Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78118
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorChalermpon Kongjit-
dc.contributor.authorChen Zhenyuen_US
dc.date.accessioned2023-06-23T00:54:04Z-
dc.date.available2023-06-23T00:54:04Z-
dc.date.issued2023-03-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78118-
dc.description.abstractRestaurants use menus to introduce their dishes to customers, from which customers can choose their favorite dishes and drinks. In this context, the menu serves as a medium of communication. While designing a suitable menu that can accurately meet the dietary needs of target visitors can be challenging, it can also represent a competitive advantage in the highly competitive restaurant industry. This "impression" of the menu is very important because customers can easily choose what to eat or not to eat by browsing the prices and pictures of the menu items on the premise that they can understand the translation. In other words, the menu is the restaurant’s primary advertising material. As the number of Chinese tourists visiting Thailand increases year by year, more and more Thai restaurants are translating their menus in Chinese to attract them. However, as most owners of local Thai restaurants do not have a high level of Chinese and use unprofessional translation tools and methods, many menus are not accurately translated, which confuses Chinese tourists and leads to negative reviews. The purposes of this research are to identify the causes of specific problems associated with translating Thai restaurant menus into Chinese and to establish a framework for Thai food translation for the catering industry and linguistics researchers. Textual analysis was used to collect Chinese tourists' comments and share the translation of Thai menus online, and some Thai restaurants were selected to conduct interviews in relation to the Chinese translation channels of menus. An academic discussion group composed of Chinese language experts from Thailand and China was established to analyze and formulate more accurate rules for the translation of dish names based on the different word order rules and different terms between Chinese and Thai. According to the translation framework, the accuracy and practicability of the new version of the menu can be verified by feedback obtained from the sample tourist satisfaction questionnaire. By interviewing some Thai restaurant owners and comparing various translation results, the researcher analyzed the practicability and defects of the main methods of translating Chinese menus in Thai restaurants. It is found that the main translation methods are manual translation and mechanical translation. Based on this finding, the focus group needed to create a more grammatically accurate translation framework and use it to make a Chinese menu set of popular Thai dishes. The design of the translation framework needs to refer to the different word order rules of Chinese and Thai, supplemented by relevant terminology theories, to create simple and practical proper terms for some Thai dishes. It is found that although there are many channels for Chinese and Thai translation, the above problems are all caused by the non-standard translation framework, which can be reflected in the process of software translation programs and human translation. Based on the recognition of the results and findings, the translation framework designed in this study can effectively improve the accuracy of Chinese menu translation and avoid the non-standard menu translation problem to a certain extent.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.subjectTranslation Frameworken_US
