Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79404
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวิรัชญา จันพายเพ็ชร-
dc.contributor.advisorกสิณ รังสิกรรพุม-
dc.contributor.advisorธนพงศ์ ไชยนะ-
dc.contributor.authorรัตติกาล ใจสารกาศen_US
dc.date.accessioned2024-01-12T08:54:14Z-
dc.date.available2024-01-12T08:54:14Z-
dc.date.issued2566-05-19-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79404-
dc.description.abstractHome furniture products' last-mile delivery and assembly (LMDA) services start with deliveries of the products from the store retailer to the customer's home and installation according to the customer's request. It differs from parcel products such as large size, disassembled, heavyweight, etc., so LMDA service is more complex and time-operating than parcel delivery service. The researcher expanded the study to identify and prioritize customer-focused key performance indicators (KPIs) of LMDA for home furniture products. First, customer-focused performance measures were obtained from a literature review and derived from the Supply Chain Operations Reference (SCOR) model regarding reliability (RL) and responsiveness (RS). Next, the weights KPIs were evaluated by their customers and respondents with sufficient experience in LMDA service through the pairwise comparison method with the AHP technique. The top three KPIs were found to be 'D1 order delivery in full to the right place', 'A1 perfect assembly and installation order, and 'D3 damage-free delivery order' respectively. Then, study problems affecting three KPIs with a fishbone diagram and root cause analysis. Finally, the problems' causes were risk evaluated by entrepreneur LMDA service for the home furniture process with the FMEA technique. The RPN value obtained from the evaluation is a criterion indicating the level of corrective action in the process for last-mile delivery of retail furniture products. A case study MNC in Thailand.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectขนส่งสินค้าแบบไมล์สุดท้ายen_US
dc.subjectผลิตภัณฑ์เฟอร์นิเจอร์en_US
dc.titleการวัดสมรรถนะที่มุ่งเน้นลูกค้าสำหรับการให้บริการขนส่งสินค้าแบบไมล์สุดท้ายของผลิตภัณฑ์เฟอร์นิเจอร์ค้าปลีก: กรณีศึกษาบริษัทข้ามชาติในประเทศไทยen_US
dc.title.alternativeCustomer-focused performance measurement for Last-Mile delivery service of retail furniture products: a case study of a Multinational Company (MNC) in Thailanden_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashเครื่องเรือน -- การขนส่ง-
thailis.controlvocab.thashการค้าปลีก-
thailis.controlvocab.thashการขนส่งสินค้า-
thailis.controlvocab.thashบรรษัทข้ามชาติ -- ไทย-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการขนส่งไมล์สุดท้ายและการประกอบผลิตภัณฑ์เฟอร์นิเจอร์ มีความแตกต่างจากสินค้าพัสดุ ทั่วไปเนื่องจากมีขนาดใหญ่ แยกชิ้นส่วน น้ำหนักมาก เป็นต้น ทำให้บริการขนส่งแบบไมล์สุดท้ายฯ จะมีขั้นตอนที่ซับซ้อนมากกว่าสินค้าทั่วไป ผู้วิจัยจึงขยายขอบเขตการศึกษาเพื่อหาตัวชี้วัดสำคัญที่ มุ่งเน้นค้านลูกค้าในการปรับปรุงประสิทธิภาพการให้บริการ ตามทฤษฎี SCOR model คือคุณลักษณะ การตอบสนองในการให้บริการ (Responsiveness) และความน่าเชื่อถือ (Reliability) โดยศึกษาตัวชี้วัด ที่เกี่ยวข้องจากการทบทวนวรรณกรรมและข้อมูลจากการสัมภาษณ์ จากนั้นนำมาจัดลำดับความสำคัญ ด้วยเครื่องมือวิเคราะห์แบบลำดับชั้น (Analytic Hierarchy Process: AHP) เพื่อระบุตัวชี้วัดสำคัญ (KPI) พบว่า 3 อันดับแรกประกอบด้วย ส่งมอบสินค้าครบตามจำนวนและตรงสถานที่ ความสมบูรณ์ของ การประกอบและติดตั้งสินค้า และสินค้าไม่เสียหายระหว่างจัดส่งตามลำดับ ถัดมาได้ศึกษาปัญหาที่ ส่งผลกระทบต่อ KPI ระดับเหล่านี้ด้วยแผนผังก้างปลาเพื่อวิเคราะห์หารากสาเหตุที่แท้จริง และ ประยุกต์ใช้เครื่องมือวิเคราะห์คุณลักษณะของความเสียหายและผลกระทบที่ตามมา (Failure Mode and Effect Analysis : FMEA) ในการประเมินเพื่อวางแนวทางลดข้อบกพร่องที่เกิดขึ้น โดยค่าตัวเลข ลำดับความสำคัญ (Risk Priority Number : RPN) ที่ได้จากการประเมินเป็นเกณฑ์ระบุความเร่งรีบการ ดำเนินการแก้ไขในกระบวนการขนส่งไมล์สุดท้ายผลิตภัณฑ์เฟอร์นิเจอร์ค้าปลีกที่มุ่งเน้นลูกค้าเป็น สำคัญ กรณีศึกษา: กลุ่มบริษัทข้ามชาติที่อยู่ในประเทศไทย (MNC)en_US
Appears in Collections:GRAD-Health Sciences: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
639932005-RATTIKAN JAISANKAD.pdf27.26 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.