Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78519
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorเพื่อนใจ รัตตากร-
dc.contributor.advisorสุภาพร ชินชัย-
dc.contributor.advisorณหทัย วงศ์ปการันย-
dc.contributor.authorพัชรณัญช์ สุทธิพันธen_US
dc.date.accessioned2023-07-20T00:45:57Z-
dc.date.available2023-07-20T00:45:57Z-
dc.date.issued2023-05-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78519-
dc.description.abstractOlder adults with mild neurocognitive disorders (mild NCD) are at high risk of developing dementia. Memory problems, particularly working memory, are common in older adults and are crucial to language skills. This study aims to develop and evaluate the effectiveness of a working memory program for improving language skills in older adults with mild NCD. The content validity of the program was examined by five experts and found to have a content validity index of 0.94. The study tested the effects of a working memory program on language skills in older adults with mild NCD. A total of 23 older adults participated, and they independently completed the program at home over 25-30 minutes per session, three times a week for six weeks, totaling 18 sessions. After the program, their language skills were evaluated by using the Thai version of the ABCD test. Language skills were assessed before and after using the program for the Thai version of the ABCD test. The Wilcoxon Signed Ranks Test analysis revealed a significantly increased in language comprehension skills, specifically in following commands (median difference; MD = 1.00, 95% confidence interval; CI =0.39-0.65), comparative questions (MD= 1.00, 95% CI=0.22-0.99), repetition (MD= 5.00, 95% CI= 4.69-15.22), and the reading comprehension sentence subtest (MD= 0.00, 95% CI=0.27-1.80), at a statistically significant level of 0.05. However, there was no significant difference in the reading comprehension word subtest (MD= 0.00, 95% CI=-0.08-0.61) at a statistically significant level of 0.05. In terms of language expression, the program showed significant improvements in object description (MD=3.00, 95% CI=1.51-4.05), generative naming (MD=2.00, 95% CI=1.36-4.11), confrontation naming (MD=3.00, 95%CI=2.18-4.16), and concept definition (MD=14.00, 95% CI=11.03-17.39), with a statistical significance level of 0.05. In summary, when the working memory program is utilized to enhance the language abilities of older adults with mild NCD that have undergone content validity testing, adjustably improved language skills.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectWorking Memory, Cognitive training, Language Skills,Mild Neurocognitive Disordersen_US
dc.titleการพัฒนาโปรแกรมฝึกความจำขณะใช้งานเพื่อส่งเสริมทักษะด้านภาษาในผู้สูงอายุที่มีภาวะการรู้คิดบกพร่องเล็กน้อยen_US
dc.title.alternativeDevelopment of a working memory program for improving language skills in older adults with mild neurocognitive disordersen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashผู้สูงอายุ-
thailis.controlvocab.thashภาวะสมองเสื่อม-
thailis.controlvocab.thashภาษา -- การใช้ภาษา-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractผู้สูงอายุที่มีภาวะการรู้คิดบกพร่องเล็กน้อย (mild neurocognitive disorders หรือ mild NCD) เป็นกลุ่มหนึ่งที่มีความเสี่ยงสูงต่อการเกิดภาวะสมองเสื่อมได้มาก โดยส่วนใหญ่ผู้สูงอายุมักมีปัญหาเรื่องความจำโดยเฉพาะความจำขณะใช้งาน (working memory) ซึ่งมีความสำคัญอย่างยิ่งต่อทักษะด้านภาษา การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาและศึกษาผลของโปรแกรมฝึกความจำขณะใช้งานเพื่อส่งเสริมทักษะด้านภาษาในผู้สูงอายุที่มีภาวะการรู้คิดบกพร่องเล็กน้อย โดยโปรแกรมนี้ได้รับการตรวจสอบความตรงเชิงเนื้อหาจากผู้เชี่ยวชาญจำนวน 5 คน พบว่ามีค่าความตรงเชิงเนื้อหาทั้งฉบับอยู่ที่ 0.94 ในการทดสอบผลของโปรแกรมฝึกความความจำขณะใช้งานเพื่อส่งเสริมทักษะด้านภาษาในผู้สูงอายุที่มีภาวะการรู้คิดบกพร่องเล็กน้อย จำนวน 23 คน โดยผู้สูงอายุได้ฝึกกิจกรรมตามเล่มโปรแกรมฝึกด้วยตนเองที่บ้าน ครั้งละ 25-30 นาที จำนวน 3 ครั้งต่อสัปดาห์ ต่อเนื่องกันระยะเวลา 6 สัปดาห์ รวมจำนวน 18 ครั้ง ประเมินทักษะด้านภาษาด้วยแบบทดสอบ ABCD ฉบับภาษาไทยก่อนและหลังใช้โปรแกรมฝึก ทำการวิเคราะห์ด้วยสถิติ Wilcoxon Signed Ranks Test พบว่า คะแนนด้านความเข้าใจทางภาษา ได้แก่ การฟังทำตามคำสั่ง (median difference; MD = 1.00, 95% confident Interval;CI =0.39-0.65) การตอบคำถามเชิงเปรียบเทียบ (MD= 1.00, 95% CI=0.22-0.99) การพูดตาม (MD= 5.00,95% CI = 4.69-15.22) และการอ่านเข้าใจระดับประโยค (MD= 0.00, 95% CI=0.27-1.80) เพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 แต่การอ่านเข้าใจระดับคำ (MD= 0.00, 95% CI=-0.08-0.61) ไม่มีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 ด้านการแสดงออกทางภาษา ได้แก่ การอธิบายลักษณะสิ่งของ (MD= 3.00, 95% CI=1.51-4.05) การนึกคำศัพท์เป็นหมวดหมู่ (MD= 2.00, 95% CI=1.36-4.11) การบอกชื่อคำศัพท์ (MD= 3.00, 95% CI=2.18-4.16) การอธิบายนิยามศัพท์ (MD= 14.00, 95% CI=11.03-17.39 ) มีคะแนนเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 สรุปได้ว่า โปรแกรมฝึกความจำขณะใช้งานเพื่อส่งเสริมทักษะด้านภาษาในผู้สูงอายุที่มีภาวะการรู้คิดบกพร่องเล็กน้อยที่ได้ผ่านการตรวจสอบค่าความตรงเชิงเนื้อหาแล้วนั้น ช่วยส่งเสริมทักษะด้านภาษาในผู้สูงอายุที่มีภาวะการรู้คิดบกพร่องเล็กน้อยได้อย่างมีนัยสำคัญen_US
Appears in Collections:AMS: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
631131011-PATCHARANUN SUTTHIPHAN.pdf26.33 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.