Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79623
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAchara Khamaksorn-
dc.contributor.authorHan, Ziqien_US
dc.date.accessioned2024-07-05T09:47:10Z-
dc.date.available2024-07-05T09:47:10Z-
dc.date.issued2024-05-03-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79623-
dc.description.abstractThis research focuses on knowledge transfer in clinical nursing environments. In Newborn Intensive Care Unit (NICU), nurse team was the main body to provide healthcare services. The efficiency of nurses’ knowledge transfer will greatly affect the reliability of clinical nursing judgment and the effectiveness of nursing practice. There are a lot of models and solutions focus on knowledge transfer in medical service provider settings, but a few research consider the knowledge transfer process within the nursing team. The NICU nurse team consists of the nurses with multidisciplinary background. The knowledge distance between nurses, the complex clinical environment, cause the challenge of transferring knowledge within the NICU nurse team. In order to improve the knowledge transfer efficiency, this research aim to develop a Knowledge Transfer (KT) framework in NICU team. The study investigated social network (SN) and knowledge transfer mechanisms (KTM) to support clinical practice. Use Social Network Analysis (SNA) and SECI model, to form a KT framework. This study consists of five chapters. Chapter one introduced the research, including the background of topic, the aim of research, the research design and methodology, the knowledge contribution, the paper structure. Chapter two, reviewed the related research, summarized claims and analyzed the gap. Moreover, discussed the key concepts in the area of KT, KTM, SN, and NICU to form the raw conceptual KT framework in NICU. In chapter three, presented the research methodology and design. In this research, used case study strategy and quantitative research lead by SNA, qualitative research lead by experts’ interview. The main finding and discussion of the research output were presented in chapter four. In the last chapter, reviewed the research aim and main outcomes. Discussed the limitations of this study.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleSocial networks and knowledge transfer mechanisms in the newborn intensive care uniten_US
dc.title.alternativeเครือข่ายทางสังคมและกลไกการแบ่งผันความรู้ในหน่วยดูแลผู้ป่วยทารกแรกเกิดen_US
dc.typeIndependent Study (IS)-
thailis.controlvocab.lcshNewborn infants -- Diseases-
thailis.controlvocab.lcshNewborn infants -- China-
thailis.controlvocab.lcshSocial networks -- China-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการวิจัยนี้มุ่งเน้นไปที่การถ่ายทอดความรู้ในสภาพแวดล้อมการพยาบาลทางคลินิกในหออภิบาลทารกแรกเกิด (NICU) ทีมพยาบาลเป็นหน่วยงานหลักในการให้บริการด้านสุขภาพ ประสิทธิภาพของการถ่ายทอดความรู้ของพยาบาลจะส่งผลต่อความน่าเชื่อถือของวิจารณญาณทางการพยาบาลทางคลินิกและประสิทธิผลของการปฏิบัติการพยาบาลอย่างมาก มีรูปแบบและโซลูชันมากมายที่มุ่งเน้นไปที่การถ่ายทอดความรู้ในสถานพยาบาล แต่มีงานวิจัยบางส่วนที่พิจารณากระบวนการถ่ายทอดความรู้ภายในทีมพยาบาล ทีมพยาบาล NICU ประกอบด้วยพยาบาลที่มีพื้นฐานสหสาขาวิชาชีพ ระยะห่างความรู้ระหว่าง พยาบาลสภาพแวดล้อมทางคลินิกที่ซับซ้อน ทําให้เกิดความท้าทายในการถ่ายทอดความรู้ภายในทีมพยาบาล NICU การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนากรอบการถ่ายทอดความรู้ (Knowledge Transfer : KT) ในทีม NICU การศึกษาตรวจสอบเครือข่ายสังคม (SN) และกลไกการถ่ายทอดความรู้ (KTM) เพื่อสนับสนุนการปฏิบัติทางคลินิก ใช้การวิเคราะห์เครือข่ายสังคม (SNA) และแบบจําลอง SECI เพื่อสร้างฟาร์ม KT การศึกษานี้ประกอบด้วย 5 บท บทที่ 1 แนะนําการวิจัยรวมถึงความเป็นมาของหัวข้อ จุดมุ่งหมายของการวิจัยการออกแบบการวิจัยและวิธีการมีส่วนร่วมความรู้โครงสร้างกระดาษ บทที่ 2 ทบทวนงานวิจัยที่เกี่ยวข้องสรุปข้อเรียกร้องและวิเคราะห์ช่องว่าง นอกจากนี้ ยังได้หารือเกี่ยวกับแนวคิดหลัก ในด้าน KT, KTM, SN และ NICU เพื่อสร้างกรอบแนวคิดดิบ KT ใน NICU ในบทที่ 3 นําเสนอระเบียบวิธีวิจัยและการออกแบบในการวิจัยครั้งนี้ใช้กลยุทธ์กรณีศึกษา และการวิจัยเชิงปริมาณนําโดย SNA การวิจัยเชิงคุณภาพนําโดยการสัมภาษณ์ผู้เชี่ยวชาญ ข้อค้นพบหลักและการอภิปรายผลงานวิจัยถูกนําเสนอในบทที่สี่ ในบทสุดท้าย ให้ทบทวนจุดมุ่งหมายการวิจัยและผลลัพธ์หลัก กล่าวถึงข้อจํากัดของการศึกษานี้en_US
Appears in Collections:CAMT: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
622132009 - Ziqi Han.pdf2.29 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.