Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69097
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอาจารย์ ดร.เขมกร ไชยประสิทธิ์-
dc.contributor.authorธีระ แปงเรือนen_US
dc.date.accessioned2020-07-25T03:03:25Z-
dc.date.available2020-07-25T03:03:25Z-
dc.date.issued2015-12-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69097-
dc.description.abstractThe study aim is to develop a knowledge management system for Keihin (Thailand) Co., Ltd. A knowledge management process was used as concept framework for this study. There were 6 steps in the procedure according to the knowledge management process as follows: 1. Define the kind of intellectual capital or knowledge required by studying the organization strategy of knowledge management and selecting knowledge topics. 2. Create the intellectual capital or search for helpful existing intellectual capital by selecting whose abilities and experiences to be the knowledgeable experts. 3. Seeking and storing relevant knowledge in the organization. Systematically by capturing and analyzing knowledge from knowledge experts. 4. Sharing, exchanging, distributing, and transferring knowledge by training activities and creating knowledge base web sites. 5. Using and applying the knowledge for efficiency in the manufacturing processes. 6. Evaluating the knowledge management system, opportunities, and guidelines for further projects. The finished results of this study showed that knowledge management process enhances employee's knowledge to good level. Moreover the information technical enhances the knowledge management system as well.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการพัฒนาระบบจัดการความรู้ของบริษัท เคฮิน (ไทยแลนด์) จำกัดen_US
dc.title.alternativeDevelopment of Knowledge Management System for Keihin (Thailand) Co., Ltd.en_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาระบบจัดการความรู้ของบริษัท เคฮิน (ไทยแลนด์) จำกัด โดยได้ดำเนินการศึกษาตามกรอบแนวคิดการจัดการความรู้ และกระบวนการจัดการความรู้ วิธีการศึกษามีทั้งหมด 6 ขั้นตอน ตามกระบวนการจัดการความรู้ คือ 1) การกำหนดชนิดของทุนทางปัญญา หรือความรู้ที่ต้องการ โดยการศึกษาองค์กร กลยุทธการจัดการความรู้ และการคัดเลือกหัวข้อความรู้ 2) การสร้างทุนทางปัญญาหรือการค้นหาใช้ประโยชน์จากสิ่งที่มีอยู่แล้ว โดยการคัดเลือกบุคคลในองค์กรที่มีความรู้ความสามารถ และประสบการณ์ในการทำงานเพื่อเป็นผู้เชี่ยวชาญในการถ่ายทอดความรู้ 3) การเสาะหา และจัดเก็บความรู้ในองค์กรให้เป็นระบบ ด้วยการจับความรู้ การวิเคราะห์ความรู้ จากผู้เชี่ยวชาญ 4) การแบ่งปัน แลกเปลี่ยน เผยแพร่ กระจาย ถ่ายโอนความรู้ โดยการจัดการฝึกอบรมให้ความรู้แก่พนักงาน และจัดทำเวปไซต์สำหรับรวบรวม แลกเปลี่ยน เผยแพร่ความรู้ 5) การใช้ประโยชน์ การนำไปประยุกต์ใช้งานให้เกิดประสิทธิภาพในกระบวนการผลิต 6) การประเมินผลระบบการจัดการความรู้ โอกาสและแนวทางในการปรับปรุงต่อไป ผลการศึกษาในภาพรวมพบว่า การจัดการความรู้สามารถช่วยให้บุคลากรในองค์กรได้รับความรู้อยู่ในเกณฑ์ที่ดี และการนำเอาเทคโนโลยีสารสนเทศมาเป็นเครื่องมือเพื่อช่วยในกระบวนการ จัดเก็บ เผยแพร่ความรู้ กล่าวได้ว่าเป็นการเพิ่มประสิทธิภาพของระบบจัดการความรู้ได้เป็นอย่างดีen_US
Appears in Collections:GRAD-Sciences and Technology: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf4.44 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.