Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69465
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอาจารย์ ดร.ธารณ์ ทองงอก-
dc.contributor.advisorผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.ยงยุทธ ยะบุญธง-
dc.contributor.authorลัดดา ลอยดีen_US
dc.date.accessioned2020-08-10T01:34:16Z-
dc.date.available2020-08-10T01:34:16Z-
dc.date.issued2020-02-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69465-
dc.description.abstractThe purposes of the study are to study the problems and the needs in applying local wisdom for careers learning management of Ban Huay Krai School, Wiang Haeng District, Chiang Mai province; to surveying and collecting the local wisdom resources in Wieng Haeng District, Chiang Mai province; and to prepare and check the user manual of careers learning management of Ban Huay Krai School, Wiang Haeng District, Chiang Mai province. The implementation is as follow : First, Study the problems and survey the needs to apply local wisdom, the target groups are the school director, the teachers and the school board of Ban Huay Krai School total 31 people. The instrumentation is interview form, data analysis used the descriptive summary; Second, Survey and collect the local wisdom resources in Wiang haeng District, Chiang Mai province. The purposive sampling informant 15 people. The instrumentation is interview form about local wisdom in Wianghaeng District, data analysis used the descriptive summary; Third, prepare and check the user manual of careers learning management of Ban Huay Krai School. The purposive sampling informant 7 related people. The instrumentation are the record of workshop meeting minutes, the checklist of accuracy, reasonableness and possibility of the local wisdom user manual. The data analysis used the consensus and the descriptive summary. Conclusion from the study 1. The problem is the teachers are lack of expertise in the interesting careers for student. The 4 needs of local wisdom outside the school are about agricultural, food, religious and culture including art and crafts. 2. There are all fields of local wisdom resources in Wianghaeng District. 3. The user manual of local wisdom for careers of Ban Huay Krai School are composed of the learning resources and their information, school subjects, school hours and learning out-comes. The result is the user manual passed the consensus in all configurations; accuracy, rea-sonableness and possibility.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการจัดทำคู่มือการใช้ครูภูมิปัญญาท้องถิ่นเพื่อจัดการเรียนรู้ด้านอาชีพ ของโรงเรียนบ้านห้วยไคร้ จังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeCreating a Guide for Using Local Wisdom Teachers to Career Learning Management of Ban Huay Krai School, Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อศึกษาปัญหา และความต้องการใช้ครูภูมิปัญญาท้องถิ่น เพื่อจัดการเรียนรู้ด้านอาชีพของโรงเรียนบ้านห้วยไคร้ จังหวัดเชียงใหม่ 2) เพื่อสำรวจ และรวบรวมแหล่งภูมิปัญญาท้องถิ่นในเขตอำเภอเวียงแหง จังหวัดเชียงใหม่ 3) เพื่อจัดทำ และตรวจสอบร่างคู่มือการใช้ครูภูมิปัญญาท้องถิ่น เพื่อจัดการเรียนรู้ด้านอาชีพของโรงเรียนบ้านห้วยไคร้ จังหวัดเชียงใหม่ การดำเนินการมี 3 ขั้นตอน คือ ขั้นที่ 1 ศึกษาปัญหาและความต้องการใช้ครูภูมิปัญญาท้องถิ่น ศึกษาจากประชากรประกอบด้วยผู้บริหาร ครู และคณะกรรมการสถานศึกษาโรงเรียนบ้านห้วยไคร้จำนวน 31 คน เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบสัมภาษณ์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการสรุปแบบพรรณนา ขั้นที่ 2 สำรวจและรวบรวมแหล่งภูมิปัญญาท้องถิ่นในเขตอำเภอเวียงแหง ผู้ให้ข้อมูลเลือกแบบเจาะจง จำนวน 15 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา คือ แบบสัมภาษณ์ภูมิปัญญาท้องถิ่น ในอำเภอเวียงแหง วิเคราะห์ข้อมูลโดยการสรุปแบบพรรณนา และขั้นที่ 3 การจัดทำและตรวจสอบคู่มือการใช้ครู ภูมิปัญญาท้องถิ่นเพื่อจัดการเรียนรู้ด้านอาชีพของโรงเรียน เลือกแบบเจาะจงจากผู้เกี่ยวข้อง จำนวน 7 คน เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบบันทึกการประชุมเชิงปฏิบัติการแบบ Workshop คู่มือการใช้ครูภูมิปัญญาท้องถิ่น แบบตรวจสอบความถูกต้อง ความเหมาะสม และความเป็นไปได้ของคู่มือการใช้ครู ภูมิปัญญาท้องถิ่น วิเคราะห์ข้อมูลโดยการลงฉันทามติ และสรุปแบบพรรณนา \ ผลการศึกษาพบว่า 1. ปัญหาและความต้องการใช้ครูภูมิปัญญาท้องถิ่น เพื่อจัดการเรียนรู้ด้านอาชีพของโรงเรียนบ้านห้วยไคร้ จังหวัดเชียงใหม่ ครูผู้สอนขาดความชำนาญในด้านอาชีพที่นักเรียนสนใจ ความต้องการใช้ พบว่ามีความต้องการใช้ครูภูมิปัญญาท้องถิ่นจากภายนอกโรงเรียน 4 ด้านคือ ด้านเกษตร ด้านอาหาร ด้านศิลปหัตถกรรม และด้านศาสนาและวัฒนธรรม 2. แหล่งภูมิปัญญาท้องถิ่นในเขตอำเภอเวียงแหง จังหวัดเชียงใหม่ มีครบถ้วนทั้ง 4 ด้าน 3. คู่มือการใช้ครูภูมิปัญญาท้องถิ่นเพื่อจัดการเรียนรู้ด้านอาชีพของโรงเรียนบ้านห้วยไคร้ จังหวัดเชียงใหม่ ประกอบด้วยแหล่งเรียนรู้ รายละเอียดของแหล่งเรียนรู้ วิธีการใช้แหล่งเรียนรู้ เนื้อหาวิชา เวลาเรียน ผลการเรียนรู้ ในแหล่งเรียนรู้ทั้ง 4 ด้าน ผลการทำฉันทามติ พบว่าคู่มือผ่านฉันทามติในด้านความถูกต้อง ความเหมาะสม และความเป็นไปได้ ทุกองค์ประกอบen_US
Appears in Collections:EDU: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
580232157 ลัดดา ลอยดี.pdf2.37 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.