Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/72182
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorJuggapong Natwichai-
dc.contributor.authorSutipong Sutinaraphanen_US
dc.date.accessioned2021-12-20T06:48:22Z-
dc.date.available2021-12-20T06:48:22Z-
dc.date.issued2020-10-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/72182-
dc.description.abstractThis independent study aims to create a data transformation process and essential analysis and illustrate visualization from the passenger journey data on mass transit system. In this era, urban and population expansion has caused an incredible concern on urbanization especially infrastructure of the city. Mass public transportation is considered to be the core development for an urban logistic and one of the most important tools to minimize the social disparity. Unfortunately, due to some constrains, one of the most vital data such as passenger travelled data cannot be obtained in ready-to-use form. In this independent study, we will focus on develop the automation process to transform the origin-destination matrix of mass rail transportation into transactional data which will enable the processing of analytical and visualization data further. Furthermore, this study will develop analytical visualization in accordance with the requirements gathered from the executive of the Mass Rapid Transit Authority of Thailand (MRTA). This study has shown significant insights from passengers of the mass rail transit system which will be able to supply as supporting data for yearly and quarterly meeting for MRTA’s board of director to improve the ticketing system and most importantly to be a primary supporting data for future public transportation development in Thailand.en_US
dc.language.isoen_USen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectMass transiten_US
dc.subjectDataen_US
dc.titleAnalysis and visualization from mass transit data of Bangkok metropolitanen_US
dc.title.alternativeการวิเคราะห์และสร้างมโนภาพจากข้อมูลการขนส่งมวลชน ของกรุงเทพมหานครen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าอิสระครั้งนี้เป็นการวิเคราะห์ข้อมูลการเดินทางด้วยรถไฟฟ้าในเขตกรุงเทพมหานครและ ปริมณฑลเพื่อให้สามารถใช้ในการวางแผนการปรับปรุงการเดินรถ การจัดการสถานี และระบบตั๋ว รวมถึงการพัฒนาระบบโครงข่ายรถไฟฟ้าให้ดียิ่งขึ้น และเหมาะสมต่อพฤติกรรมของผู้ใช้บริการ เนื่องจากในปัจจุบันมีการขยายตัวทั้งของประชากร และขนาดของเศรษฐกิจอย่างต่อเนื่อง ทำให้เกิด กระแสของการวางแผนเมืองให้สอดคล้องกับพฤติกรรม ไปจนถึงการวางผังเมืองให้มีประสิทธิภาพ มากยิ่งขึ้น การเดินทางด้วยระบบขนส่งมวลชนสาธารณะโดยเฉพาะรถไฟฟ้าที่สามารถขนคนได้คราว ละมาก ๆ จึงเป็นส่วนสำคัญอย่างยิ่งในการวางแผนดังกล่าว ทั้งนี้ข้อมูลการเดินทางด้วยรถไฟฟ้าที่ได้รับเป็นข้อมูลที่อยู่ในรูปแบบรายงานเมทริกซ์ต้นทาง- ปลายทาง จึงมีข้อจำกัดในการนำไปวิเคราะห์ต่อ การค้นคว้าแบบอิสระนี้จึงมีความมุ่งหมายที่จะปรับ รูปแบบของข้อมูลดังกล่าวให้อยู่ในรูปแบบข้อมูลรายการเปลี่ยนแปลง (Transactional data) เพื่อที่จะ นำไปวิเคราะห์ และแสดงผลมโนภาพเพื่อใช้ประโยชน์ตามความต้องการของเจ้าของข้อมูล ซึ่งแสดง ให้เห็นถึงรูปแบบการเดินทาง และความรู้ใหม่เกี่ยวกับพฤติกรรมการใช้รถไฟฟ้าของผู้โดยสาร เพื่อ นำไปใช้ในการวางแผน และปรับปรุงตั๋วให้เหมาะสมกับความต้องการของผู้โดยสารต่อไปen_US
Appears in Collections:ENG: Independent Study (IS)



Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.