Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/77947
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร. ศศินี เขื่อนแก้ว-
dc.contributor.advisorรองศาสตราจารย์ ดร. จารุณี ทิพยมณฑล-
dc.contributor.authorนางสาวสุพิชญา ธนะขว้างen_US
dc.contributor.authorMiss Supitchaya Thanakwangen_US
dc.date.accessioned2023-05-03T07:57:00Z-
dc.date.available2023-05-03T07:57:00Z-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/77947-
dc.description.abstractA research on Cooperative Learning Activity Management with Team-Games-Tournament to Promote English Reading Skills and Collaborative Work Skills of High School Students. This research aimed to study 1) to compare the English reading skills of high school students before and after cooperative learning activity management with team-games-tournament 2) to compare the collaborative working skills of high school students before and after cooperative learning activity management with team-games-tournament. The population is 34 students in Mathayomsuksa 6/1 who are studying in the first semester of academic year 2022. The subject is reading in science at Thawangphapittayakom School, Nan Province. The tools of this study are 1) Five lesson plans by using cooperative learning management with team-games-tournament 2) an English reading test 3) a collective work skill self-assessment. The results showed that 1) cooperative learning activity management with team-games-tournament can promote English reading skills and collaborative working skills of high school students. Before learning, the students had an average English reading skill of 9.06 compared to the criteria set by the researcher at the improvement level but, after learning, the student's reading skills increased to an average of 11.32 compared to the criteria set by the researcher at a fair level. The learners' English reading skills after learning increased more than before learning an average of 2.26. with the results of data analysis is statistically significant at 0.05. 2) the collaborative work skills have 5 parts, 1) work planning 2) responsibility for assigned tasks 3) cooperation 4) sharing of opinions 5) discussion. All 5 aspects before learning show a mean of 3.00 but, after learning, it was found that the learners had higher collective working skills than before, with an average of 3.60. Compared to the specified criteria, it could be concluded that after cooperative learning activity management with team-games-tournament. Students can develop collaborative working skills from a high level to a higher level with the results of data analysis is statistically significant at 0.05.en_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectการเรียนรู้แบบร่วมมือ,เทคนิคทีมเกมแข่งขัน, ทักษะการอ่านภาษาอังกฤษ, ทักษะการทำงานแบบรวมพลัง; นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายen_US
dc.titleการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคทีมเกมแข่งขันเพื่อส่งเสริมทักษะการอ่านภาษาอังกฤษและทักษะการทำงานแบบรวมพลังของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายen_US
dc.title.alternativeCooperative Learning Activity Management with Team-game-Tournament to Promote Reading English Skills and Collaborative Work Skills of High School Studentsen_US
dc.typeThesis-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractงานวิจัยเรื่องการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคทีมเกมแข่งขันเพื่อส่งเสริมทักษะการอ่านภาษาอังกฤษและทักษะการทำงานแบบรวมพลังของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายมีวัตถุประสงค์คือ 1) เพื่อเปรียบเทียบทักษะอ่านภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายก่อนและหลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคทีมเกมแข่งขัน 2) เพื่อเปรียบเทียบทักษะการทำงานแบบรวมพลังของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายก่อนและหลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคทีมเกมแข่งขัน โดยมีกลุ่มประชากรเป้าหมาย คือ นักเรียนเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6/1 ที่กำลังศึกษาอยู่ในภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2565 ของโรงเรียนท่าวังผาพิทยาคม จังหวัดน่าน ในรายวิชาการอ่านเชิงวิทยาศาสตร์ (ภาษาอังกฤษ) จำนวน 34 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา ได้แก่ 1) แผนจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคทีมเกมแข่งขันจำนวน 5 แผน 2) แบบทดสอบทักษะการอ่านภาษาอังกฤษ 3) แบบประเมินตนเองทักษะการทำงานแบบรวมพลัง ผลการวิจัยพบว่า 1) การจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคทีมเกมแข่งขันสามารถส่งเสริมทักษะการอ่านภาษาอังกฤษและทักษะการทำงานแบบรวมพลังของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายได้ โดยก่อนการจัดการเรียนผู้เรียนมีทักษะการอ่านภาษาอังกฤษเฉลี่ยที่ 9.06 เมื่อเปรียบเทียบกับเกณฑ์ที่ผู้วิจัยกำหนดอยู่ในระดับปรับปรุง เมื่อหลังจากการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ ผู้เรียนมีทักษะการอ่านเพิ่มขึ้นเฉลี่ยอยู่ที่ 11.32 เมื่อเปรียบเทียบกับเกณฑ์ที่ผู้วิจัยกำหนดอยู่ในระดับพอใช้ ซึ่งผู้เรียนมีความสามารถทักษะการอ่านภาษาอังกฤษหลังเรียนเพิ่มขึ้นมากกว่าก่อนเรียนเฉลี่ย 2.26 โดยผลการวิเคราะห์ข้อมูลอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติอยู่ที่ 0.05 2) ทักษะการทำงานแบบรวมพลังของผู้เรียนทั้ง 5 ด้าน ได้แก่ 1) การวางแผนการทำงาน2) ความรับผิดชอบต่องานที่ได้รับมอบหมาย 3) ความร่วมมือในการทำงาน 4) มีส่วนร่วมในการแสดงความคิดเห็น 5) การรับฟังความคิดเห็นของผู้อื่น ผลรวมของทั้ง 5 ด้าน ก่อนเรียนเฉลี่ยเท่ากับ 3.00 เมื่อหลังเรียนพบกว่าผู้เรียนมีทักษะการทำงานแบบรวมพลังสูงขึ้นกว่าก่อนเรียนเฉลี่ยเท่ากับ 3.60 ซึ่งเมื่อเทียบกับเกณฑ์ที่กำหนดสามารถสรุปได้ว่าหลังจากการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคทีมเกมแข่งขัน ผู้เรียนพัฒนาทักษะการทำงานแบบรวมพลังจากระดับมากไปสู่ระดับมากที่สุดอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติอยู่ที่ 0.05en_US
Appears in Collections:EDU: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
640232058.pdf4.08 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.