Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78881
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPaiboon Hengsuwan-
dc.contributor.authorPetra Lembergeren_US
dc.date.accessioned2023-09-16T13:01:09Z-
dc.date.available2023-09-16T13:01:09Z-
dc.date.issued2023-04-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78881-
dc.description.abstractThis thesis aims to understand how modernity influences affective labor in the sex entertainment business. It further examines the negotiation process between women working in the sex entertainment business and their customers, families, society, and themselves through affective labor. This study found that modernity increasingly creates a discontinuity of traditional norms, affecting women working in Chiang Mai’s sex entertainment businesses. Although women are still connected with their traditional lives in rural Thailand, their work causes an apparent break from their former lives. The difference between their “two” lives requires negation on different dimensions. “Duty-bound” negotiation is based on bun khun obligations and the responsibility to appear as a “good daughter” for their parents, the broader community, and society. Even though these processes are burdensome, they are rooted in deeply felt respect, appreciation, and love. “Location-bound” negotiation occurs in a modern working environment that requires adapting to customers’ demands for a more intimate, personalized, and authentic experience. These processes, although challenging, are marked by sanuk, sabai sabai, freedom (of choice), liberation, and self-determination. Within these processes, feelings of joy, pleasure, desire, and love are mixed with jealousy, sadness, and loneliness. The deterministic view that capitalism appropriated people’s emotions, alienating them from their feelings, is not apparent in women working in Chiang Mai’s sex entertainment. Women actively and consciously create bonds with their customers with authentic feelings and acts of care. Since modernity also blurred the line between one’s self at work and self in private life, affective labor efforts go beyond the bar and massage parlor without clear boundaries. Although the negotiation processes are either duty-bound or location-bound, the intimacy created in both also goes beyond these boundaries. A crucial finding of this study is that the intimacy created on different dimensions, either with their families, friends, broader Thai society, and their customers, is based on the Thai concept that people must “take care” dulae of each other. To understand work in Thailand’s sex entertainment, the creation of intimacy, which translates to dulae in the Thai context, is crucial as it ties together the issues of money, labor, and the need to care for someone and be taken care of. It allows women to negotiate with their families, the broader Thai society, and customers. Most importantly, it also allows women to negotiate with themselves, reassuring their status as “good daughters” or “good Thai women” in a stigmatized occupation. It further allows them to adapt to new forms of intimacy emerging in modernity, which take on new cultural meaning in Thailand.en_US
dc.language.isoen_USen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.titleSex entertainment in modernity: affective labor and negotiation of intimacyen_US
