Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/39624
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอาจารย์ ดร.พิชญลักษณ์ พิชญกุล-
dc.contributor.authorดารารัตน์ วงค์สถานen_US
dc.date.accessioned2016-10-05T10:05:54Z-
dc.date.available2016-10-05T10:05:54Z-
dc.date.issued2015-04-
dc.identifier.urihttp://repository.cmu.ac.th/handle/6653943832/39624-
dc.description.abstractThis independent study aimed at analyzing the development of internal audit process of Chiang Mai primary educational service area office 5 according to the government internal audit process quality assurance project. The area of the study includes international standard for the professional practice of internal auditing, standards for internal auditing and ethics of government internal auditors, and guidelines for government internal auditing quality assurance of Chiang Mai primary educational service area office 5 to set the pattern for internal audit process development of Chiang Mai primary educational service area office 5. The researcher collected data from interviewing 10 personnel in the position of administrators in the status of auditors under Chiang Mai primary educational service area office 5. Moreover, data were collected from 86 officers and school administrators in the status of auditees under Chiang Mai primary educational service area office 5 via questionnaires. The results revealed that development guideline of internal audit process of Chiang Mai primary educational service area office 5 complied with the standard of government internal audit process quality assurance, missions, roles, and area context of the office which consists of qualification standards and performance standards. In terms of qualification standards, interviewees and questionnaire respondents gave importance to internal audit charter, the proficiency of internal audit performances, discretion in internal audit performances, continuous improvement of knowledge in the career, along with performance evaluation from other organizations. In terms of performance standards, interviewees and questionnaire respondents gave importance to the management auditing, operation auditing, and performance auditing to measured effectiveness of the performance. In terms of internal audit process, they gave importance to the audit plan and report of the results as it can be used to improve efficiency on administration and performance of the auditing unit. From the study, it was recommended that apart from the internal auditing quality assurance standards, internal auditors should improve knowledge in their profession to international standards in order to prepare for entering the ASEAN Economic Community (AEC). Furthermore, they should have versatile knowledge and learn to apply information technology system with internal audit. Internal audit process by participatory network also helps solving problem when the numbers of personnel are not enough. The internal audit manual should be created for training and better understanding on internal audit network. Moreover, using peer assist method can create strong knowledge in internal audit process which can be compared to the actual internal audit. In addition, the experiences can be exchanged while auditing among networks.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการพัฒนากระบวนการตรวจสอบภายในของสำนักงาน เขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเชียงใหม่ เขต 5en_US
dc.title.alternativeDevelopment of Internal Audit Process for Chiang Mai Primary Educational Service Area Office 5en_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการพัฒนากระบวนการตรวจสอบภายในของสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเชียงใหม่ เขต 5 ตามโครงการประกันคุณภาพงานตรวจสอบภายในภาครัฐ โดยมีขอบเขตการศึกษาถึงมาตรฐานสากลการปฏิบัติงานวิชาชีพการตรวจสอบภายใน มาตรฐานการตรวจสอบภายในและจริยธรรมของผู้ตรวจสอบภายในของส่วนราชการ และแนวทางการประกันคุณภาพงานตรวจสอบภายในภาครัฐ เพื่อเป็นกรอบในการพัฒนากระบวนการตรวจสอบภายในของสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเชียงใหม่ เขต 5 ตามเกณฑ์การประกันคุณภาพงานตรวจสอบภายในภาครัฐ โดยผู้ศึกษาได้ดำเนินการรวบรวมข้อมูลจากการสัมภาษณ์บุคลากรในตำแหน่งผู้บริหาร สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเชียงใหม่ เขต 5 ในฐานะผู้ตรวจสอบจำนวน 10 คน และรวบรวมข้อมูลจากแบบสอบถามผู้ปฏิบัติงาน และผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเชียงใหม่ เขต 5 