dc.subjectTerminologyen_US
dc.subjectTextual Analysisen_US
dc.subjectWord Orderen_US
dc.subjectStreet Fooden_US
dc.titleThai to Chinese translation framework for Thai dishesen_US
dc.title.alternativeกรอบการแปลภาษาไทยเป็นภาษาจีนสําหรับอาหารไทยen_US
dc.typeIndependent Study (IS)-
thailis.controlvocab.lcshChinese language -- Translating-
thailis.controlvocab.lcshTerminology-
thailis.controlvocab.lcshThai food-
thailis.controlvocab.lcshMenus-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractร้านอาหารมีการนำเสนอเมนูเพื่อแนะนำอาหารให้ลูกค้าเพื่อให้ผู้มาใช้บริการได้เลือกอาหารและเครื่องดื่มที่ต้องการ ในกรณีที่มีการแนะนำเมนูเป็นจากภาษาไทยเป็นภาษาจีนมีการแปลภาษาที่ไม่ตรงตามความหมายทำให้ชาวต่างชาติไม่เข้าใจเมนูอาการและส่วนประกอบ หากร้านมีการนำทักษะการแปลภาษาจีนขั้นสูงจะทำให้เกิดข้อได้เปรียบแก่ร้านอาหารเนื่องจากสามารถสื่อสารแนะนำเมนูได้ตรงตามความต้องการทั้งชื่อเมนูและส่วนประกอบของอาหารทำให้ชาวจีนเข้าใจและสามารถเลือกได้ว่าทานเมนูไหน เพราะเมนูอาหารเป็นพื้นฐานการโฆษณาเพื่อแนะนำอาหารให้กับชาวต่างชาติ ประเทศไทยเป็นที่นิยมจากชาวจีนเพราะมีจำนวนนักท่องเที่ยวมากขึ้นในแต่ละปีหากร้านไหนสามารถใช้องค์ความรู้ในการอธิบายเมนูและส่วนประกอบได้อย่างถูกต้องและเข้าใจง่ายจะทำให้มีนักท่องเที่ยวเกิดความประทับใจ อย่างไรก็ตามการการจะแปลความหมายออกมาให้ถูกนั้นต้องอาศัยทักษะจากชาวจีนซึ่งเข้าใจบริบทภาษาไทยเพื่อให้เกิดความถูกต้องและตรงตามสิ่งที่ต้องการสื่อสารกับนักท่องเที่ยว เพราะปัญหานี้ส่วนมากเจ้าของร้านใช้การแปลภาษาจากโปรแกรมแปลภาษาซึ่งทำให้แปลความหมายผิดไปจากสิ่งที่ต้องการสื่อสารทำให้ลูกค้าเกิดความสับสนและนำไปสู่การให้คะแนนรีวิวของร้านออกมาไม่ดีเท่าที่ควร วัตถุประสงค์ของงานวิจัยนี้มีเป้าหมายเพื่อระบุสาเหตุที่เกี่ยวข้องกับการแปลภาษาเมนูจากภาษาไทยเป็นภาษาจีนของร้านอาหารไทยและกำหนดกรอบการแปลอาหารไทยสำหรับอุตสาหกรรมการจัดเลี้ยงและนักวิจัยภาษาศาสตร์ การวิเคราะห์ข้อความใช้เพื่อรวบรวมความคิดเห็นของนักท่องเที่ยวชาวจีนและแบ่งปันการแปลเมนูภาษาไทยทางออนไลน์ และร้านอาหารไทยบางแห่งได้รับเลือกให้สัมภาษณ์เกี่ยวกับช่องการแปลเมนูภาษาจีน มีการจัดตั้งกลุ่มสนทนาทางวิชาการที่ประกอบด้วยผู้เชี่ยวชาญด้านภาษาจีนจากประเทศไทยและจีนเพื่อวิเคราะห์และกำหนดกฎเกณฑ์ที่ถูกต้องมากขึ้นสำหรับการแปลชื่ออาหารตามกฎการเรียงลำดับคำและคำศัพท์ที่แตกต่างกันระหว่างภาษาจีนและภาษาไทย ตามกรอบการแปล ความถูกต้องและการปฏิบัติได้จริงของเมนูเวอร์ชั่นใหม่สามารถตรวจสอบได้จากความคิดเห็นที่ได้รับจากตัวอย่างแบบสอบถามความพึงพอใจของนักท่องเที่ยว จากการสัมภาษณ์เจ้าของร้านอาหารไทยบางส่วนและเปรียบเทียบผลการแปลต่างๆ ผู้วิจัยได้วิเคราะห์การปฏิบัติจริงและข้อบกพร่องของวิธีการหลักในการแปลเมนูอาหารจีนในร้านอาหารไทย พบว่าวิธีการแปลหลักคือการแปลด้วยคำต่อคำจากภาษาไทยเป็นภาษาจีนและการแปลด้วยโปรแกรม จากการค้นพบนี้ กลุ่มโฟกัสจำเป็นต้องสร้างกรอบการแปลที่ถูกต้องตามหลักไวยากรณ์มากขึ้น และใช้มันเพื่อสร้างชุดเมนูอาหารจีนสำหรับอาหารไทยยอดนิยม การออกแบบกรอบการแปลจำเป็นต้องอ้างอิงกฎการเรียงลำดับคำที่แตกต่างกันของภาษาจีนและภาษาไทย เสริมด้วยทฤษฎีคำศัพท์ที่เกี่ยวข้อง เพื่อสร้างคำศัพท์ที่เหมาะสมสำหรับอาหารไทยบางประเภทที่ง่ายและปฏิบัติได้ พบว่าถึงแม้จะมีช่องทางการแปลภาษาจีนและภาษาไทยมากมาย แต่ปัญหาข้างต้นล้วนเกิดจากกรอบการแปลที่ไม่ได้มาตรฐาน ซึ่งสะท้อนให้เห็นในกระบวนการของโปรแกรมแปลซอฟต์แวร์และการแปลโดยมนุษย์ จากการรับรู้ผลลัพธ์และข้อค้นพบ กรอบการแปลที่ออกแบบในการศึกษานี้สามารถปรับปรุงความแม่นยำของการแปลเมนูภาษาจีนได้อย่างมีประสิทธิภาพและหลีกเลี่ยงปัญหาการแปลเมนูที่ไม่ได้มาตรฐานได้ในระดับหนึ่งen_US
Appears in Collections:CAMT: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
622132008-CHEN ZHENYU.pdfFull Article5.13 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.