Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78174
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTippawan Thungmhungmee-
dc.contributor.advisorChalongdej Kuphanumat-
dc.contributor.advisorUdom Chimpukdee-
dc.contributor.authorParichard Kasamsuken_US
dc.date.accessioned2023-06-26T10:06:39Z-
dc.date.available2023-06-26T10:06:39Z-
dc.date.issued2023-03-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78174-
dc.description.abstractThe thesis Doctor of Fine Arts Program in Arts and Design titled ‘The Transmission of Faith from Tai Lue Textiles to Contemporary Art’ aims to explore cultural context of Tai Lue weaving textile by focusing on historical context, original patterns, as well as traditional belief and the way these weaving textiles have been involved in everyday life of Tai Lue people in upper northern region of Thailand, and to create a contemporary art that represents steadfast belief and faith in Buddhism of Tai Lue women. The research was firstly started by synthesizing the knowledge regarding Tai Lue culture to find an inspiration. It is in the field of creative art research, which was consecutively conducted by the study of literatures, concepts, theories, research and artworks that are related to the utilization of weaving textiles in everyday life of Tai Lue people in upper northern region of Thailand, especially historical background, techniques, motifs, patterns, and beliefs. Moreover, the research areas are Chiang Mai, Nan, and Phayao, then the contemporary installation art depicting the faith in Buddhism among Tai Lue women was designed based on the synthesized data from those aforementioned materials. The results of this research are as follows: 1) The weaving culture has played a vital role in Tai Lue society since the past. The linkage between the textiles, motifs, and weavers is always in line with their livelihood, traditions, rituals, and Buddhism beliefs. The textile itself significantly contains a lot of symbolic expressions, particularly meaningful motifs, the use of colors, and aesthetic elements that are tangible beauty and intangible beauty in terms of values, beliefs, and Buddhism, conveying the meaning in the dimension of faith in Buddhism of Tai Lue women. 2) The researcher has created contemporary art from patterns or symbols on Tung to reflect the belief in Buddhism of Tai Lue women that once in their life, Tai Lue women had to weave Tung for religious temples as an offering with installation art techniques. The arrangement makes the audience feel like walking in to experience and learn the patterns in Tung in three dimensions that are hidden with cultural stories from the creation of this art, resulting in learning and further knowledge of arts and culture for the new generation society and those who are interested.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.subjectLueen_US
dc.subjectTai Lueen_US
dc.subjectTung (banner)en_US
dc.subjectContemporary Arten_US
dc.titleThe Transmission of faith from Tai Lue textiles to contemporary artsen_US
dc.title.alternativeผ้าทอไทลื้อสื่อศรัทธาสู่ศิลปะร่วมสมัยen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.lcshWeaving -- Thailand, Northern-
thailis.controlvocab.lcshTextile fabrics -- Thailand, Northern-
thailis.controlvocab.lcshLue -- Thailand, Northern-
thailis.controlvocab.lcshLue -- Manners and customs-
thailis.controlvocab.lcshArt -- Thailand, Northern-
thesis.degreedoctoralen_US
thesis.description.thaiAbstractวิทยานิพนธ์ดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาศิลปะและการออกแบบ เรื่องผ้าทอไทลื้อสื่อศรัทธาสู่ศิลปะร่วมสมัย มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาบริบทวัฒนธรรมผ้าทอไทลื้อ ในส่วนที่เกี่ยวกับประวัติความเป็นมา และรูปแบบ ตลอดจนความคิดความเชื่อของการใช้ผ้าทอในวิถีชีวิตของชาวไทลื้อในภาคเหนือตอนบนของประเทศไทย 2) เพื่อสร้างสรรค์ศิลปะร่วมสมัย สื่อความหมายถึงพลังความศรัทธาในพุทธศาสนา ของผู้หญิงไทลื้อ โดยสังเคราะห์องค์ความรู้ที่ได้จากการศึกษาวัฒนธรรมไทลื้อมาเป็นแรงบันดาลใจ มีลักษณะเป็นงานวิจัยเชิงสร้างสรรค์ศิลปะ โดยการศึกษาเอกสาร แนวคิด ทฤษฎี งานวิจัย และผลงานศิลปะที่เกี่ยวข้อง ในบริบทที่เกี่ยวกับประวัติ ความเป็นมา เทคนิค ลวดลาย และรูปแบบ ตลอดจนคติ ความเชื่อของการใช้ผ้าทอในวิถีชีวิตของชาวไทลื้อในภาคเหนือตอนบนของประเทศไทย พื้นที่วิจัยคือจังหวัดเชียงใหม่ จังหวัดน่าน และจังหวัดพะเยา เพื่อนำมาวิเคราะห์ประมวลผลข้อมูล และนำมาสังเคราะห์ กำหนดเป็นแนวความคิด และเทคนิคในการสร้างสรรค์งานศิลปะร่วมสมัย นำเสนอในรูปแบบพรรณาและข้อเสนอผลงานสร้างสรรค์ศิลปะ จากผลการศึกษาพบว่า 1) วัฒนธรรมการทอผ้ามีบทบาทสำคัญต่อชาติพันธุ์ไทลื้อมาตั้งแต่ในอดีต ความเชื่อมโยงระหว่างผืนผ้า ลวดลาย และตัวผู้ทอ นั้นมีความสัมพันธ์กับแบบแผนในการดำเนินชีวิต ประเพณี พิธีกรรม และคติความเชื่อ ความศรัทธาในพุทธศาสนา โดยมีวิธีการแสดงออกเชิงสัญลักษณ์ผ่านตัวผ้าทอ ไม่ว่าจะเป็นลวดลายที่สื่อความหมาย สี องค์ประกอบในเชิงสุนทรียภาพ อันเป็นความงามที่จับต้องได้ (tangible) และความงามในมิติทางคุณค่า ความเชื่อ และพุทธศาสนา (intangible) เป็นการสื่อความหมายในมิติความศรัทธาในพุทธศาสนาของผู้หญิงไทลื้อ 2) ผู้วศึกษาได้สร้างสรรค์งานศิลปะร่วมสมัยจากลวดลายหรือสัญลักษณ์ที่อยูบนตุง เพื่อสะท้อนความศรัทธาในพุทธศาสนาของผู้หญิงไทลื้อที่ครั้งหนึ่งในชีวิตจะต้องทอตุงถวายวัดเพื่อถวายเป็นพุทธบูชา ด้วยเทคนิคศิลปะจัดวาง ให้ผู้ชมรู้สึกเหมือนเดินเข้าไปสัมผัสและเรียนรู้ลวดลายที่อยู่ในตุง ในรูปแบบสามมิติ ที่แฝงไปด้วยเรื่องราววัฒนธรรม จากการสร้างสรรค์งานศิลปะครั้งนี้ส่งผลให้เกิดการเรียนรู้และต่อยอดองค์ความรู้ด้านศิลปะและวัฒนธรรม ให้แก่สังคม คนรุ่นใหม่และผู้ที่สนใจen_US
Appears in Collections:FINEARTS: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
610352004 ปาริชาต เกษมสุข.pdf27.51 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.