Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/39908
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอาจารย์ ดร.โรจนา ธรรมจินดา-
dc.contributor.authorปัณณ์นารา ศิวปรีชาพงศ์en_US
dc.date.accessioned2017-07-12T06:50:17Z-
dc.date.available2017-07-12T06:50:17Z-
dc.date.issued2557-07-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/39908-
dc.description.abstractThis independent study aimed to explore services marketing mix affecting high school students in Mueng Chiang Mai District towards selecting English language schools. The data were gathered from 385 questionnaires distributed to high school students who attended English language schools. The given data were then analyzed by using descriptive statistics consisted of a frequency, a percentage, and a mean. The research results were summarized as follows. Based on the findings, the majority of the respondents were female private school students in Grade 12 studying in the science program. The average net monthly income of their household ranged between 35,001 and 45,000 baht. They lived with their parents. The English language school they were attending was the British Council Chiang Mai. Recommendations from their friends and acquaintances played an important role as a main source of information regarding a selection of English language schools. The average duration of study time these students enrolled in the program at the English language schools ranged between 21 and 30 hours. The average cost per program at the schools ranged between 3,001 and 6,000 baht. They chose to attend the class on the weekends between 12:01 and 4:00 pm. The number of hours they attended the class was from 5 to 6 hours per week. The appropriate number of students in the class was between 11 and 20 students. The objective of learning English was for the students to prepare themselves for the University Entrance examination. Students believed that attending English language schools could help them with their English classes at school. They also noticed a significant improvement on their grades in English at school. As a result of the study, the services marketing mix affecting high school students in Mueng Chiang Mai District towards selecting English language schools at a high level were Product, People and Process respectively. The services marketing mix factors affecting these high school students at a medium level were Promotion, Physical Evidence, Place, and Price respectively. The sub factors for services marketing mix affecting high school students in Mueng Chiang Mai District towards selecting English language schools with the highest average were as followed: For Product, the highest average was for the good reputation of the English language institutes/schools. For People, the highest average was for the good human relations the instructors established and maintained with the students in the class. For Process, the highest average was for the seamless flow of admission and enrollment process. For Promotion, the highest average was for the advertising and public relations (PR) of the institutes/schools through social media such as Facebook and Twitter. For Physical Evidence, the highest average was for the installation of air conditioning in the classrooms. For Place, the highest average was for the speed of the phone connection with the institutes/schools such as the availability of phone lines and the ease of connection. For Price, the highest average was for the clarity of program prices displayed on the websites and inside the leaflets or the brochures.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectการตลาดen_US
dc.subjectภาษาอังกฤษen_US
dc.subjectการศึกษาและการสอนen_US
dc.titleส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายในอำเภอเมืองเชียงใหม่ ในการเลือกโรงเรียนสอนภาษาอังกฤษen_US
dc.title.alternativeServices Marketing Mix Affecting High School Students in Mueang Chiang Mai District Towards Selecting English Language Schoolsen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.classification.ddc658.8342-
