Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79315
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสิระ สมนาม-
dc.contributor.advisorจารุณี ทิพยมณฑล-
dc.contributor.authorโจว, ห่าวen_US
dc.date.accessioned2023-12-12T16:13:44Z-
dc.date.available2023-12-12T16:13:44Z-
dc.date.issued2565-01-15-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79315-
dc.description.abstractThe purposes of this research were1)to study the conditions and problems of language teaching to promote reading skills for Thai understanding of Chinese students in Yunnan College of Foreign Affairs and Foreign Languages 2) to study reading skills for Thai understanding of Chinese students in Yunnan College of Foreign Affairs and Foreign Languages 3) to study language teaching guidelines to promote reading skills for language understanding for instructors in Yunnan College of Foreign Affairs and Foreign Languages. 7 Thai language subjects in Yunnan College of Foreign Affairs and Foreign Languages, 2nd semester, 2021, 2 Chinese students who studied in Yunnan College of Foreign Affairs and Foreign Languages, 1st year, semester 2, 2021 Research instruments includ questionnaires and discussion points, data analysis groups using statistics: frequency, percentage, average value and standard deviation. The results of this research found: 1. Overall opinions on language teaching to promote reading skills for Thai understanding of Chinese students, opinions on curriculum Cognitive skills in reading methods for understanding teaching style. The measurement and evaluation is very high and overall opinions on the problematic conditions of students studying Thai in the course. Teachers in language skills, reading methods for understanding teaching style. Measurement and evaluation is very high. 2. Students have reading skills to understand Thai language in reading skills for evaluate value. reading skills for Critical, reading skills for comprehension, reading skills for summary, reading skills for entertainment, reading skills for translational, reading skills for interpretation, reading skills for analytical, respectively. 3. Language teaching guidelines to promote reading skills for Thai understanding of Chinese students in Yunnan College of Foreign Affairs and Foreign Languages It should be taken into account the needs and interests of the learner as a priority. Language teaching and teaching activities should be in line with the goals and requirements of promoting reading for the understanding of Thai language of the learner.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleแนวทางการสอนภาษาเพื่อส่งเสริมทักษะการอ่านเพื่อความเข้าใจภาษาไทยของนักศึกษาจีนในวิทยาลัยธุรกิจและภาษาต่างประเทศยูนนานen_US
dc.title.alternativeLanguage instruction guidelines to promote Thai reading comprehension skill of Chinese students in Yunnan College of Foreign Affairs and Foreign Languageen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashวิทยาลัยธุรกิจและภาษาต่างประเทศยูนนาน -- นักศึกษา-
thailis.controlvocab.thashภาษาไทย -- การศึกษาและการสอน-
thailis.controlvocab.thashภาษาไทย -- การใช้ภาษา-
thailis.controlvocab.thashภาษาไทย -- การอ่าน-
thailis.controlvocab.thashนักศึกษาจีน-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการวิจัยครั้งนี้วัดถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาสภาพและปัญหาของการสอนภาษาเพื่อส่งเสริมทักษะ การอ่านเพื่อความเข้าใจภาษาไทยของนักศึกษาจีนในวิทยาลัยธุรกิจและภาษาต่างประเทศยูนนาน 2) ศึกษาทักษะการอ่านเพื่อความเข้าใจภาษาไทยของนักศึกษาจีนในวิทยาลัยธุรกิจและ ภาษาต่างประเทศยูนนาน 3) ศึกยาแนวทางการสอนภาษาเพื่อส่งสริมทักษะการอ่านเพื่อความเข้าใจ ภาษาสำหรับผู้สอนในวิทยาลัยธุรกิจและภาษาต่างประเทศยูนนาน กลุ่มเป้าหมายเบ่งออกเป็น 2 กลุ่ม ได้แก่ 1) ผู้สอนที่สอนวิชาภายาไทยในวิทยาลัยธุรกิจและภาษาต่างประเทศยูนนาน ชั้นปีที่ 1 ภาคเรียน ที่ 2 ปีการศึกษา 2564 จำนวน 7 คน 2) นักศึกษาจีนที่เรียนวิชาภาษาไทยในวิทยาลัยธุรกิจและ ภาษาต่างประเทศยูนนาน ชั้นปีที่ 1 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2564 จำนวน 60 คน เครื่องมือวิจัยได้แก่ แบบสอบถามและประเด็นการสนทนากลุ่ม วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติคือ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยและ ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า 1. ความคิดเห็น โดยภาพรวมเกี่ยวกับการสอนภาษาเพื่อส่งเสริมทักษะการอ่านเพื่อความเข้าใจ ภาษาไทยของนักศึกษาจีนในด้านหลักสูตร ด้านผู้สอน ด้านทักษะทางปัญญา ด้านวิธีการสอนอ่านเพื่อ ความเข้าใจ ด้านรูปแบบการสอน ด้านการวัดและประเมินผลอยู่ในระดับมาก และความคิดเห็นโดย ภาพรวมเกี่ยวกับสภาพปัญหาของนักศึกษาที่เรียนภาษาไทยด้านหลักสูตร ด้านผู้สอนด้านทักษะทาง ภาษา ด้านวิธีการอ่านเพื่อความเข้าใจ ด้านรูปแบบการสอน ด้านการวัคและประเมินผลอยู่ในระดับ มาก 2. นักศึกษามีทักษะการอ่านเพื่อความเข้าใจภาษาไทยในด้านทักษะการอ่านเพื่อประเมินคุณค่า ทักษะการอ่านอย่างมีวิจารณญาณ ทักษะการอ่านจับใจความอยู่ในระดับมาก และทักษะการอ่านสรุป ความ ทักษะการอ่านเพื่อความบันเทิง ทักษะการอ่านแปลความ ทักษะการอ่านตีความ ทักษะการอ่าน วิเคราะห์ อยู่ในระดับปานกลาง 3. แนวทางการสอนภาษาเพื่อส่งเสริมทักษะการอ่านเพื่อความเข้าใจภายาไทยของนักศึกษาจีน ในวิทยาลัยธุรกิจและภาษาต่างประเทศยูนนาน ควรคำนึงถึงความต้องการและความสนใจของผู้เรียน เป็นสำคัญ โดยการสอนภาษาและกิจกรรมการเรียนการสอนควรสอดคล้องกับเป้าหมาย และความ ต้องการในการส่งเสริมการอ่านเพื่อความเข้าใจภาษาไทยของผู้เรียนen_US
Appears in Collections:EDU: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
630232018 HAO ZHOU.pdf23.2 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.