Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/39778
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorนิสิต พันธมิตร-
dc.contributor.advisorไพรัช กาญจนการุณ-
dc.contributor.authorภัทร์ฐิตา ศิรอัครพงศ์en_US
dc.date.accessioned2016-12-12T12:32:59Z-
dc.date.available2016-12-12T12:32:59Z-
dc.date.issued2557-
dc.identifier.urihttp://repository.cmu.ac.th/handle/6653943832/39778-
dc.description.abstractThe study entitiled, “The Demand for Major Buddhist Tourism : A Case Study of Wat Prathat Lampang Luang” aims to examine the behavior of tourists visit to Wat Phra That Lampang Luang and factors influencing tourists’ travelling to Wat Phra That Lampang Luang. The data was collected from the questionnaires of 300 randomly selected tourists and were analyzed. The study was found that most tourists used to visit Phra That Lampang Luang before the current trip, they have been there for 1-10 times, by private vehicle, spent 2-4 hours travelling from hotel to Wat Phra That Lampang Luang, the travelling expense was not over 1,000 baht, food and beverage expense was not over 1,000 baht, the souvenir expense was not over 1,000 baht, the other expenses was not over 1,000 baht and the total expense was about 1,001-3,000 baht. Most of them visited Wat Phra that Lampang Luang with family and relatives, the purpose of this visit was to merit The Wat Phra That Lampang Luang, they visited on weekend, the activity was donation, they obtained Information about Wat Phra That Lampang Luang from friends and they want to come back to Wat Phra That Lampang Luang again. In term of factors influencing tourists’ travelling to Wat Phra That Lampang Luang, most tourists thought that Wat Phra That Lampang Luang was respectable temple in Lampang, the cost of travelling was low, there were public relations through printing media and staffs had good knowledge of Wat Phra That Lampang Luang. The study was found that age and education level did not affect the travelling cost of Wat Phra That Lampang Luang. Travelling time spent from hotel to Wat Phra That Lampang Luang affected the travelling cost of Wat Phra That Lampang Luang in the opposite direction, and the income of the tourists, the average number of holidays in one year of the tourists and the number of times they have been to Wat Phra That Lampang Luang affected the cost of Wat Phra That Lampang Luang in the same direction.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectนักท่องเที่ยวen_US
dc.subjectการท่องเที่ยวen_US
dc.subjectวัดพระธาตุลำปางหลวงen_US
dc.titleพฤติกรรมของนักท่องเที่ยวในการท่องเที่ยววัดพระธาตุลำปางหลวงen_US
dc.title.alternativeThe Demand for Major Buddhist Tourism: a case study of Wat Prathat Lampang Luangen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.classification.ddc339.47-
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค -- ลำปาง-
thailis.controlvocab.thashการท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรม -- ลำปาง-
thailis.controlvocab.thashนักท่องเที่ยว -- ลำปาง-
thailis.manuscript.callnumberว/ภน 339.47 ภ114พ-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาเรื่องพฤติกรรมของนักท่องเที่ยวในการท่องเที่ยววัดพระธาตุลำปางหลวง มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมของนักท่องเที่ยวในการท่องเที่ยววัดพระธาตุลำปางหลวง และปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการท่องเที่ยววัดพระธาตุลำปางหลวง การรวบรวมข้อมูลได้มาจากการใช้แบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่างจำนวน 400 ราย และนำข้อมูลมาวิเคราะห์ ผลการศึกษาพบว่านักท่องเที่ยวส่วนใหญ่เคยมาเที่ยวพระธาตุลำปางหลวงมาก่อน โดยส่วนใหญ่จะเคยมา 1-10 ครั้งเดินทางมาโดยรถยนต์ส่วนตัวในการเดินทางจากที่พักมายังวัดพระธาตุลำปางหลวงใช้เวลา 2-4 ชั่วโมง งบประมาณค่าเดินทางไปกลับไม่เกิน 1000 บาท ค่าอาหารและเครื่องดื่มไม่เกิน 1000 บาท ค่าของที่ระลึกไม่เกิน 1000 บาท ค่าบริการอื่นๆไม่เกิน 1000 บาท โดยรวมค่าใช้จ่ายทั้งหมดแล้วส่วนใหญ่อยู่ที่ 1001-3000 บาท นักท่องเที่ยวส่วนใหญ่มาท่องเที่ยววัดพระธาตุลำปางหลวงกับครอบครัวและญาติ มีวัตถุประสงค์เพื่อมาทำบุญ มาเที่ยววัดพระธาตุลำปางหลวงในช่วงเสาร์-อาทิตย์ โดยจะทำกิจกรรมได้แก่การบริจาคทราบข้อมูลเกี่ยวกับวัดพระธาตุลำปางหลวงจากเพื่อน ส่วนใหญ่คิดว่าจะกลับมาท่องเที่ยววัดพระธาตุลำปางหลวงอีก ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการเดินทางมาท่องเที่ยววัดพระธาตุลำปางหลวงได้แก่ วัดพระธาตุลำปางหลวงเป็นวัดคู่เมืองลำปางค่าใช้จ่ายในการเดินทางเพื่อมาท่องเที่ยวต่ำมีการประชาสัมพันธ์ผ่านสื่อสิ่งพิมพ์เจ้าหน้าที่มีความรู้เกี่ยวกับวัดเป็นอย่างดี จากการศึกษาพบว่าอายุและระดับการศึกษาไม่มีผลต่อการเปลี่ยนแปลงค่าใช้จ่ายในการท่องเที่ยววัดพระธาตุลำปางหลวงเวลาในการเดินทางจากแหล่งที่อยู่ของนักท่องเที่ยวจนมาถึงวัดพระธาตุลำปางหลวงมีผลต่อค่าใช้จ่ายในการท่องเที่ยววัดพระธาตุลำปางหลวงในทิศทางตรงกันข้ามกันและระดับรายได้ของนักท่องเที่ยวจำนวนวันหยุดเฉลี่ยในรอบ 1 ปี ของนักท่องเที่ยวจำนวนครั้งที่นักท่องเที่ยวเคยเดินทางมาท่องเที่ยววัดพระธาตุลำปางหลวงมีผลต่อค่าใช้จ่ายในการท่องเที่ยววัดพระธาตุลำปางหลวงในทิศทางเดียวกันen_US
Appears in Collections:ECON: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABSTRACT.pdf ABSTRACT207.48 kBAdobe PDFView/Open
APPENDIX.pdf APPENDIX344.91 kBAdobe PDFView/Open
CHEPTER 1.pdfCHEPTER 1292.24 kBAdobe PDFView/Open
CHEPTER 2.pdf CHEPTER 2350.38 kBAdobe PDFView/Open
CHEPTER 3.pdf CHEPTER 3374.82 kBAdobe PDFView/Open
CHEPTER 4.pdfCHEPTER 4346.41 kBAdobe PDFView/Open
CHEPTER 5.pdf CHEPTER 5144.91 kBAdobe PDFView/Open
CONTENT.pdfCONTENT171.5 kBAdobe PDFView/Open
COVER.pdfCOVER606.52 kBAdobe PDFView/Open
REFERENCE.pdf REFERENCE173.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.