ในฐานะผู้รับการตรวจ จำนวน 86 คน จากการศึกษาพบว่า กระบวนการตรวจสอบภายในของสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเชียงใหม่ เขต 5 มีแนวทางการพัฒนาให้เป็นไปตามเกณฑ์การประกันคุณภาพงานตรวจสอบภายในภาครัฐและสอดคล้องกับภารกิจ บทบาทหน้าที่ และบริบทสภาพพื้นที่ของหน่วยงาน ซึ่งประกอบด้วย มาตรฐานด้านคุณสมบัติ และมาตรฐานด้านการปฏิบัติงาน ในส่วนของมาตรฐานด้านคุณสมบัติ ทั้งผู้ให้สัมภาษณ์และผู้ตอบแบบสอบถามให้ความสำคัญในเรื่องกฎบัตรการตรวจสอบภายใน ความเชี่ยวชาญในการปฏิบัติงานตรวจสอบภายใน ความระมัดระวังรอบคอบในการปฏิบัติงานตรวจสอบภายใน การพัฒนาความรู้ในวิชาชีพการตรวจสอบภายในอย่างต่อเนื่อง ตลอดจนถึงการประเมินผลการปฏิบัติงานจากองค์กรภายนอก ในส่วนของมาตรฐานด้านการปฏิบัติงาน ทั้งผู้ให้สัมภาษณ์และผู้ตอบแบบสอบถามให้ความสำคัญกับการตรวจสอบการบริหาร การตรวจสอบผลการดำเนินงานและการตรวจสอบการปฏิบัติงาน เพื่อวัดประสิทธิผลและผลสำเร็จของการปฏิบัติงาน ส่วนขั้นตอนการปฏิบัติงานตรวจสอบภายในนั้น ให้ความสำคัญกับการวางแผนการตรวจสอบ และการรายงานผลการตรวจสอบภายในสามารถนำมาปรับปรุงประสิทธิภาพการบริหารและการปฏิบัติงานของหน่วยรับตรวจ จากการศึกษาครั้งมีข้อเสนอแนะว่า นอกจากเกณฑ์การประกันคุณภาพงานตรวจสอบภายในภาครัฐแล้ว ผู้ตรวจสอบภายในควรมีการพัฒนาความรู้ในวิชาชีพที่เป็นมาตรฐานสากลเพื่อรองรับการเปิดเสรีการค้าอาเซียน มีความรู้หลากหลาย และควรศึกษาการนำระบบเทคโนโลยีสารสนเทศเข้าใช้ในงานตรวจสอบภายใน ส่วนกระบวนการตรวจสอบภายในโดยใช้เครือข่ายแบบมีส่วนร่วมเป็นการแก้ไขปัญหาจำนวนบุคลากรไม่เพียงพอกับปริมาณงานที่รับผิดชอบ ควรจัดทำคู่มือการตรวจสอบภายในเพื่อใช้ในการอบรมและทำความเข้าใจให้กับเครือข่ายช่วยตรวจสอบภายใน ซึ่งเป็นการสร้างองค์ความรู้ในการตรวจสอบภายในให้เข้มแข็งเสมือนเป็นผู้ตรวจสอบภายในโดยใช้กระบวนการตรวจสอบภายในแบบเพื่อนช่วยเพื่อน และมีการแลกเปลี่ยนประสบการณ์ในการตรวจสอบระหว่างเครือข่าย Independent Stusy TitleDevelopment of Internal Audit Process for Chiang Mai Primary Educational Service Area Office 5 AuthorMs. Dararat Wolngsatan DegreeMaster of Accounting AdvisorLect. Dr. Duraya Sukthomya ABSTRACT This independent study aimed at analyzing the development of internal audit process of Chiang Mai primary educational service area office 5 according to the government internal audit process quality assurance project. The area of the study includes international standard for the professional practice of internal auditing, standards for internal auditing and ethics of government internal auditors, and guidelines for government internal auditing quality assurance of Chiang Mai primary educational service area office 5 to set the pattern for internal audit process development of Chiang Mai primary educational service area office 5. The researcher collected data from interviewing 10 personnel in the position of administrators in the status of auditors under Chiang Mai primary educational service area office 5. Moreover, data were collected from 86 officers and school administrators in the status of auditees under Chiang Mai primary educational service area office 5 via questionnaires. The results revealed that development guideline of internal audit process of Chiang Mai primary educational service area office 5 complied with the standard of government internal audit process quality assurance, missions, roles, and area context of the office which consists of qualification standards and performance standards. In terms of qualification standards, interviewees and questionnaire respondents gave importance to internal audit charter, the proficiency of internal audit performances, discretion in internal audit performances, continuous improvement of knowledge in the career, along with performance evaluation from other organizations. In terms of performance standards, interviewees and questionnaire respondents gave importance to the management auditing, operation auditing, and performance auditing to measured effectiveness of the performance. In terms of internal audit process, they gave importance to the audit plan and report of the results as it can be used to improve efficiency on administration and performance of the auditing unit. From the study, it was recommended that apart from the internal auditing quality assurance standards, internal auditors should improve knowledge in their profession to international standards in order to prepen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABSTRACT.docxAbstract (words)59.45 kBMicrosoft Word XMLView/Open
ABSTRACT.pdfAbstract326.7 kBAdobe PDFView/Open
FULL.pdfFull IS4.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.