Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/68916
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอาจารย์ ดร.ศรัญญา กันตะบุตร-
dc.contributor.authorรัษดาวรรณ สุดใจen_US
dc.date.accessioned2020-07-21T05:37:53Z-
dc.date.available2020-07-21T05:37:53Z-
dc.date.issued2015-12-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/68916-
dc.description.abstractThis independent study aimed to study service marketing mix affecting consumers towards selecting Japanese restaurants at shopping malls in Chiang Mai province. The research data was collected by 400 samples with questionnaires from people who have eaten and serviced Japanese restaurants in amount 4 Shopping malls in Chiang Mai province within 6 months. The data was collected by using convenience sampling and 400 samples were divided in proportion to numbers of Japanese restaurants at shopping malls in Chiang Mai province. The data was analyzed by using descriptive statistics namely frequency, percentage and mean. In addition, the inferential statistics by t-test and One-way ANOVA were also applied in order to find differences between sample groups are gender, frequency of using Japanese restaurants and expenses per time. The results of research revealed that most of respondents’ questionnaires were female in the age of 16-25 years old. There were graduated in Bachelor’s degree, being a student, had average monthly business income lower than 10,000 Baht, consumer spending rationally buy only products that provide good value for money, cause of eating Japanese food in shopping malls is Japanese food are delicious. A Japanese restaurant often to select is Fuji restaurant. Japanese menu often to select is ramen with hot soup. The frequency of using Japanese restaurant is 1-2 times a month. The day of using Japanese restaurant is inaccurate. The timing of using Japanese restaurant is 13.00pm. - 16.00pm. The length of timing for using Japanese restaurant is lower than an hour. The reason of using Japanese restaurants at shopping malls is, they want to eat Japanese food. Colleagues and friends participate in selecting a Japanese restaurant at shopping mall. Expenses for having Japanese food amount 500-1,000 Baht. A number of persons are 2-3 persons per time that they went to Japanese restaurants together. Television is a media that make them knew Japanese restaurants at shopping mall. The favorite promotion they like is discount coupons. They feel impress in using Japanese restaurants at shopping mall in Chiang Mai province every time. The questionnaire respondents to the research regarding “Service Marketing Mix Affecting Consumers Towards Selecting Japanese Restaurants at Shopping Malls in Chiang Mai Province” revealed at the high level all factors of Service Marketing Mix. The first important factor is Product; in sub-factor of taste of Japanese food, the second factor is People; in sub-factor of the concentration of staff and number of staff which enough for service. The third factor is Physical Evidence; in sub-factor of installing air-conditional in restaurant. The fourth factor is Process; in sub-factor of process of concentration service during customer using service. The fifth factor is Price; in sub-factor of reasonable price with quality. The sixth factor is Promotion; in sub-factor of serving complimentary green tea and the seventh factor is Place; in sub-factor of comfortable parking. The result of comparison differences between mean sample groups of Service Marketing Mix Affecting Consumers Towards Selecting Japanese Restaurants at Shopping Malls in Chiang Mai Province revealed that there are differences some sub-factors of Service Marketing Mix in gender, frequency of using Japanese restaurants and expenses per time.