Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/46041
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorCheryl Traiger-
dc.contributor.authorWipaporn Surinthamen_US
dc.date.accessioned2018-04-09T08:20:54Z-
dc.date.available2018-04-09T08:20:54Z-
dc.date.issued2014-11-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/46041-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to analyze and compare the representations of Thai and American families in fast food television advertisements. The data, focusing on KFC and Pizza Hut brands, were analyzed, both verbal and non-verbal parts. A number of theoretical frameworks, including Hofstede’s collectivism-individualism, family structures, and content analysis, were employed to find out how Thai and American families differ from each other. The analysis demonstrates how both Thai and American advertisers portray modern Thai and American families as the representations of Thai and American families, reflecting the changes of family structures in their societies. Accordingly, the cultural values of Thai and American societies play an important role in shaping the representations of Thai and American families in fast food television advertisements. The results show that Thai families are associated with collectivism: “We” identity, high context communication, and protection of family members in exchange for loyalty. In addition, particular Thai values such as kinship term and seniority are frequently presented. In contrast, American families reflect individualism: “I” identity and concern with themselves and their immediate families. Cultural values also result in the depictions of happy families in both Thai and American advertisements. A family that follows the cultural values of its society is shown as a happy family.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectTelevisionen_US
dc.subjectAdvertisementsen_US
dc.titleRepresentations of Thai and American Families Presented in Fast Food Television Advertisementsen_US
dc.title.alternativeภาพแทนครอบครัวไทยและอเมริกันที่ปรากฏในโฆษณาอาหารฟาสต์ฟู้ดที่ออกอากาศทางโทรทัศน์en_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.classification.ddc306.85-
thailis.controlvocab.thashFamilies -- Thailand-
thailis.controlvocab.thashFamilies -- United States-
thailis.controlvocab.thashAdvertising-
thailis.controlvocab.thashConvenience foods-
thailis.manuscript.callnumberTh 306.85 W797R-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์และเปรียบเทียบภาพแทนครอบครัวไทยและอเมริกันที่ปรากฏในโฆษณาอาหารฟาสต์ฟู้ดที่ออกอากาศทางโทรทัศน์ ข้อมูลในการศึกษาเจาะจงไปที่โฆษณาของเคเอฟซี และพิซซ่าฮัท โดยโฆษณาที่เลือกมาจะถูกวิเคราะห์ทั้งเชิงวจนภาษาและอวจนภาษา กรอบทฤษฎีที่ใช้ในการหาความแตกต่างระหว่างครอบครัวไทยและอเมริกันประกอบด้วย วัฒนธรรมการเน้นคติรวมหมู่และวัฒนธรรมปัจเจกนิยมของฮอฟสตีด โครงสร้างครอบครัว และทฤษฎีการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิเคราะห์ชี้ให้เห็นว่า ผู้ผลิตโฆษณาชาวไทยและอเมริกันต่างเสนอภาพครอบครัวไทยและอเมริกันยุคใหม่ เป็นภาพแทนของครอบครัวไทยและอเมริกัน เพื่อสะท้อนให้เห็นความเปลี่ยนแปลงของโครงสร้างครอบครัวในสังคมไทยและอเมริกัน ยิ่งไปกว่านั้นค่านิยมทางวัฒนธรรมในสังคมไทยและอเมริกันยังมีส่วนสำคัญในการกำหนดภาพแทนของครอบครัวไทยและอเมริกันในโฆษณาอาหารฟาสต์ฟู้ดที่ออกอากาศทางโทรทัศน์ ผลการศึกษาแสดงให้เห็นว่า ครอบครัวไทยสัมพันธ์กับวัฒนธรรมการเน้นคติรวมหมู่ ซึ่งประกอบไปด้วย การให้ความสำคัญกับอัตลักษณ์ของกลุ่ม การสื่อสารที่อาศัยบริบทเป็นสำคัญ และการตอบแทนการดูแลกันของสมาชิกในครอบครัว ยิ่งไปกว่านั้นค่านิยมเฉพาะในสังคมไทย เช่น คำศัพท์ที่เกี่ยวกับระบบเครือญาติ และระบบอาวุโสถูกนำเสนอบ่อยครั้ง ในทางตรงกันข้าม ครอบครัวอเมริกันสะท้อนให้เห็นถึงวัฒนธรรมปัจเจกนิยม ไม่ว่าจะเป็นการให้ความสำคัญกับอัตลักษณ์ของตนเอง รวมถึงการตระหนักต่อตนเองและครอบครัว นอกจากนั้น ค่านิยมทางวัฒนธรรมยังส่งผลต่อภาพครอบครัวสุขสันต์ในโฆษณาไทยและอเมริกันด้วย จะเห็นได้ว่า ครอบครัวสุขสันต์ คือครอบครัวที่ปฏิบัติตามค่านิยมทางวัฒนธรรมในสังคมของตนen_US
Appears in Collections:HUMAN: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABSTRACT.pdfABSTRACT249.82 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
APPENDIX.pdfAPPENDIX188.01 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 1.pdfCHAPTER 1295.89 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 2.pdfCHAPTER 2355.49 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 3.pdfCHAPTER 3115.15 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 4.pdfCHAPTER 4580.5 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 5.pdf CHAPTER 5223.65 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CONTENT.pdfCONTENT159.64 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
COVER.pdfCOVER615.77 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
REFERENCE.pdf REFERENCE301.25 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.