Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69252
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSaranya Savetamalya-
dc.contributor.authorBoonyanuch Puthornjaien_US
dc.date.accessioned2020-08-03T07:30:10Z-
dc.date.available2020-08-03T07:30:10Z-
dc.date.issued2016-04-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69252-
dc.description.abstractThis research study was conducted to examine the undergraduate students’ interpersonal responses in Thai classroom conversations to find out how they respond to questions and to analyze the response interpretations indicating success and failure in the classroom. The concept of John Austin’s Speech Act Theory was the framework employed in the analysis The study found out that a locutionary act corresponded to a direct response and could identify success or failure by language use as a linguistic device whereas an illocutionay act corresponded to an indirect response and could identify success and failure through an interpretation of the response. The occurrence of perlocutionary acts was not relevant to this study. The students responded both directly and indirectly. The direct responses were stated in direct assertion patterns whereas the indirect responses were stated in the cooperative component pattern, the satisfaction pattern, and the briefing pattern. The responses were also classified as success responses, failure responses, and additional responses. The additional responses were further sub-classified as partial success–partial failure responses and uncertain responses.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectSpeechen_US
dc.subjectsuccess and failureen_US
dc.titleSpeech act analysis of interpersonal response on success and failure in the classroomen_US
dc.title.alternativeการวิเคราะห์ทางวจนกรรมในการโต้ตอบการสนทนาระหว่างบุคคล เรื่อง ความสำเร็จและความล้มเหลวในชั้นเรียนen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.classification.ddc801.950904-
thailis.controlvocab.thashMaejo university -- Students-
thailis.controlvocab.thashSpeech acts (Linguistics)-
thailis.manuscript.callnumberTh/N 801.950904 B724S-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractงานวิจัยชิ้นนี้ศึกษาการโต้ตอบการสนทนาระหว่างบุคคลของนักศึกษาระดับปริญญาตรีมหาวิทยาลัยแม่โจ้ ในชั้นเรียนในภาษาไทย เพื่อค้นหาวิธีการตอบคำถาม และเพื่อวิเคราะห์การตีความการโต้ตอบที่แสดงถึงความสำเร็จและความล้มเหลว โดยอาศัยทฤษฎีวจนกรรมของ จอห์น ออสติน เป็นกรอบความคิดที่ใช้ในการวิเคราะห์ งานวิจัยชิ้นนี้พบว่าวจนกรรมตรงตามคำพูดสัมพันธ์กับการโต้ตอบโดยตรง และแสดงถึงความสำเร็จและความล้มเหลว โดยอาศัยลักษณะการใช้ภาษาเป็นเครื่องมือทางภาษาศาสตร์ ในขณะที่ วจนกรรมปฏิบัติ สัมพันธ์กับการโต้ตอบโดยอ้อม และแสดงถึงความสำเร็จและความล้มเหลว โดยอาศัยการตีความการโต้ตอบ ส่วนผลวจนกรรมนั้น ไม่มีความสัมพันธ์กับงานวิจัยชิ้นนี้ นักศึกษาโต้ตอบการสนทนาระหว่างบุคคลในเรื่องความสำเร็จและความล้มเหลวทั้งโดยตรงและโดยอ้อม ซึ่งการโต้ตอบโดยตรงปรากฏในรูปแบบของการยืนยัน ในขณะที่การโต้ตอบโดยอ้อมปรากฏในรูปแบบองค์ประกอบปัจจัยร่วม รูปแบบการแสดงความพึงพอใจ และรูปแบบการให้ข้อมูล นอกจากนั้นประเภทของการโต้ตอบยังจำแนกออกได้เป็น การโต้ตอบที่แสดงถึงความสำเร็จ การโต้ตอบที่แสดงถึงความล้มเหลว และการโต้ตอบประเภทอื่นๆซึ่งประกอบไปด้วย การโต้ตอบที่แสดงความสำเร็จบางส่วนและแสดงความล้มเหลวบางส่วน การโต้ตอบที่แสดงความไม่มั่นใจทั้ง ๒ เรื่อง และการโต้ตอบที่ไม่สัมพันธ์กับทั้ง ๒ เรื่องen_US
Appears in Collections:HUMAN: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf2.11 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.