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleส่วนประสมการตลาดบริการที่มีผลต่อผู้บริโภคในการเลือกร้านอาหารญี่ปุ่นในศูนย์การค้าจังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeServices Marketing Mix Affecting Consumers Towards Selecting Japanese Restaurants at Shopping Malls in Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาส่วนประสมการตลาดบริการที่มีผลต่อผู้บริโภคในการเลือกร้านอาหารญี่ปุ่นในศูนย์การค้าจังหวัดเชียงใหม่ เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามจากผู้ที่เคยรับประทานและใช้บริการร้านอาหารญี่ปุ่นในศูนย์การค้าจังหวัดเชียงใหม่ ภายในระยะเวลา 6 เดือน จำนวน 400 ราย จากศูนย์การค้าในจังหวัดเชียงใหม่จำนวน 4 แห่ง ใช้การเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบตามสะดวก และแบ่งจำนวนกลุ่มตัวอย่างตามสัดส่วนของจำนวนร้านอาหารญี่ปุ่นที่ให้บริการอยู่ภายในศูนย์การค้าจังหวัดเชียงใหม่ การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และสถิติอนุมาน ได้แก่ การทดสอบความแตกต่างระหว่างค่าเฉลี่ยสองกลุ่ม จำแนกตามเพศ รวมถึงการวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว จำแนกตามความถี่ในการใช้บริการ และค่าใช้จ่ายต่อครั้งในการใช้บริการ ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 16-25 ปีมากที่สุด มีสถานภาพโสด มีการศึกษาระดับปริญญาตรี เป็นนักเรียน-นักศึกษา มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนต่ำกว่า 10,000 บาท เป็นผู้บริโภคที่ใช้จ่ายอย่างมีเหตุผลซื้อเฉพาะสินค้าที่ให้ประโยชน์คุ้มค่าเงินเท่านั้น เหตุผลในการเลือกรับประทานร้านอาหารญี่ปุ่นในศูนย์การค้าจังหวัดเชียงใหม่เพราะอาหารอร่อย ร้านอาหารญี่ปุ่นในศูนย์การค้าจังหวัดเชียงใหม่ที่นิยมเลือกรับประทาน คือ ร้านฟูจิ รายการอาหารญี่ปุ่นที่นิยมรับประทานประจำ คือ เมนูเส้นร้อน ความถี่ในการใช้บริการร้านอาหารญี่ปุ่นในศูนย์การค้าจังหวัดเชียงใหม่ จำนวน 1-2 ครั้งต่อเดือน วันที่นิยมไปใช้บริการร้านอาหารญี่ปุ่นในศูนย์การค้าจังหวัดเชียงใหม่ไม่แน่นอน ช่วงเวลาที่นิยมเข้าไปใช้บริการร้านอาหารญี่ปุ่นในศูนย์การค้าจังหวัดเชียงใหม่ คือ เวลา 13.01-16.00 น. ระยะเวลาในการใช้บริการร้านอาหารญี่ปุ่นในศูนย์การค้าจังหวัดเชียงใหม่มีระยะเวลาน้อยกว่า 1 ชั่วโมง นิยมไปใช้บริการร้านอาหารญี่ปุ่นในศูนย์การค้าจังหวัดเชียงใหม่ เมื่ออยากไปรับประทานอาหารญี่ปุ่น มีเพื่อนร่วมงาน/เพื่อนเป็นผู้มีส่วนร่วมในการตัดสินใจในการเลือกร้านอาหารญี่ปุ่นในศูนย์การค้าจังหวัดเชียงใหม่ในแต่ละครั้ง มีค่าใช้จ่ายในการรับประทานอาหารญี่ปุ่นต่อครั้งประมาณ 500-1,000 บาท มีจำนวนคนที่ไปใช้บริการร้านอาหารญี่ปุ่นด้วยในแต่ละครั้ง 2-3 คน สื่อที่ทำให้รู้จักร้านอาหารญี่ปุ่นในศูนย์การค้าจังหวัดเชียงใหม่ คือ โทรทัศน์ การส่งเสริมการขายของร้านอาหารญี่ปุ่นในศูนย์การค้าจังหวัดเชียงใหม่ที่ชื่นชอบ คือ คูปองส่วนลด และความรู้สึกหลังจากใช้บริการร้านอาหารญี่ปุ่นในศูนย์การค้าจังหวัดเชียงใหม่ คือ รู้สึกประทับใจทุกครั้งที่ได้มาใช้บริการ ผลการศึกษาส่วนประสมการตลาดบริการที่มีผลต่อผู้บริโภคในการเลือกร้านอาหารญี่ปุ่นในศูนย์การค้าจังหวัดเชียงใหม่ พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามให้ความสำคัญต่อส่วนประสมการตลาดบริการทุกปัจจัยในระดับมาก โดยผู้ตอบแบบสอบถามให้ความสำคัญมากที่สุดในด้านผลิตภัณฑ์ ในปัจจัยย่อยด้านรสชาติอาหารถูกปาก รองลงมาคือ ด้านบุคคล ในปัจจัยย่อยด้านพนักงานเอาใจใส่ลูกค้าและพนักงานมีจำนวนเพียงพอต่อการให้บริการ ด้านลักษณะทางกายภาพ ในปัจจัยย่อยด้านสถานที่ให้บริการติดเครื่องปรับอากาศ ด้านกระบวนการ ในปัจจัยย่อยด้านพนักงานเอาใจใส่ต่อการบริการตลอดการรับประทานอาหาร ด้านราคา ในปัจจัยย่อยด้านราคาอาหารเหมาะสมกับคุณภาพ ด้านการส่งเสริมการตลาด ในปัจจัยย่อยด้านมีบริการเครื่องดื่มชาญี่ปุ่นฟรี และด้านการจัดจำหน่าย/สถานที่ ในปัจจัยย่อยด้านมีที่จอดรถสะดวก ตามลำดับ ผลการเปรียบเทียบความแตกต่างค่าเฉลี่ยระดับความสำคัญของส่วนประสมการตลาดบริการที่มีผลต่อผู้บริโภคในการเลือกร้านอาหารญี่ปุ่นในศูนย์การค้าจังหวัดเชียงใหม่ พบว่ามีความแตกต่างกันตามเพศ ความถี่ในการใช้บริการ และค่าใช้จ่ายเฉลี่ยต่อครั้งในการใช้บริการในบางปัจจัยย่อยen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf3.34 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.