Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79024
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTeeraporn Saeheaw-
dc.contributor.authorHe, Lien_US
dc.date.accessioned2023-10-14T06:41:26Z-
dc.date.available2023-10-14T06:41:26Z-
dc.date.issued2023-05-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79024-
dc.description.abstractChinese middle school high demands of quality education however the current training system yields low efficiency and teachers are less satisfied with the system. This research proposes a solution “Lifelong Teaching Training Framework to Improve Teaching Efficiency of English Teachers” as integrating Customer Knowledge Management, Continuing Professional Development, and tools such as Input, Process and Output Interview Structure, Text mining Kano model, and critical path analysis. This research objectives are i) to analyze the gaps in English teaching training in Chinese middle schools; and ii) to develop and validate the proposed English teaching training model. Samples are classified in two groups including the first group is called research samples, and the second group is Kano Questionnaire participants. The first group refers to three teachers from Nanchong No.1 Middle School namely: i) 1 young teacher, with teaching experience less than 3 years; ii) 1 middle-age teacher, with teaching experience between 3-15 years; iii) 1 old teacher, with teaching experience more than 15 years. The second group covers 10 teachers taking care of English subject in Nanchong No.1 Middle School. The research methodology incorporates CKM method, and CPD theory to form the proposed training Model. Firstly, knowledge identification focuses on knowledge about customer. This stage IPO (Input, process and output) interview structure is used to design the interview questions and deliver to target teachers. The samples will be 3 representative English teachers in Nanchong No.1 middle school. Then, text mining is used to extract customers’ experiences both positive and negative regarding existing English Training Activities. Secondly, knowledge capture focus on knowledge from customer. This stage SWOT analysis is used to systematically study the situation of teaching training in Nanchong No.1 Middle School. And TOWS matrix gives some strategies for developing training processes, training programs, and training system that suitable for the teachers based on the results of the study. As for Kano model, Kano questionnaire and Kano analysis are designed to help researchers or school administrators classify the customer segmentation, and select the proper strategies based on Voice of teachers. Thirdly, knowledge representation focuses on both knowledge from customer and knowledge for customer. Critical path analysis is used to identify the critical issue of the current training process of Nanchong No.1 middle school. CPD is later used to help modify the training process. Fourthly, knowledge dissemination focuses on knowledge for customer. This stage interview questions are design based on Kano Model in order to collect and analyze the feedbacks of teachers towards to proposed BPI process. And the sample of this part covers 10 teachers taking care of English subject in Nanchong No.1 Middle School. The findings reveal that teachers possess positive attitudes towards participating in training and generally aspire to achieve self-improvement through training. The proposed teaching training enhances teachers’ teaching quality and fosters their professional development.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.titleLifelong teaching training framework to improve teaching efficiency of English teachersen_US
