Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80071
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKanchana Chokethaworn-
dc.contributor.advisorChukiat Chaiboonsri-
dc.contributor.authorYang, MinYien_US
dc.date.accessioned2024-10-06T07:36:47Z-
dc.date.available2024-10-06T07:36:47Z-
dc.date.issued2024-08-05-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80071-
dc.description.abstractThis paper conducts an in-depth study of the factors influencing China's e-commerce comparative advantage within the context of international trade. By analyzing these factors, the research aims to provide valuable insights for policymakers to refine their strategies and offer information on trade, market structure, and technological innovation to the international community. The study employs Walter Isard's (1954) gravity model of trade as the theoretical framework. It examines the trade export volumes between China and its key trading partners Thailand, Laos, Vietnam, and Singapore using these volumes as the dependent variable. The analysis is based on annual data from 2000 to 2022, allowing for a comprehensive exploration of the determinants of trade and the mechanisms underlying bilateral trade relationships between China and these five partner countries. This research is of significant strategic and policy relevance, as it enhances understanding and optimization of bilateral trade relations. Moreover, the findings are expected to guide policy decisions and foster economic cooperation, while offering new perspectives and research directions for academia. The outcomes will provide valuable references for the development and practice in related fields.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.titleAnalysis of China’s comparative advantage and influencing factors in e-commerce tradeen_US
dc.title.alternativeการวิเคราะห์ความได้เปรียบเชิงเปรียบเทียบของจีนและปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการค้าอีคอมเมิร์ซen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.lcshElectronic commerce -- China-
thailis.controlvocab.lcshInternational trade-
thailis.controlvocab.lcshInternational economic relations-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractบทความนี้ทำการศึกษาเชิงลึกเกี่ยวกับปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อข้อได้เปรียบเชิงเปรียบเทียบของ อีคอมเมิร์ซของจีนในบริบทของการค้าระหว่างประเทศ โดยการวิเคราะห์ปัจจัยเหล่านี้ งานวิจัยนี้มุ่งหวังที่จะให้ข้อมูลเชิงลึกอันมีค่าแก่ผู้กำหนดนโยบายเพื่อปรับปรุงกลยุทธ์ของตน และเสนอข้อมูลเกี่ยวกับการค้า โครงสร้างตลาด และนวัตกรรมทางเทคโนโลยีให้กับชุมชนระหว่างประเทศ การศึกษานี้ใช้แบบจำลองแรงโน้มถ่วงของการค้าของ Walter Isard (1954) เป็นกรอบทฤษฎี โดยจะตรวจสอบปริมาณการส่งออกการค้าระหว่างจีนและประเทศคู่ค้า ได้แก่ ไทย ลาว เวียดนาม และสิงคโปร์ โดยใช้ปริมาณการส่งออกระหว่างจีน และประเทศคู่ค้าเป็นตัวแปรตาม การวิเคราะห์นี้ใช้ข้อมูลรายปีตั้งแต่ ปี 2000 ถึงปี 2022 ซึ่งช่วยให้สามารถสำรวจปัจจัยกำหนดการค้า และกลไกที่เป็นพื้นฐานของความสัมพันธ์ทางการค้าทวิภาคีระหว่างจีน ที่ครอบคลุมทั้งห้าประเทศนี้ งานวิจัยนี้มีความเกี่ยวข้องเชิงกลยุทธ์และนโยบายอย่างมาก เนื่องจากช่วยเพิ่มความเข้าใจ และเพิ่มประสิทธิภาพของความสัมพันธ์ทางการค้าทวิภาคี นอกจากนี้ ผลการวิจัยยังคาดว่าจะช่วยชี้นำการตัดสินใจด้านนโยบาย และส่งเสริมความร่วมมือทางเศรษฐกิจ ขณะเดียวกันก็เปิดมุมมอง และแนวทางการวิจัยใหม่ ๆ ให้กับแวดวงวิชาการ ผลการวิจัยดังกล่าวจะเป็นข้อมูลอ้างอิงอันมีค่าสำหรับการพัฒนาและการปฏิบัติในสาขาที่เกี่ยวข้องen_US
Appears in Collections:ECON: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
641635840-MINYI YANG final+watermarks.pdf1.65 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.