Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79696
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorWantana Areeprayolkij-
dc.contributor.authorXiao, Shiyien_US
dc.date.accessioned2024-07-10T09:44:15Z-
dc.date.available2024-07-10T09:44:15Z-
dc.date.issued2024-04-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79696-
dc.description.abstractThe development of video-sharing platforms has impacted and stimulated the anime creation online, as well as creativity in anime videos. Yet, compared to other platforms, Bilibili, an online video-sharing platform with great potential, is rarely mentioned. As one of the most popular anime communities among the young generation in China, Bilibili contains the biggest content of anime videos while enjoying a high level of audience engagement. Despite this, plenty of negative feedback on anime videos online hindered the progress of anime creation creativity. Moreover, the specific underlying components of individual creativity in anime videos on Bilibili were not explained enough. Thus, it provides an opportunity to explore the individual creativity components and provide suggestions for improving the anime video creation on Bilibili. In order to understand individual creativity components in anime videos, content analysis becomes a suitable method in this research since it is flexible for text and non-text data. Besides, this research also applied the componential theory of creativity to identify the major components as domain-relevant skills, creativity-relevant processes, intrinsic task motivation, and affective state. A coding framework was developed as a crucial part of content analysis to analyze the transcription of anime videos on Bilibili. Accordingly, this research synthesized the frequency, ratios and general distribution of creativity components in anime videos on Bilibili. An experiment and online questionnaire were conducted to examine the viewers’ feedback responding to creative anime videos and audience preference towards the creativity components. Among the sample of 20 anime videos on Bilibili, the results indicate that creativity-relevant processes occurred most frequently, which best demonstrated creativity, while intrinsic task motivation occurred least frequently with less attention in anime videos. Anime viewers’ feedback gained from 15 participants generally maintained positive. Moreover, the questionnaire toward the four creativity components with a mean value between 3.83 and 4.30 also shows a high-level audience preference. Eventually, suggestions for improving creativity while creating anime videos on Bilibili were revealed based on the results.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.titleExploring individual creativity components via content analysis of anime videos: a case study of Bilibilien_US
dc.title.alternativeการสํารวจองค์ประกอบความคิดสร้างสรรค์ส่วนบุคคลผ่านการวิเคราะห์เนื้อหาวิดีโออนิเมะ:กรณีศึกษาบิลลิบิลลen_US
dc.typeIndependent Study (IS)-
thailis.controlvocab.lcshKnowledge management-
thailis.controlvocab.lcshCreative thinking-
thailis.controlvocab.lcshStreaming video-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการพัฒนาแพลตฟอร์มแบ่งปันวิดีโอได้ส่งผลกระทบและกระตุ้นการสร้างอนิเมะออนไลน์ รวมถึงความคิดสร้างสรรค์ในวิดีโออนิเมะ อย่างไรก็ตาม เมื่อเปรียบเทียบกับแพลตฟอร์มอื่นๆ บิลิบิลิ (Bilibili) ซึ่งเป็นแพลตฟอร์มแบ่งปันวิดีโอออนไลน์ที่มีศักยภาพสูงยังไม่ค่อยมีการกล่าวถึง ในฐานะหนึ่งในชุมชนอนิเมะที่ได้รับความนิยมมากที่สุดในหมู่คนรุ่นใหม่ในประเทศจีน บิลิบิลิมีเนื้อหาวิดีโออนิเมะที่ใหญ่ที่สุดในขณะที่ระดับของความเพลิดเพลินกับการมีส่วนร่วมของผู้ชมก็อยู่ในระดับสูง อย่างไรก็ตาม กระแสตอบรับเชิงลบมากมายเกี่ยวกับวิดีโออนิเมะออนไลน์ที่ยังเป็นตัวขัดขวางความก้าวหน้าของความคิดสร้างสรรค์ในการสร้างสรรค์อนิเมะ นอกจากนี้ องค์ประกอบเบื้องหลังความคิดสร้างสรรค์ส่วนบุคคลในวิดีโออนิเมะบนบิลิบิลิ ยังไม่ได้รับการอธิบายอย่างเพียงพอ ดังนั้นจึงเป็นโอกาสสำหรับผู้วิจัยในการสำรวจองค์ประกอบความคิดสร้างสรรค์แต่ละรายการ และให้คำแนะนำในการปรับปรุงการสร้างวิดีโออนิเมะบนบิลิบิลิ เพื่อให้เข้าใจองค์ประกอบความคิดสร้างสรรค์ส่วนบุคคลในวิดีโออนิเมะ การวิเคราะห์เนื้อหาจึงกลายเป็นวิธีที่เหมาะสมในการวิจัยนี้ เนื่องจากมีความยืดหยุ่นสำหรับข้อมูลที่เป็นข้อความและไม่ใช่ข้อความ นอกจากนี้ งานวิจัยนี้ยังประยุกต์ทฤษฎีองค์ประกอบของความคิดสร้างสรรค์เพื่อระบุองค์ประกอบหลัก เช่น ทักษะที่เกี่ยวข้องกับโดเมน กระบวนการที่เกี่ยวข้องกับความคิดสร้างสรรค์ แรงจูงใจในการทำงานที่แท้จริง และสภาวะทางอารมณ์ กรอบการเขียนโค้ดได้รับการพัฒนาโดยเป็นส่วนสำคัญของการวิเคราะห์เนื้อหาเพื่อวิเคราะห์ทรานสคริปชันหรือการถอดความจากวิดีโออนิเมะบนบิลิบิลิ ดังนั้น งานวิจัยนี้ได้สังเคราะห์ความถี่ อัตราส่วน และการกระจายองค์ประกอบความคิดสร้างสรรค์โดยทั่วไปในวิดีโออนิเมะบนบิลิบิลิ มีการทดลองและแบบสอบถามออนไลน์เพื่อตรวจสอบความคิดเห็นของผู้ชมที่ตอบสนองต่อวิดีโออนิเมะเชิงสร้างสรรค์และความต้องการของผู้ชมต่อองค์ประกอบความคิดสร้างสรรค์ ในบรรดาตัวอย่างวิดีโออนิเมะ 20 รายการบนบิลิบิลิ ผลลัพธ์ระบุว่ากระบวนการที่เกี่ยวข้องกับความคิดสร้างสรรค์เกิดขึ้นบ่อยที่สุด ซึ่งแสดงให้เห็นถึงความคิดสร้างสรรค์ได้ดีที่สุด ในขณะที่แรงจูงใจในการทำงานที่แท้จริงเกิดขึ้นน้อยที่สุดโดยให้ความสนใจน้อยลงในวิดีโออนิเมะ ผลตอบรับของผู้ชมอนิเมะที่ได้รับจากผู้เข้าร่วม 15 คนโดยทั่วไปยังคงเป็นไปในทางบวก นอกจากนี้ แบบสอบถามเกี่ยวกับองค์ประกอบความคิดสร้างสรรค์ทั้ง 4 องค์ประกอบที่มีค่าเฉลี่ยระหว่าง 3.83 ถึง 4.30 ยังแสดงให้เห็นความพึงพอใจของผู้ชมในระดับสูงอีกด้วย ในท้ายที่สุด คำแนะนำในการปรับปรุงความคิดสร้างสรรค์ในขณะที่สร้างวิดีโออนิเมะบนบิลิบิลิ ก็ถูกเปิดเผยตามผลลัพธ์ที่ได้จากงานวิจัยนี้en_US
Appears in Collections:CAMT: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
652132037_SHIYI XIAO.pdfKIM-Independent Study3.98 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.