Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/77925
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorนพดล กรประเสริฐ-
dc.contributor.advisorดำรงศักดิ์ รินชุมภู-
dc.contributor.authorวรากัญ มณีวรรณen_US
dc.date.accessioned2022-12-17T15:13:56Z-
dc.date.available2022-12-17T15:13:56Z-
dc.date.issued2022-11-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/77925-
dc.description.abstractThe Thai government is aiming for the development of each region's capital city together with economic growth by using Transit-Oriented Development (TOD) as policies to stimulate sustainable development by improving the connection between transit investment in public transport, public spaces, and urban development, especially the important northern province, Chiang Mai. This study implements the application of the TOD standard as an analytical tool and indicators (Metrics) for collecting physical data on the potential areas to be developed into TOD stations in Chiang Mai. Collecting data of all 16 stations from the Chiang Mai Red Line Mass Transit System Project. Data collecting covers a radius from the stations of 500 meters and 500 – 1000 meters. Based on the indicators' scoring criteria from TOD standard then ranked all stations in order. The results of the study showed that the station with the highest score was Rajabhat University Station. followed by Mae Hia Saman Samakkhi Station and Ban Mai Samakkhi Station. This shows that the three stations are more suitable for development than the others station. In addition, this standard suggests the feasibility, strengths, and weaknesses of these station locations. In conclusion, this TOD standard can be applied in the context of Thailand and used as one of the guidelines for policy decision-making for the construction project planning participant.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectการพัฒนาพื้นที่รอบสถานีขนส่งมวลชนen_US
dc.subjectTransit Oriented Developmenten_US
dc.subjectTOD Standarden_US
dc.subjectมาตรฐาน TOD Standard และการคัดเลือกที่ตั้งen_US
dc.titleการประยุกต์ใช้มาตรฐานทีโอดีสำหรับการเลือกตำแหน่งการพัฒนาพื้นที่รอบสถานีขนส่งสาธารณะ ในจังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeApplying TOD standard for transit oriented development location selection in Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashการขนส่ง -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashการขนส่ง -- แง่สิ่งแวดล้อม-
thailis.controlvocab.thashการพัฒนาเมืองแบบยั่งยืน-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractประเทศไทยมีแผนพัฒนาหัวเมืองขนาดใหญ่ในแต่ละภูมิภาคควบคู่ไปกับการเติบโตทางเศรษฐกิจ โดยนโยบายส่งเสริมการพัฒนาโครงสร้างพื้นฐานการขนส่งสาธารณะ เพื่อกระตุ้นการพัฒนาที่ยั่งยืนโดยการปรับปรุงการเชื่อมโยงระหว่างการลงทุนระบบขนส่งมวลชน ควบคู่กับพื้นที่สาธารณะ และการพัฒนาเมือง โดยเฉพาะในจังหวัดเชียงใหม่ซึ่งเป็นจังหวัดที่มีความสำคัญในภาคเหนือ การศึกษานี้เป็นการนำมาตรฐาน TOD Standard มาใช้เป็นเครื่องมือวิเคราะห์และตัวบ่งชี้ (Metrics) เก็บรวบรวมข้อมูลทางกายภาพของพื้นที่ที่มีศักยภาพที่จะพัฒนาเป็นสถานี TOD ในจังหวัดเชียงใหม่ ทำการเก็บข้อมูลจากสถานีทั้ง 16 สถานีจากโครงการระบบขนส่งมวลชนสายสีแดง เชียงใหม่ ซึ่งมีแผนการจะก่อสร้างในอนาคต การเก็บข้อมูลครอบคลุมรัศมีจากสถานี 500 เมตร และ 500 – 1,000 เมตร โดยอ้างอิงหลักเกณฑ์การให้คะแนนแต่ละตัวบ่งชี้ตามมาตรฐาน TOD และนำผลคะแนนที่ได้มาจัดลำดับสถานี ผลจากการศึกษา พบว่า สถานีที่ได้คะแนนสูงสุด คือ สถานีมหาวิทยาลัยราชภัฎ ตามด้วยสถานีแม่เหียะสมานสามัคคี และสถานีบ้านใหม่สามัคคี ซึ่งแสดงให้เห็นว่าทั้งสามสถานีมีความเหมาะสมที่จะพัฒนามากกว่าสถานีอื่น นอกจากนี้มาตรฐานนี้ยังชี้ให้เห็นความเป็นไปได้ จุดแข็งและจุดอ่อนของที่ตั้งสถานีเหล่านี้ กล่าวได้ว่ามาตรฐานนี้มีความเหมาะสมสามารถนำมาใช้ในบริบทของประเทศไทยได้ และเป็นแนวทางหนึ่งในการตัดสินใจกำหนดนโยบายผู้มีส่วนร่วมวางแผนโครงการก่อสร้างen_US
Appears in Collections:ENG: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
630631114 วรากัญ มณีวรรณ.pdf630631114 วรากัญ มณีวรรณ (รูปเล่ม)12.16 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.