเกอร์อยู่ในระดับมากen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
601532073 ศิริโสภา ฮอฟแมน.pdf1.63 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.