Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69132
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอาจารย์ ดร. ยงยุทธ ยะบุญธง-
dc.contributor.advisorรองศาสตราจารย์ ดร. ชูชีพ พุทธประเสริฐ-
dc.contributor.authorศิริวรรณ งอกงามen_US
dc.date.accessioned2020-07-27T07:59:15Z-
dc.date.available2020-07-27T07:59:15Z-
dc.date.issued2015-09-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69132-
dc.description.abstractThe objective of this independent study is to study the operating, problem and solutions of knowledge management in Mae La Noi’s Educational Quality Development School Network Center, Mae Hong Son Province. The data were collected from the 95 school administrators, teachers and the school boards. The data were analyzed by frequency, percentage, average, and standard deviation. The results showed that the implementation of knowledge management in Mae La Noi’s Educational Quality Development School Network Center, Mae Hong Son Province was at the highest level, ranking by the mean scores from high to low: knowledge creation and acquisition, knowledge sharing, learning, knowledge access, knowledge identification, knowledge organization, Finally, and knowledge codification and refinement, respectively. Moreover, it was found that there were the problems on the lack of guidelines on the management of knowledge, no analysis of the strengths, weaknesses, and no guidelines on knowledge management in schools, no database management system with the convenience of computer technology and easy to access. There was a problem on the location of each of the operating plan, manage knowledge in general management with a clear and an analysis of strengths and weaknesses in knowledge management in schools. There should be a database management system, information technology, convenient and easy to access.blen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการจัดการความรู้ในโรงเรียนศูนย์เครือข่ายพัฒนาคุณภาพการศึกษาแม่ลาน้อย จังหวัดแม่ฮ่องสอนen_US
dc.title.alternativeKnowledge Management in Mae La Noi’s Educational Quality Development School Network Center, Mae Hong Son Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการดำเนินงาน ปัญหา และแนวทางแก้ไข การจัดการความรู้ในโรงเรียนศูนย์เครือข่ายพัฒนาคุณภาพการศึกษาแม่ลาน้อย จังหวัดแม่ฮ่องสอน ประชากรคือ ผู้อำนวยการสถานศึกษา ข้าราชการครูและบุคลากรทางการศึกษา และคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จำนวนทั้งสิ้น 95 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวมรวมข้อมูล คือ แบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการศึกษา พบว่า การดำเนินงานการจัดการความรู้ในโรงเรียนศูนย์เครือข่ายพัฒนาคุณภาพการศึกษาแม่ลาน้อย จังหวัดแม่ฮ่องสอน มีการปฏิบัติ/เป็นจริงโดยรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อเรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปน้อยของกิจกรรมทั้ง 7 ขั้นตอน เป็นดังนี้ ลำดับที่ 1 คือ ด้านการสร้างและแสวงหาความรู้ ลำดับที่ 2 คือ ด้านการแบ่งปันแลกเปลี่ยนความรู้ ลำดับที่ 3 คือ ด้านการเรียนรู้ ลำดับที่ 4 คือ ด้านการเข้าถึงความรู้ ลำดับที่ 5 คือ ด้านการบ่งชี้ความรู้ ลำดับที่ 6 คือ ด้านการจัดความรู้ให้เป็นระบบ และลำดับสุดท้าย คือ ด้านการประมวลผลและกลั่นกรองความรู้ ปัญหาที่พบ คือ ไม่มีการวิเคราะห์จุดอ่อนจุดแข็งและไม่มีแนวปฏิบัติเกี่ยวกับการจัดการความรู้ในโรงเรียน ไม่มีการจัดการระบบฐานข้อมูลด้วยเทคโนโลยีคอมพิวเตอร์ที่สะดวกและง่ายต่อการเข้าใช้งาน ส่วนแนวทางแก้ไข คือ ควรมีการวิเคราะห์จุดอ่อนจุดแข็งการจัดการความรู้ในโรงเรียน จัดทำระบบฐานข้อมูลด้วยเทคโนโลยีสารสนเทศที่สะดวกและง่ายต่อการใช้งานen_US
Appears in Collections:SOC: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf3.26 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.