Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80059
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAchara Khamaksorn-
dc.contributor.authorPan, Longyuen_US
dc.date.accessioned2024-09-23T10:16:57Z-
dc.date.available2024-09-23T10:16:57Z-
dc.date.issued2024-07-11-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80059-
dc.description.abstractChinese investors’ interest in Thailand’s real estate market has gradually increased with China's One Belt, One Road Initiative, positioning real estate agents as pivotal intermediaries who leverage intangible knowledge to facilitate transactions. Their role is to bridge information gaps between buyers and sellers, thereby enhancing market efficiency. Despite operating in a competitive landscape, real estate agents recognize the value of sharing knowledge among peers, ultimately fostering improved transaction outcomes and enhanced market performance. In this context, real estate agents play a significant role in exploring and developing the real estate market. A Social Network Analysis (SNA) is used in this study as a quantitative research tool to explore the knowledge transfer dynamics of real estate agents in Chiang Mai. By examining the network size, structure, density, centrality metrics, and network cliques, the underlying mechanisms that affect the collaborative dissemination of knowledge are revealed. Following this analysis, open-ended interviews based on the SECI model are conducted with experts and key actors to provide qualitative insights. Finally, a knowledge transfer framework is developed, highlighting the importance of diverse types of knowledge, adaptable transfer methods, and key facilitators such as trust, work experience, and social relationships in facilitating knowledge exchange. These insights are expected to deepen the understanding of the industry landscape and lay the foundation for further research in this field. The overall aim of the research is to identify the knowledge transfer processes used by real estate agents in Chiang Mai and to develop a knowledge transfer framework for the real estate business. The key findings include an understanding of the concept of knowledge management, the factors that affect knowledge transfer processes, and the development and validation of a knowledge transfer framework based on the key concepts and factors identified.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleSocial networks and knowledge transfer in the Chiang Mai real estate businessen_US
dc.title.alternativeเครือข่ายทางสังคมและการถ่ายทอดความรู้ด้านธุรกิจอสังหาริมทรัพย์ในจังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.typeIndependent Study (IS)-
thailis.controlvocab.lcshReal estate business -- Chiang Mai-
thailis.controlvocab.lcshReal estate investment -- Chiang Mai-
thailis.controlvocab.lcshBusiness networks -- Chiang Mai-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractใต้โครงการ หนึ่งแถบ หนึ่งเส้นทางของจีน ความสนใจของนักลงทุนจีนในตลาดอสังหาริมทรัพย์ในประเทศไทยได้เพิ่มขึ้นเรื่อย ๆ ในบริบทนี้ ตัวแทนอสังหาริมทรัพย์กลายเป็นตัวกลางสำคัญที่ใช้ประโยชน์จากความรู้ที่จับต้องไม่ได้เพื่ออำนวยความสะดวกในการทำธุรกรรม บทบาทของตัวแทนอสังหาริมทรัพย์คือการเชื่อมช่องว่างข้อมูลระหว่างผู้ซื้อและผู้ขาย ซึ่งจะช่วยเพิ่มประสิทธิภาพทางการตลาด แม้จะดำเนินธุรกิจในสภาพแวดล้อมที่มีการแข่งขันสูง แต่ตัวแทนอสังหาริมทรัพย์สามารถรู้คุณค่าของการแบ่งปันความรู้ระหว่างคู่แข่งขันได้ ซึ่งเป็นเครื่องมือในการส่งเสริมผลลัพธ์การทำธุรกรรมและประสิทธิภาพของตลาด นั่นคือการเล่นของตัวแทนอสังหาริมทรัพย์ มีความสำคัญอย่างยิ่งควบคู่ไปกับการสำรวจตลาดอสังหาริมทรัพย์ งานวิจัยนี้ใช้การวิเคราะห์เครือข่ายสังคม (SNA) เป็นเครื่องมือวิจัยปริมาณเพื่อสำรวจพลวัตของการถ่ายโอนความรู้ระหว่างตัวแทนอสังหาริมทรัพย์ในเชียงใหม่ โดยการตรวจสอบขนาดเครือข่าย โครงสร้าง ความหนาแน่น ตัวชี้วัดแบบศูนย์กลาง และกลุ่มเครือข่ายของ SNA การวิจัยจะเปิดเผยกลไกเบื้องหลังที่มีอิทธิพลต่อการเผยแพร่ความรู้และการทำงานร่วมกันในขั้นแรก หลังจากนั้น การศึกษานี้ได้ใช้การสัมภาษณ์ด้วยคำถามแบบเปิดที่ออกแบบตามโมเดล SECI เป็นวิธีการคุณภาพในการสื่อสารกับผู้เชี่ยวชาญและผู้เข้าร่วมที่สำคัญ ในที่สุด ได้พัฒนากรอบการโอนความรู้ที่ประกอบ ด้วยปัจจัยสำคัญ ซึ่งเน้นความสำคัญของประเภทของความรู้ที่หลากหลาย ความสำคัญ ของวิธีการ ถ่ายทอดความรู้แบบประยุกต์และปัจจัยสำคัญที่เอื้อต่อการถ่ายทอดความรู้ที่สำคัญ เช่นความไว้วางใจ ประสบการณ์การทำงาน และความสัมพันธ์ทางสังคมในการอำนวยความสะดวก ในการแลกเปลี่ยน ความรู้ข้อมูลเชิงลึกทำให้เรามีความเข้าใจลึกซึ้งยิ่งขึ้นเกี่ยวกับภูมิทัศน์ของอุตสาหกรรม และ วางรากฐานสำหรับการวิจัยเพิ่มเติม โดยรวมการวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายที่จะระบุกระบวนการโอนความรู้ในหมู่นายหน้าอสังหาริมทรัพย์ในจังหวัดเชียงใหม่และพัฒนากรอบการถ่ายทอดความรู้สำหรับธุรกิจอสังหาริมทรัพย์ ดังนั้น การค้นพบที่สำคัญ ได้แก่ ความเข้าใจแนวคิดการจัดการความรู้ ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อกระบวนการถ่ายทอดความรู้และการพัฒนาและการตรวจสอบกรอบการถ่ายทอดความรู้ตามแนวคิดและปัจจัยหลักที่ระบุen_US
Appears in Collections:CAMT: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
652132031-PAN LONGYU.pdf3.88 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.