Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78597
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSupanika Leurcharusmee-
dc.contributor.advisorPithoon Thanabordeekij-
dc.contributor.authorPanitikorn Chaiwattanapipaten_US
dc.date.accessioned2023-07-26T10:08:40Z-
dc.date.available2023-07-26T10:08:40Z-
dc.date.issued2021-09-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78597-
dc.description.abstractWhile addressing the environmental issue concerning nonbiodegradable waste, the no-plastic-bag policy also has an economic impact on the retail sector as it potentially reduces impulse buying behavior. This study uses questionnaires to examine factors affecting impulse buying and test the effect of the no-plastic-bag policy on impulse buying in Chiang mai, Thailand. As the no-plastic-bag policy is already implemented in all convenience stores, the study cannot collect data on the controlled group where buyers can still get free plastic bags. Therefore, this study uses the bring-your-own-bag (BYOB) behavior as a proxy for the no-plastic-bag policy. Realizing the potential self-selection biases of the BYOB behavior, the impact is estimated using the endogenous treatment effect model. The results show that people who bring their own bags make 19.2 percent more impulse purchases than those with no bag. This indicates that the no-plastic-bag policy significantly reduces impulse buying behavior. In addition to the key objective, this study also examines factors influencing buyers' decision to bring their bags to shop. The results indicate that those who bring bags do it due to the deontological rather than teleological ethical evaluation. The BYOB campaign has been implemented. The results suggest that the campaign's performance can be improved by focusing on developing a sense of moral obligation to reduce nonbiodegradable waste. The successful BYOB campaign can reduce the negative impact from the impulse buying reduction and induce the stores to continue supporting the no-plastic-bag policy.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.titleEffects of the no-plastic-bag policy to impulse buying behavioren_US
dc.title.alternativeผลกระทบของนโยบายไร้ถุงพลาสติกต่อพฤติกรรมการซื้อสินค้าที่เกิดจากแรงกระตุ้นen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.lcshPlastic bags-
thailis.controlvocab.lcshNo-plastic-bag policy-
thailis.controlvocab.lcshConsumer behavior- -Chiang Mai-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractขณะจัดการกับปัญหาสิ่งแวดล้อมเกี่ยวกับขยะที่ไม่สามารถย่อยสลายได้ นโยบายไม่ใช้ถุงพลาสติกก็มีผลกระทบทางเศรษฐกิจต่อภาคการค้าปลีก เนื่องจากอาจลดพฤติกรรมการซื้อแรงกระตุ้น การศึกษานี้ใช้แบบสอบถามเพื่อตรวจสอบปัจจัยที่มีผลต่อการซื้อจากแรงกระตุ้นและทดสอบผลกระทบของนโยบายไม่ใช้ถุงพลาสติกต่อการซื้อจากแรงกระตุ้นในจังหวัดเชียงใหม่ ประเทศไทย เนื่องจากนโยบายงดใช้ถุงพลาสติกได้ดำเนินการแล้วในร้านสะดวกซื้อทุกแห่ง การศึกษานี้จึงไม่สามารถรวบรวมข้อมูลในกลุ่มควบคุมที่ผู้ซื้อยังสามารถรับถุงพลาสติกฟรีได้ ดังนั้น การศึกษานี้จึงใช้พฤติกรรมการนำกระเป๋ามาเอง (BYOB) เป็นตัวแทนนโยบายงดใช้ถุงพลาสติก โดยตระหนักถึงความลำเอียงในการเลือกตนเองที่อาจเกิดขึ้นของพฤติกรรมการนำกระเป๋ามาเอง (BYOB) โดยผลกระทบจะถูกประเมินโดยใช้แบบจำลอง Endogenous treatment effect ผลการวิจัยพบว่าผู้ที่นำกระเป๋ามาเองมีแรงกระตุ้นในการซื้อมากกว่าผู้ที่ไม่มีกระเป๋าถึง 19.2% สิ่งนี้บ่งขี้ว่านโยบายงดใช้ถุงพลาสติกช่วยลดพฤติกรรมการซื้อแรงกระตุ้นอย่างมาก นอกจากวัตถุประสงค์หลักแล้ว การศึกษานี้ยังตรวจสอบปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจของผู้ซื้อในการนำกระเป๋าไปที่ร้าน ผลการวิจัยพบว่าผู้ที่นำถุงมาเนื่องจากการประเมินทางศีลธรรมมากกว่าการประเมินทางจริยธรรม เนื่องจากนโยบายไร้ถุงพลาสติกได้ดำเนินการแล้ว ผลการวิจัยให้เห็นว่าสามารถปรับปรุงประสิทธิภาพของแคมเปญได้โดยมุ่งเน้นที่การพัฒนาสำนึกในพันธะทางศีลธรรมในการลดของเสียที่ไม่สามารถย่อยสลายได้ แคมเปญนำถุงมาด้วยตนเองที่ประสบความสำร็จสามารถลดผลกระทบจากการลดแรงกระตุ้นการซื้อ และกระตุ้นให้ร้านค้าสนับสนุนนโยบายงดใช้ถุงพลาสติกต่อไปen_US
Appears in Collections:ECON: Theses



Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.