dc.title.alternativeกรอบการฝึกอบรมการสอนตลอดชีวิตเพื่อพัฒนาประสิทธิภาพการสอนของครูภาษาอังกฤษen_US
dc.typeIndependent Study (IS)-
thailis.controlvocab.lcshNanchong No.1 Middle School-
thailis.controlvocab.lcshEnglish teachers -- Rating of-
thailis.controlvocab.lcshEnglish teachers -- Training of-
thailis.controlvocab.lcshEnglish language -- Study and teaching-
thailis.controlvocab.lcshContinuing education-
thailis.controlvocab.lcshEducation -- China-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractโรงเรียนมัธยมต้นของจีนต้องการการศึกษาที่มีคุณภาพอย่างไรก็ตามระบบการฝึกอบรม ณ ปัจจุบันด้อยคุณภาพ และครูพึงพอใจต่อระบบน้อย งานวิจัยนี้เสนอ “กรอบการฝึกอบรมการสอนตลอดชีวิตเพื่อพัฒนาประสิทธิภาพการสอนของครูภาษาอังกฤษ” เป็นโมเดลการแก้ไขปัญหา โดยบูรณาการการจัดการความรู้ลูกค้า การพัฒนาความรู้ต่อเนื่องทางวิชาชีพ และเครื่องมือต่างๆ เช่น โครงสร้างการสัมภาษณ์การนำเข้ากระบวนการและผลลัพธ์เหมืองข้อความ โมเดลคาโน และการวิเคราะห์เส้นทางวิกฤติ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ คือ 1. เพื่อวิเคราะห์ช่องว่างในการฝึกอบรมการสอนภาษาอังกฤษในโรงเรียนมัธยมศึกษาต้นของจีน และ 2. เพื่อพัฒนาและตรวจสอบประสิทธิภาพ “กรอบการฝึกอบรมการสอนตลอดชีวิต” กลุ่มตัวอย่างแบ่งออกเป็นสองกลุ่ม ประกอบด้วย กลุ่มแรกคือ กลุ่มเป้าหมายในการวิจัย และกลุ่มที่สองคือ ผู้เข้าร่วมตอบแบบสอบถามคาโน กลุ่มแรก ประกอบด้วยครู 3 คนจากโรงเรียนมัธยมต้นนานชงนัมเบอร์วัน ดังนี้ 1.ครูอายุน้อย 1 คน (ประสบการณ์การสอนน้อยกว่า 3 ปี) 2. ครูวัยกลางคน 1 คน (ประสบการณ์การสอนระหว่าง 3 – 15 ปี) 3.ครูเก่า 1 คน (ประสบการณ์การสอนมากกว่า 15 ปี) กลุ่มที่สองประกอบด้วยครู 10 คน ที่ดูแลวิชาภาษาอังกฤษในโรงเรียนมัธยมต้นนานชงนัมเบอร์วัน “กรอบการฝึกอบรมการสอนตลอดชีวิต” หลอมรวมหลักการการจัดการความรู้ลูกค้า และการพัฒนาความรู้ต่อเนื่องทางวิชาชีพเพื่อสร้างโมเดลการแก้ไขปัญหา การจัดการความรู้ลูกค้าประกอบด้วย 3 ส่วนประกอบ 1. ความรู้เกี่ยวกับลูกค้า 2. ความรู้จากลูกค้า และ 3. ความรู้สำหรับลูกค้า อันดับแรก ความรู้เกี่ยวกับลูกค้า การสัมภาษณ์ไอพีโอ (การนำเข้า กระบวนการ และผลลัพธ์) ถูกนำมาใช้ออกแบบคำถามสัมภาษณ์ และเก็บข้อมูลจากตัวแทนครูสอนภาษาอังกฤษ 3 คน โรงเรียนมัธยมต้นนานชงนัมเบอร์วัน จากนั้น เหมืองข้อความนำมาใช้สกัดประสบการณ์จากตัวแทนครูสอนภาษาอังกฤษ เกี่ยวกับกิจกรรมการฝึกอบรมภาษาอังกฤษ ณ ปัจจุบัน ทั้งด้านบวกและด้านลบ หลังจากนั้น ความรู้จากลูกค้าประยุกต์ใช้การวิเคราะห์สภาพแวดล้อมภายนอกและภายในขององค์กร การสร้างกลยุทธ์ใหม่จากสภาพแวดล้อมและสถานการณ์ปัจจุบันขององค์กร และโมเดลคาโน การวิเคราะห์สภาพแวดล้อมภายนอกและภายในขององค์กร นำมาใช้ศึกษาสถานการณ์การฝึกอบรมการสอนในโรงเรียนมัธยมต้นนานชงนัมเบอร์วันอย่างเป็นระบบ การสร้างกลยุทธ์ใหม่จากสภาพแวดล้อมและสถานการณ์ปัจจุบันขององค์กร นำเสนอกลยุทธ์สำหรับพัฒนากระบวนการฝึกอบรม โปรแกรมการฝึกอบรม และระบบการฝึกอบรมที่เหมาะสมกับครูโดยพิจารณาจากผลการศึกษา สำหรับโมเดลคาโนแบบสอบถามคาโน และการวิเคราะห์คาโนได้รับการออกแบบมาเพื่อช่วยผู้บริหารโรงเรียนสามารถเลือกกลยุทธ์ที่เหมาะสมตามความคิดเห็นของครู ต่อมาการวิเคราะห์เส้นทางวิกฤตนำมาใช้ระบุปัญหาที่สำคัญของกระบวนการฝึกอบรม ณ ปัจจุบันของโรงเรียนมัธยมต้นนานชงนัมเบอร์วัน หลักการการพัฒนาความรู้ต่อเนื่องทางวิชาชีพถูกนำมาใช้เพื่อช่วยปรับปรุงกระบวนการฝึกอบรม ณ ปัจจุบัน และนำเสนอ “กรอบการฝึกอบรมการสอนตลอดชีวิต” การจัดการความรู้สำหรับลูกค้า เกี่ยวข้องกับการเผยแพร่กรอบการอบรมที่นำเสนอแก่กลุ่มเป้าหมาย ต่อจากนั้น ครู 10 คนที่ดูแลวิชาภาษาอังกฤษในโรงเรียนมัธยมต้นนานชงนัมเบอร์วัน ถูกสัมภาษณ์เพื่อตรวจสอบประสิทธิภาพของกรอบการอบรม พร้อมข้อเสนอแนะและคำแนะนำ ในที่สุดผลการวิจัยพบว่า ครูมีทัศนคติที่ดีต่อการเข้าร่วมการฝึกอบรมและมีความปรารถนาที่จะพัฒนาตนเองผ่านการฝึกอบรมกรอบการฝึกอบรมการสอนช่วยเพิ่มคุณภาพการสอนของครูและส่งเสริมการพัฒนาวิชาชีพen_US
Appears in Collections:CAMT: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MR.HE LI 622132010.pdf11.19 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.