Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78800
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorNoppon Choosri-
dc.contributor.authorHe, Kunzeen_US
dc.date.accessioned2023-09-09T06:00:26Z-
dc.date.available2023-09-09T06:00:26Z-
dc.date.issued2023-08-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78800-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to understand and seek out the characteristics of commercial data gloves that are feasible to use in VR-based hand rehabilitation applications, as well as to investigate how VR-based glove rehabilitation applications and conventional hand rehabilitation practice affect the intrinsic motivation of young people. In this study, we collected a list of currently available commercial data gloves from multiple sources such as Internet search engines and literature retrieval engines as well as e-market platforms. As a result, we found 20 eligible data glove devices of different brands and analyzed 39 different models of data gloves. There are 34 to 35 data glove devices available for hand dexterity testing. Some key criteria can be extracted to decide whether a glove is suitable for a particular dexterity test. In FMA-UE, the glove provides abduction and adduction motion tracking at the thumb position. In the ARAT and WMFT indicators, the data glove should be able to provide extension and flexion at the thumb (including the TM joint) to provide a finer display of finger movement. This research used the quantitative method to analyze the changes in the intrinsic motivation of young participants after using the two platforms of the VR-based rehabilitation test and the conventional test. During the experiment, we measured people's levels of intrinsic motivation using a tool called the Intrinsic Motivation Inventory (IMI). Also, we recruited 62 young adults between the ages of 18 and 40 to participate in the study. The results showed that through the paired sample t-test, the adolescent participants had an impact on the four different levels of intrinsic motivation of the VR-based glove rehabilitation system and the conventional ARAT rehabilitation practice. Among them, the scores of using the VR-based glove system on the Interest, perceived competence, Effort, and Value subscales were all significantly higher than those using traditional ARAT rehabilitation practices.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.titleThe study of user motivation when interact with a glove controller for rehabilitation application in virtual reality environmenten_US
dc.title.alternativeการศึกษาแรงจูงใจของผู้ใช้เมื่อปฏิสัมพันธ์กับอุปกรณ์ควบคุมถุงมือสำหรับแอปพลิเคชันเวชศาสตร์ฟื้นฟูสิ่งแวดล้อมโลกเสมือนจริงen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.lcshGloves-
thailis.controlvocab.lcshIntrinsic motivation-
thailis.controlvocab.thashVirtual reality-
thailis.controlvocab.thashRehabilitation-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractวัตถุประสงค์ของการศึกษานี้ คือเพื่อทำความเข้าใจและค้นหาคุณลักษณะเฉพาะของถุงมือข้อมูลเชิงพาณิชย์ที่เป็นไปได้ในการใช้งานในการฟื้นฟูสมรรถภาพมือที่ใช้ VR รวมทั้ง เพื่อตรวจสอบว่าการใช้งานการฟื้นฟูสมรรถภาพของถุงมือที่ใช้ VR และการฝึกฟื้นฟูมือแบบเดิมๆ ส่งผลต่อแรงจูงใจภายในของคนหนุ่มสาว ในการศึกษานี้ ได้รวบรวมรายชื่อถุงมือข้อมูลเชิงพาณิชย์ที่มีอยู่ในปัจจุบันจากหลายแหล่ง เช่น เครื่องมือค้นหาทางอินเทอร์เน็ตและวรรณกรรม ตลอดจนแพลตฟอร์มตลาดอิเล็กทรอนิกส์ ด้วยเหตุนี้ จึงพบอุปกรณ์ถุงมือข้อมูลที่มีสิทธิ์จำนวน 20 เครื่อง ของแบรนด์ต่างๆ และวิเคราะห์ถุงมือข้อมูล 39 รุ่นที่แตกต่างกัน มีอุปกรณ์ถุงมือข้อมูล 34 ถึง 35 เครื่อง ที่สามารถใช้สำหรับการทดสอบความคล่องแคล่วของมือ สามารถดึงเกณฑ์สำคัญบางประการออกมาเพื่อตัดสินใจว่า ถุงมือเหมาะสำหรับการทดสอบความคล่องแคล่วโดยเฉพาะหรือไม่ ในฟลักเมเยอร์แอสเซสเมนท์ (FMA-UE) ถุงมือให้การติดตามการเคลื่อนไหวการกางออกและการหุบเข้าของการเคลื่อนตัวที่ตำแหน่งนิ้วหัวแม่มือ ในตัวบ่งชี้การวิจัยทดสอบแขนเชิงปฏิบัติการ (ARAT) และการทดสอบการทำงานของมอเตอร์หมาป่า (WMFT) ถุงมือข้อมูลควรจะสามารถให้การเหยียดและการงอที่นิ้วหัวแม่มือได้ (รวมถึงข้อต่อ TM) เพื่อให้แสดงการเคลื่อนไหวของนิ้วได้ละเอียดยิ่งขึ้น การวิจัยครั้งนี้ ใช้วิธีการเชิงปริมาณเพื่อวิเคราะห์การเปลี่ยนแปลงในแรงจูงใจภายในของผู้เข้าร่วมกลุ่มวัยรุ่น หลังจากใช้การทดสอบการฟื้นฟูสมรรถภาพแบบ VR และแบบทั่วไป 2 แพลตฟอร์ม ในระหว่างการทดลองเราได้วัดระดับแรงจูงใจภายในของผู้คนโดยใช้เครื่องมือที่เรียกว่า Intrinsic Motivation Inventory (IMI) นอกจากนี้ ยังคัดเลือกกลุ่มเยาวชนอายุระหว่าง 18 ถึง 40 ปี จำนวน 62 คน เพื่อเข้าร่วมในการศึกษานี้ ผลการศึกษาพบว่า การทดสอบตัวอย่างทั้งสองแบบ ผู้เข้าร่วมที่เป็นวัยรุ่นมีอิทธิพลต่อแรงจูงใจภายในสี่ระดับที่แตกต่างกันของระบบการฟื้นฟูสมรรถภาพถุงมือที่ใช้ VR และการฝึกฟื้นฟู ARAT แบบเดิม ในบรรดาคะแนนเหล่านั้น คะแนนด้านความสนใจ ความสามารถที่รับรู้ ความพยายาม และคุณค่า พบว่า คะแนนการฟื้นฟูสมรรถภาพถุงมือที่ใช้ VR ล้วนสูงกว่าคะแนนที่ใช้แนวทางปฏิบัติการฟื้นฟูสมรรถภาพ ARAT แบบดั้งเดิมอย่างมีนัยสำคัญen_US
Appears in Collections:CAMT: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
632131003 Kunze He.pdf10.38 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.