Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69095
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.วัชรี จำปามูล-
dc.contributor.authorสิงหรา พงษ์สนั่นen_US
dc.date.accessioned2020-07-25T03:03:11Z-
dc.date.available2020-07-25T03:03:11Z-
dc.date.issued2015-12-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69095-
dc.description.abstractThis independent study is to develop a flowchart interpreter for teaching and learning in problem solving with flowchart, a part of Introduction to Programming course, relatively low learning achievement. This flowchart interpreter is a standalone application program which is able to create, update, save drawing flowchart as an image file, and then print it out. Moreover it can simulate how the created flowchart works step-by-step. This program is developed on Microsoft Window 7 as an operating system and NetBean IDE environment, using Java in programming, JGraph library to display images contained in which an array of flowchart symbols. This developed system is validated and evaluated with an teaching and learning efficiency comparison of problem solving with flowchart topic which has opened for the grade 3 high school students of Anuban Mae Fah Luang, in academic year 2556 (without the flowchart interpreter as a learning tool) and in academic year 2557 (using the flowchart interpreter as a learning tool). Students’ time spent in finishing assignments and teacher’s time spent in teaching and consulting their students are measured. The results show that learning efficient of students increased 23% and teaching time decreased 31%. The satisfaction of this developed learning tool is evaluated by users (students and teachers). The users satisfied this tool with an excellent level. This developed learning tool meets user requirements and can increase learning achievement.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการพัฒนาตัวแปลคำสั่งผังงานen_US
dc.title.alternativeDevelopment of Flowchart Interpreteren_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาโปรแกรมตัวแปลคำสั่งผังงาน สำหรับใช้ในการเรียนการสอนการแก้ปัญหาด้วยผังงาน ซึ่งเป็นส่วนหนึ่งของวิชาการเขียนโปรแกรมเบื้องต้น ซึ่งมีผลสัมฤทธิ์ในการเรียนรู้ค่อนข้างต่ำและใช้เวลาในการสอนเกินกว่ากำหนดในแผนการสอน โปรแกรมตัวแปลคำสั่งผังงานเป็นโปรแกรมประยุกต์แบบระบบปฏิบัติการแบบเดี่ยวที่มีความสามารถสร้าง ปรับแก้ บันทึกผังงานเป็นไฟล์รูปภาพ รวมทั้งจำลองการทำงานผังงานและพิมพ์รูปผังงานได้ โปรแกรมนี้ถูกพัฒนาขึ้นบนระบบปฏิบัติการไมโครซอฟต์วินโดวส์ 7 ด้วยภาษาจาวาในการเขียนชุดคำสั่ง โดยใช้ไลบรารี เจกราฟในการแสดงรูปภาพภายใต้สภาพแวดล้อมการพัฒนาของไอดีอีเน็ตบีน โดยมีตัวแปรชุดเป็นโครงสร้างข้อมูลในการเก็บข้อมูลของสัญลักษณ์ผังงานโปรแกรม โปรแกรมนี้ถูกทดสอบและประเมินผล ด้วยการเปรียบเทียบผลการจัดการเรียนการสอนหัวข้อการแก้ปัญหาด้วยผังงาน ปีการศึกษา 2556 (ไม่มีการใช้โปรแกรมตัวแปลคำสั่งผังงานเป็นเครื่องมือในการเรียนการสอน) และ ปีการศึกษา 2557 (ใช้โปรแกรมตัวแปลคำสั่งผังงานเป็นเครื่องมือในการเรียนการสอน) สำหรับนักเรียนมัธยมศึกษาปีที่ 3 โรงโรงเรียนอนุบาลแม่ฟ้าหลวง โดยวัดระยะเวลาของการทำแบบฝึกหัดสำเร็จของนักเรียนและการสอนของครู ผลการทดสอบพบว่าประสิทธิภาพของผู้เรียนเพิ่มมากขึ้นคิดเป็น 23% และสามารถช่วยลดระยะเวลาในการสอนของผู้สอนโดยคิดเป็น 31% และจากผลการสำรวจความพึงพอใจต่อระบบตัวแปลคำสั่งผังงาน พบว่าอยู่ในระดับดีมาก และผลประเมินการยอมรับของตัวแปลคำสั่งผังงานอยู่ในระดับดีมาก โปรแกรมที่พัฒนาสามารถทำงานได้ตรงตามความต้องการ ช่วยลดเวลาในการตรวจแก้งานนักเรียนของครู เพิ่มผลการเรียนรู้ของนักเรียนได้en_US
Appears in Collections:SCIENCE: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf2.65 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.