dc.title.alternativeความบันเทิงทางเพศในสภาวะสมัยใหม่: แรงงานผัสสารมณ์และการต่อรองความสัมพันธ์ที่ลึกซึ้งen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.lcshAmusements-
thailis.controlvocab.lcshNegotiation-
thailis.controlvocab.lcshFemininity-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractวัตถุประสงค์ของวิทยานิพนธ์นี้ทำเพื่อให้เข้าใจว่าสมัยนิยมมีอิทธิพลต่อแรงงานทางด้านอารมณ์เกี่ยวกับธุรกิจสถานบันเทิงทางเพศอย่างไร นอกจากนี้ยังได้ทดสอบเกี่ยวกับกระบวนการเจรจาต่อรองระหว่างผู้หญิงที่ทำงานในธุรกิจสถานบันเทิงทางเพศกับลูกค้า ครอบครัว สังคม และตัวของผู้หญิงเองโดยผ่านการใช้แรงงานทางด้านอารมณ์ การศึกษานี้ได้พบว่าสมัยนิยมที่สูงขึ้นนี้ทำให้บรรทัดฐานแบบดั้งเดิมมีแบบไม่ต่อเนื่อง ซึ่งส่งผลกระทบต่อผู้หญิงที่ทำงานในธุรกิจสถานบันเทิงทางเพศในเชียงใหม่ด้วย ถึงแม้ว่าผู้หญิงเหล่านี้จะต้องติดต่อเชื่อมโยงกับชีวิตแบบดั้งเดิมในชนบทของประเทศไทยก็ตาม แต่งานของพวกเธอก็ทำให้พวกเธอต้องแยกตัวออกจากวิถีชีวิตแบบเดิม ๆ ของพวกเธอ ซึ่งความแตกต่างระหว่างชีวิตทั้ง "สอง" แบบของพวกเธอนั้นมีข้อกำหนดด้วยมิติของการปฏิเสธที่แตกต่างกัน การเจรจาต่อรองเกี่ยวกับ “การผูกมัด” ขึ้นอยู่กับบุญคุณและความรับผิดชอบเพื่อที่จะเป็น “ลูกสาวที่ดี” ของพ่อแม่ เป็นคนดีของชุมชนและสังคมรอบด้าน ถึงแม้ว่ากระบวนการเหล่านี้จะเป็นภาระหนักหนาสาหัส แต่กระบวนการเหล่านี้มีรากฐานมาจากการให้ความเคารพ ความชื่นชม และความรักอย่างลึกซึ้ง การเจรจาต่อรองแบบ “จำกัดสถานที่” เกิดขึ้นในสภาพแวดล้อมของการทำงานสมัยใหม่ที่ต้องปรับตัวให้เข้ากับความต้องการของลูกค้าเพื่อให้ได้ประสบการณ์ที่ใกล้ชิด มีความเป็นส่วนตัว และมีความน่าเชื่อถือมากขึ้น กระบวนการเหล่านี้ถึงแม้ว่าจะมีความท้าทาย แต่ก็เป็นเครื่องหมายของคำว่า สนุก, สบาย สบาย, มีอิสระ (ทางเลือก), มีสิทธิ์ที่เท่าเทียมกัน, และการตัดสินใจด้วยตนเอง ภายใต้กระบวนการเหล่านี้ก็ยังมีความรู้สึกปีติยินดี ความสุข ความปรารถนา และความรัก ซึ่งปะปนไปกับความอิจฉาริษยา ความเศร้า และความอ้างว้าง มุมมองเชิงกำหนดเป็นระบบทุนนิยมที่ควบคุมอารมณ์ของผู้คนโดยแยกให้เห็นว่าพวกเธอไม่แสดงความรู้สึกที่แท้จริงเวลาทำงานในสถานบันเทิงทางเพศในเชียงใหม่ แต่ผู้หญิงเหล่านี้จะสร้างความความสัมพันธ์กับลูกค้าอย่างกระตือรือร้นและตั้งใจทำงานด้วยความรู้สึกและมีการดูแลเอาใจใส่ เนื่องจากสมัยนิยมทำให้เส้นแบ่งระหว่างตัวตนในที่ทำงานกับชีวิตส่วนตัวไม่สามารถเห็นได้อย่างชัดเจน ดังนั้นความพยายามทางด้านแรงงานทางอารมณ์จึงยากเกินกว่าที่จะเข้าใจเวลาทำงานอยู่ในบาร์และในร้านนวดโดยไม่มีขอบเขตที่ชัดเจน ถึงแม้ว่ากระบวนการเจรจาต่อรองจะมีทั้งแบบผูกมัดเพราะหน้าที่หรือแบบมีขอบเขตอย่างชัดเจน แต่ความใกล้ชิดที่สร้างขึ้นของทั้งสองอย่างก็เกินขอบเขตอย่างเช่นเดียวกัน การค้นพบที่สำคัญของการศึกษานี้คือ ความใกล้ชิดที่สร้างขึ้นในมิติต่าง ๆ ทั้งกับครอบครัว, เพื่อน, สังคมไทย, และลูกค้าของพวกเธอ มีพื้นฐานมาจากแนวคิดแบบไทยที่ว่า คนเราต้อง “ดูแล” ซึ่งกันและกัน เพื่อให้เข้าใจเกี่ยวกับการทำงานในสถานบันเทิงทางเพศของไทย การสร้างความใกล้ชิด ซึ่งจะแปลคำว่า ดูแล ในบริบทของคนไทยนั้นมีความสำคัญอย่างยิ่งเนื่องจากเป็นการเชื่อมโยงในเรื่องของเงิน, แรงงาน, และความต้องการที่จะดูแลและได้รับการเอาใจใส่เข้าไว้ด้วยกัน ช่วยให้ผู้หญิงสามารถที่จะเจรจาต่อรองกับครอบครัว, สังคมไทย, และลูกค้าได้ สิ่งสำคัญที่สุดก็คือยังช่วยให้ผู้หญิงสามารถต่อรองกับตัวเอง, เป็นการรับรองสถานะของพวกเขาในฐานะ "ลูกสาวที่ดี" หรือ "ผู้หญิงไทยที่ดี" ในอาชีพที่ถูกตีตราไว้แบบนี้ นอกจากนี้ยังช่วยให้พวกเธอปรับตัวให้เข้ากับความใกล้ชิดในรูปแบบใหม่ที่เกิดขึ้นในยุคปัจจุบันด้วย ซึ่งมีความหมายใหม่ทางด้านวัฒนธรรมของประเทศไทยอีกด้วยen_US
Appears in Collections:SOC: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
640435817 - PETRA LEMBERGER.pdf640435817 - PETRA LEMBERGER1.92 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.