Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78953
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวริษา วิสิทธิพานิช-
dc.contributor.authorกันตพงศ์ นิยมผลen_US
dc.date.accessioned2023-10-05T19:02:57Z-
dc.date.available2023-10-05T19:02:57Z-
dc.date.issued2566-04-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78953-
dc.description.abstractThis study focuses on delivery routing problem faced by a transport company located in Phuket, Thailand. The goal is to minimize the total transportation cost, which is comprised of fixed costs associated with vehicle rental and variable costs calculated based on factors such as traveling distance, oil price, and fuel consumption rate. This study addresses a complex issue arising from multiple constraints, including truck loading limitations, multiple trips, and time-window restrictions for delivery. To tackle this problem, the research formulates a mathematical model for the Multiple Trip Vehicle Routing Problem with Time Window (MTVRPTW) using the exact method on Lingo version 14.0. However, since MTVRPTW is an NP-hard problem, the exact method is unable to determine the optimal solution within a reasonable time frame. Consequently, the study employs a meta-heuristic to improve efficiency in searching for a solution by utilizing the particle swarm optimization, PSO method. Additionally, the algorithm is customized to accommodate the specific challenges of MTVRPTW through the NNIMSPSO algorithm. The proposed methodology yields promising results, with a cost reduction from actual operation 47,537.30 to 44,632.49 Baht, a reduction of 2,904.81 Baht or 6.11%, and a distribution distance reduction from 2,255.89 km to 1,847.30 km, a reduction of 408.59 km or 18.12% compared to the actual operation along 21 days.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการแก้ปัญหาการจัดเส้นทางการนําส่งสินค้าของธุรกิจขนส่งโดยวิธีการหาค่าที่เหมาะสมที่สุดแบบฝูงอนุภาคen_US
dc.title.alternativeSolving delivery routing problem of transportation business by particle swarm optimizationen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashการขนส่งสินค้า-
thailis.controlvocab.thashการขนส่ง -- ภูเก็ต-
thailis.controlvocab.thashบริการจัดส่งสินค้า-
thailis.controlvocab.thashการกระจายสินค้าจากผู้ผลิตสู่ผู้บริโภค-
thailis.controlvocab.thashการกระจายสินค้าจากผู้ผลิตสู่ผู้บริโภค -- การจัดการ-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractงานวิจัยนี้มุ่งเน้นการแก้ไขปัญหาการจัดเส้นทางการนำส่งสินค้าของบริษัทกรณีศึกษา โดยมีวัตถุประสงค์ เพื่อลดต้นทุนการขนส่งรวมในการดำเนินการขนส่งภายในจังหวัดภูเก็ต ประเทศไทย ต้นทุนการขนส่งรวมจะพิจารณาจาก “ต้นทุนคงที่” ได้แก่ ค่าเช่าของรถบรรทุก และ “ต้นทุนผันแปร”จะพิจารณาจากระยะทางในการเดินทางของรถบรรทุก ราคาน้ำมัน และอัตราการสิ้นเปลืองน้ำมันของรถบรรทุก โดยพิจารณาถึงข้อจำกัดในเรื่องของความจุสินค้าของรถบรรทุก และรถบรรทุกอาจมีการเดินทางมากกว่า 1 เที่ยว รวมถึงเวลาในการกระจายสินค้าจะต้องอยู่ภายใต้กรอบเวลาของแต่ละจุดตามที่กำหนดไว้ ซึ่งปัญหาในงานวิจัยนี้ถูกจัดว่าเป็นปัญหาการจัดเส้นทางยานพาหนะแบบมีกรอบเวลาและใช้ยานพาหนะหลายเที่ยว (Multiple Trip Vehicle Routing Problem with Time Window, MTVRPTW) นำมาทำแบบจำลองทางคณิตศาสตร์ เพื่อแก้ไขปัญหาด้วยวิธีแม่นตรงบนโปรแกรม Lingo version 14.0 แต่เนื่องจาก MTVRPTW เป็นปัญหาระดับ NP-hard ทำให้วิธีแม่นตรงไม่สามารถหาคำตอบที่ดีที่สุดได้ภายในระยะเวลาที่เหมาะสม งานวิจัยนี้จึงประยุกต์ใช้วิธีเมตา-ฮิวริสติกส์ เพื่อเพิ่มประสิทธิภาพในการหาคำตอบ โดยเลือกใช้วิธีการหาค่าที่เหมาะสมแบบฝูงอนุภาคและเพิ่มเทคนิคให้อัลกอริทึมมีความเหมาะสมกับปัญหามากยิ่งขึ้น โดยนำเสนอวิธี NNIMSPSO ในการแก้ไขปัญหาตลอดการดำเนินงาน 21 วัน ซึ่งวิธีที่นำเสนอสามารถลดต้นทุนจากการปฏิบัติงานจริงที่ 47,537.30 บาท สามารถลดเหลือ 44,632.49 บาท โดยแตกต่างกันที่ 2,904.81 บาท หรือ คิดเป็น 6.11% ในส่วนของระยะทางการกระจายสินค้าของรถบรรทุก จากการปฏิบัติงานในปัจจุบันที่ 2,255.89 กิโลเมตร สามารถลดเหลือ 1,847.30 กิโลเมตร โดยแตกต่างกันที่ 408.59 กิโลเมตร หรือ 18.12%en_US
Appears in Collections:ENG: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
630631113 กันตพงศ์ นิยมผล.pdf53.57 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.