Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/77959
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorนพดล กรประเสริฐ-
dc.contributor.authorพิกุล ผาหลักen_US
dc.date.accessioned2023-06-07T10:06:43Z-
dc.date.available2023-06-07T10:06:43Z-
dc.date.issued2022-03-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/77959-
dc.description.abstractA median opening with restricted U-Turn vehicles (or a median U-turn separating between motorcycles and cars) is a new median opening design that has been paid attention and gradually applied on the main road to address traffic and safety problems. The objective of this paper was to analyze the performance of the median openings with restricted U-Turn vehicles compare with future models and comparing the operational efficiency of the various patterns of median openings including (1) median opening without storage U-turn lane; (2) median opening with storage U-turn lane; (3) median opening with separate motorcycle U- turn opening; (4) median opening with separate motorcycle U-turn opening and signal control; (5) median opening with Over Pass and (6) median opening with U-turn Bridge. This paper applied the microscopic traffic simulation model to analyze the performance in terms of queue length, delay, volume cars of thru and level of service to the median opening with restricted U-Turn vehicles on the National Highway Number 101 at km 364+356 in Nan Province. The simulation results presented the performance of individual median opening and the traffic condition for which median opening is suitable. The simulation can be used as a tool to recommend highway engineers the suitable type of median opening in different current and future circumstances.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการวิเคราะห์รูปแบบจุดเปิดเกาะกลางบนทางหลวงแผ่นดินโดยใช้แบบจำลองการจราจรระดับจุลภาคen_US
dc.title.alternativeAnalysis of optimal median opening patterns on primary highways using microscopic traffic simulationen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashวิศวกรรมโยธา-
thailis.controlvocab.thashถนน-
thailis.controlvocab.thashทางหลวง-
thailis.controlvocab.thashวิศวกรรมจราจร-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractจุดเปิดเกาะกลางกลับรถแบบจำกัดยานพาหนะ หรือจุดกลับรถที่แยกไว้เฉพาะสำหรับ รถจักรยานยนต์และรถนต์ เป็นการออกแบบรูปแบบจุดเปิดเกาะกลางรูปแบบใหม่ที่ได้รับความสนใจ และนำไปประยุกต์ใช้เพิ่มมากขึ้นบนถนนสายหลัก เพื่อแก้ไขปัญหาสภาพการจราจรและความปลอดภัย ทางถนนบริเวณจุดเปิดเกาะกลาง งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์ประสิทธิภาพด้านการดำเนินงาน ของจุดเปิดเกาะกลางกลับรถแบบจำกัดยานพาหนะนี้และเปรียบเทียบกับรูปแบบในอนาคต โดยวิเคราะห์ เปรียบเทียบกับประสิทธิภาพของรูปแบบจุดเปิดเกาะกลางกลับรถรูปแบบต่าง ๆ ได้แก่ (1) จุดเปิดเกาะ กลางกลับรถแบบไม่มีช่องรอเลี้ยว (2) จุดเปิดเกาะกลางกลับรถแบบมีช่องรอเลี้ยว (3) จุคเปิดเกาะกลาง กลับรถแบบแยกรถจักรยานยนต์กับรถยนต์ (4) จุดเปิดเกาะกลางกลับรถแบบแยกรถจักรยานยนต์และ รถยนต์และมีสัญญาณไฟจราจร (5) จุดเปิดเกาะกลางแบบสะพานข้าม และ (6) จุดเปิดเกาะกลางแบบเกือก ม้า งานวิจัยนี้ประยุกต์ใช้แบบจำลองการจราจรระดับจุลภาคในการวิเคราะห์ ความยาวแถวคอย ความล่าช้า ความสามารถรองรับได้ของรถวิ่งทางตรง และระดับการให้บริการบริเวณจุดเปิดเกาะกลางกลับรถบนทาง หลวงแผ่นดินหมายเลข 101 กิโลมตรที่ 364+356 จังหวัดน่าน ผลการวิเคราะห์ประสิทธิภาพของรูปแบบ จุดเปิดเกาะกลางกลับรถรูปแบบต่าง ๆ นี้สามารถช่วยแนะนำรูปแบบจุดเปิดเกาะกลางกลับรถแบบจำกัด ยานพาหนะที่มีความเหมาะสมกับสภาพการจราจร และสามารถใช้เป็นเครื่องมือคัดเลือกรูปแบบจุดเปิด เกาะกลางกลับรถที่เหมาะสมในแต่ละสถานการณ์ในปังจุบันและอนาคตen_US
Appears in Collections:ENG: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
610631015 พิกุล ผาหลัก.pdf6.52 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.