Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/45889
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorชนนาถ กฤตวรกาญจน์-
dc.contributor.authorกิตติชัย รักไทยen_US
dc.date.accessioned2018-03-21T08:54:14Z-
dc.date.available2018-03-21T08:54:14Z-
dc.date.issued2557-08-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/45889-
dc.description.abstractThe purpose of this independent study is to reduce damage costs at service point of a courier company in Chiang-mai province. The study found that there are 5 groups of damage sort descendingas follow 1) bad rearranging, 2) improper package, 3) fire and flood, 4) insect and 5) throwing package, respectively. The 7 QC tools are chosen to analyze problem solving method. A concept of PDCA is also applied to control and continuous improvement of processes.Processimprovement approachesare training tobuildskills orknowledge of each employee andcreating astandardoperating manual tomeasure,to controlandtoprevent damageoccurring.The Average of damage cost found in the first quarter of the year 2013 was equal to 9.01% of total delivery service. After the improvement is deployed, the average damage cost in the first quarter of the year 2014 is equal to 6.33% of total delivery service. The average of damage cost reduction is reduced about 2.68%en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectสถานีรับสินค้าen_US
dc.subjectบริษัท นิ่มซี่เส็งขนส่ง 1988 จำกัดen_US
dc.titleการลดความเสียหายที่สถานีรับสินค้า กรณีศึกษาบริษัท นิ่มซี่เส็งขนส่ง ๑๙๘๘ จำกัดen_US
dc.title.alternativeDamage Cost Reduction at Receiving Station : A Case Study of Nimseeseng 1988 Co.Ltd.en_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.classification.ddc658.5-
thailis.controlvocab.thashบริษัท นิ่มซี่เส็งขนส่ง 1988 จำกัด-
thailis.controlvocab.thashการจัดการอุตสาหกรรม-
thailis.controlvocab.thashการขนส่งสินค้า-
thailis.manuscript.callnumberว/ภน 658.5 ก344ก-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractงานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อลดความเสียหายของสินค้า ณ สถานีรับสินค้าที่บริษัทแห่งหนึ่งในจังหวัดเชียงใหม่ จากการศึกษาพบว่าความเสียหายของสินค้าที่เกิดขึ้นมีทั้งหมด 5 ลักษณะ เรียงลำดับจากมากไปหาน้อย ได้แก่ ความเสียหายจากการจัดเรียงสินค้าไม่ถูกต้อง ความเสียหายจากบรรจุภัณฑ์ไม่เหมาะสม ความเสียหายจากอุทกภัย/อัคคีภัย ความเสียหายจากสัตว์/แมลง และความเสียหายจากการโยนสินค้า จึงได้นำเอาเครื่องมือทางด้านคุณภาพ 7 อย่าง มาใช้ในการวิเคราะห์หาแนวทางการแก้ไขปัญหา และนำแนวคิดวงจรบริหารงานคุณภาพมาประยุกต์ใช้เพื่อควบคุมการปฏิบัติงาน โดยมีแนวทางการปรับปรุงด้วยการฝึกอบรมให้ความรู้และทักษะกับพนักงาน สร้างคู่มือปฏิบัติงานมาตรฐาน มีการเพิ่มมาตรการการควบคุมการปฏิบัติงานให้เป็นไปตามคู่มือและมีการเพิ่มมาตรการการป้องกันความเสียหายต่างๆที่เกิดขึ้น อนึ่ง ปริมาณสินค้าที่เกิดการเสียหายในลักษณะต่างๆจากการเก็บข้อมูลก่อนการแก้ไขในช่วงเวลา 3 เดือนแรกของปี 2556 มีค่าเฉลี่ยบิลรายการสินค้าที่เกิดการเสียหาย คิดเป็นร้อยละ 9.01 ของบิลรายการขนส่งสินค้าทั้งหมด เมื่อดำเนินการแก้ไขปรับปรุงพบว่าในช่วงเวลา 3 เดือนแรกของปี 2557 มีค่าเฉลี่ยบิลรายการสินค้าที่เกิดการเสียหาย คิดเป็นร้อยละ 6.33ของบิลรายการขนส่งสินค้าทั้งหมด คิดเป็นจำนวนค่าเฉลี่ยบิลรายการสินค้าที่เกิดการเสียหายลดลงจากเดิมร้อยละ 2.68en_US
Appears in Collections:ENG: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABSTRACT.pdfABSTRACT177.95 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
APPENDIX.pdfAPPENDIX2.16 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 1.pdfCHAPTER 1351.9 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 2.pdfCHAPTER 2516.83 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 3.pdfCHAPTER 3298.91 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 4.pdfCHAPTER 41.65 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 5.pdfCHAPTER 5267.43 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CONTENT.pdfCONTENT224.62 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
COVER.pdfCOVER843.79 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
REFERENCE.pdfREFERENCE345.81 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.