thailis.controlvocab.thashภาษาอังกฤษ -- การศึกษาและการสอน-
thailis.controlvocab.thashนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashการตลาด-
thailis.manuscript.callnumberว/ภน 658.8342 ป114ส-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษานี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายในอำเภอเมืองเชียงใหม่ ในการเลือกโรงเรียนสอนภาษาอังกฤษ โดยทำการเก็บข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม ซึ่งสอบถามจากนักเรียนที่กำลังศึกษาอยู่ในชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย และเคยเรียนในโรงเรียนสอนภาษาอังกฤษ ในอำเภอเมืองเชียงใหม่ จำนวน 385 ราย และนำข้อมูลมาวิเคราะห์โดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าความถี่ ร้อยละ และค่าเฉลี่ย ซึ่งสรุปผลการศึกษาได้ดังนี้ ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง เรียนอยู่ในโรงเรียนเอกชน สามัญศึกษา มัธยมศึกษาปีที่ 6 เรียนอยู่ในแผนกการเรียน วิทยาศาสตร์ รายได้เฉลี่ยต่อเดือนของครอบครัว 35,001 – 45,000 บาท การพักอาศัยในปัจจุบัน อาศัยอยู่ที่บ้านพ่อแม่ โรงเรียนสอนภาษาอังกฤษที่กำลังเรียนพิเศษภาษาอังกฤษในปัจจุบัน คือ บริติช เคานซิล (British Council) ทราบแหล่งข้อมูลเกี่ยวกับโรงเรียนสอนภาษาอังกฤษ จากเพื่อนหรือคนรู้จักแนะนำ ระยะเวลาโดยเฉลี่ยในการเรียนพิเศษภาษาอังกฤษ ในโรงเรียนสอนภาษาอังกฤษ ต่อหลักสูตร 21 – 30 ชั่วโมง ค่าใช้จ่ายโดยเฉลี่ยในการเรียนพิเศษภาษาอังกฤษ ในโรงเรียนสอนภาษาอังกฤษ ต่อหลักสูตร 3,001 - 6,000 บาท วันในการเลือกเรียนพิเศษภาษาอังกฤษ ในโรงเรียนสอนภาษาอังกฤษ คือ วันหยุดสุดสัปดาห์ (เสาร์-อาทิตย์) ช่วงเวลาในเลือกเรียนพิเศษภาษาอังกฤษ ในโรงเรียนสอนภาษาอังกฤษ 12:01-16:00 น. จำนวนชั่วโมงในการเรียนพิเศษภาษาอังกฤษ ในโรงเรียนสอนภาษาอังกฤษ 5-6 ชั่วโมง/สัปดาห์ จำนวนนักเรียนต่อห้องเรียนพิเศษภาษาอังกฤษ ในโรงเรียนสอนภาษาอังกฤษ ที่เหมาะสม คือ 11 – 20 คน จุดประสงค์ในการเรียนพิเศษภาษาอังกฤษ ในโรงเรียนสอนภาษาอังกฤษ เพื่อเตรียมความพร้อมศึกษาต่อในระดับมหาวิทยาลัย (Entrance) และความคิดเห็นของการเรียนพิเศษภาษาอังกฤษ ในโรงเรียนสอนภาษาอังกฤษ ต่อผลการเรียนวิชาภาษาอังกฤษ ของผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ คือ ช่วยให้เกรดวิชาอังกฤษดีขึ้นมาก ผลการศึกษา ส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายในอำเภอเมืองเชียงใหม่ ในการเลือกโรงเรียนสอนภาษาอังกฤษ พบว่า ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดบริการที่มีผลอยู่ในระดับมาก ได้แก่ ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ปัจจัยด้านบุคลากร และปัจจัยด้านกระบวนการให้บริการ ตามลำดับ และ ปัจจัยส่วนประสมการตลาดบริการที่มีผลในระดับปานกลาง ได้แก่ ปัจจัยด้านการส่งเสริมการตลาด ปัจจัยด้านการสร้างและนำเสนอลักษณะทางกายภาพ ปัจจัยด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และ ปัจจัยด้านราคา ตามลำดับ ปัจจัยย่อยของส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายในอำเภอเมืองเชียงใหม่ ในการเลือกโรงเรียนสอนภาษาอังกฤษ มีค่าเฉลี่ยสูงสุดแต่ละด้านมีดังนี้ ด้านผลิตภัณฑ์ คือ สถาบันมีชื่อเสียงเป็นที่รู้จักอย่างกว้างขวาง ด้านบุคลากร คือ ครูผู้สอนมีมนุษยสัมพันธ์ที่ดีต่อผู้เรียน ด้านกระบวนการให้บริการ คือ มีขั้นตอนการลงทะเบียนเรียนสะดวก รวดเร็ว และไม่ซับซ้อน ด้านการส่งเสริมการตลาด คือ มีการโฆษณาประชาสัมพันธ์สถาบัน ผ่านช่องทางเครือข่ายสังคมออนไลน์ เช่น Facebook, Twitter ด้านการสร้างและนำเสนอลักษณะทางกายภาพ คือ ห้องเรียนติดเครื่องปรับอากาศ ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย คือ การโทรศัพท์ติดต่อกับสถาบันทำได้ง่าย (โทรติดง่าย สายว่าง) และด้านราคา คือ มีการแสดงราคาของแต่ละหลักสูตรได้อย่างชัดเจน เช่น ในเว็บไซต์ แผ่นพับ หรือ โบรชัวร์ เป็นต้นen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABSTRACT.pdfABSTRACT168.74 kBAdobe PDFView/Open
APPENDIX.pdf APPENDIX372.8 kBAdobe PDFView/Open
CHAPTER 1.pdfCHAPTER 1193 kBAdobe PDFView/Open
CHAPTER 2.pdfCHAPTER 2246.16 kBAdobe PDFView/Open
CHAPTER 3.pdfCHAPTER 3360.44 kBAdobe PDFView/Open
CHAPTER 4.pdfCHAPTER 4752.62 kBAdobe PDFView/Open
CHAPTER 5.pdfCHAPTER 5382.83 kBAdobe PDFView/Open
CONTENT.pdf CONTENT183.63 kBAdobe PDFView/Open
COVER.pdfCOVER960.46 kBAdobe PDFView/Open
REFERENCE.pdfREFERENCE183.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.